› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Varme/Daystar quark
- Dette emne har 21 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 9 mÄneder siden af Anonym. This post has been viewed 593 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
12. maj 2017 kl. 13:48 #160564
Anonym- Super Nova
Hej
Gik lige lidt rundt i min lille have, og imens jeg slog grĂŠs dagdrĂžmte jeg om den Daystar quark som jeg er igang med at spare op til.
I forbindelse med det, var der et spÞrgsmÄl jeg ikke selv har helt fod pÄ, nemlig hvor afsÊttes varmen i en daystar quark ? er det i nogle interne filter? Hvis man bruger et ERF filter sÄ fjerner den jo en del af varmen, men der mÄ da stadig vÊre en del varme tilbage vil jeg tro, i brÊndpunktet?
God weekend =))
Hilsen..Jan H.
Jan.H 2017-05-12 15:15:12 12. maj 2017 kl. 18:00 #160569
outlookDeltager- Super Nova
Et ERF filter kaster varmen tilbage igen. Op til en vis Ă„bning kan blokfilteret som har et sĂ„kaldt ITS lag, altsĂ„ “induced transmission filter” som er et sĂžlvfilter, der kan absorbere IR strĂ„ling, klare den del af varmen. Over denne grĂŠnse kan kun et ERF filter klare mosten. Men et IR cut filter fĂžr Quarken kan godt behandle varmen op til en vis Ă„bning som vistnok er omkring 4.5″. Derover er det mest hensigtsmĂŠssigt at bruge et ERF ikke bare for Ăžjnenes skyld, men ogsĂ„ for blokfilteret, der nedbrydes hurtigt og skal serviceres hos Daystar.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting12. maj 2017 kl. 18:37 #160571
Anonym- Super Nova
Det var en god forklaring Leif, tusind tak Kan du/I have en god aften.
12. maj 2017 kl. 20:15 #160574
allan_dystrupDeltager- Nova
OgsĂ„ med et simpelt ERF (som fx. Baader UV/IR cut foran diagonalen) bliver det meget varmt i teleskopets brĂŠndpunkt; Jeg glemte for nogle mĂ„neder siden at tage 1.25″ plast hĂŠtten af min DS Quark Chromo fĂžr jeg stak den i okularholderen, og pĂ„ kun et par sekunder var der brĂŠndt hul i denne.
DS anbefaler kun brug af Quark’en uden UV/IR-cut filter : “for brief observing sessions with less than 80mm aperture when not using a tracking mount. Be alert for any rise in temperature of your telescope, diagonal or Quark.
Det er det forreste block-filter der rammes for fuld hammer af energien i brĂŠndpunktet, og bl.a. aht. til levetiden af dette (~10Ă„r) samt min egen nethinde anvender jeg ALTID og uanset apertur og om det er Ha eller continuum et UV/IR cut foran diagonalen i mine teleskoper.
Allan
Allan_Dystrup 2017-05-13 08:26:02 12. maj 2017 kl. 23:45 #160577
Anonym- Super Nova
Hej Allan
Jeg har vĂŠret i kontakt med Astro Optics i forbindelse med en ca pris pĂ„ de ting jeg Ăžnskede mig, heriblandt et ERF filter til en 6 ” APM refraktor. I den forbindelse mente Astro Optics ikke at det var nĂždvendigt med et UV/IR filter foran diagonalen. Men jeg kan forstĂ„ at det er mĂ„ske en god ide alligevel, just in case. Har jeg forstĂ„et det rigtigt Allan??
13. maj 2017 kl. 06:36 #160578
Hej Jan,
Et Energy Rejection Filter (ERF) kan jo anskaffes i flere typer afhĂŠngig af, hvilket teleskop og etalon, der skal anvendes.
Den simpleste og billigste lĂžsning ved en fokuser-monteret etalon (som Quark) er som nĂŠvnt et 2″ UV/IR-cut filter foran etalon’en (fx i nĂŠsen pĂ„ en diagonal). Det vil jeg personligt ikke benytte i en kikkert med stĂžrre Ă„bning end 3 – max 4 tommer.*1)
En lĂžsning ved stĂžrre refraktorer (som din 6″) er, fĂžrst at nedblĂŠnde Ă„bningen til 3″ — sĂ„ kan du uden problemer nĂžjes med et UV/IR-cut som ERF.
Det, du har talt med Astro Optics om, er nok et front monteret “full aperture ERF”, altsĂ„ et filter, der dĂŠkker hele Ă„bningen pĂ„ din 6″ refraktor (som fx. Baader “cool” D-ERF). Det vil vĂŠre den optimale lĂžsning for en fokuser-monteret etalon, idet du da kan opnĂ„ den bedste beskyttelse og samtidig forstĂžrrelse/oplĂžsning for kikkerten (hvis seeingen tillader det), og i sĂ„ fald har du ikke brug for et UV/IR-cut filter ogsĂ„. Eneste bagdel er, at et full aperture ERF koster kassen.
Allan
*1) DayStar anbefaler som nĂŠvnt brug af Quark’en :
- uden ERF i korte perioder uden tracking med <80mm Ă„bning
- med UV/IR cut ERF for <120mm Ă„bning (undtaget oil-spaced og Petzval)
- med fuld apertur ERF for >=120mm Ă„bning
Jeg ved, at nogle nĂžjes med et UV/IR-cut alene i kikkerter op til og med 6″ apertur.
Personligt tager jeg ingen chancer, nÄr der er tale om solobservation.
Allan_Dystrup 2017-05-13 07:09:04 13. maj 2017 kl. 16:30 #160586
Anonym- Super Nova
Hej Allan =)
Helt enig med dig Allan, at nÄr det gÊlder sol observationer sÄ er det bedst at spille save than sorry. Med lidt held og ekstra arbejde sÄ kan jeg mÄske ligge min ordre hos Astro Optics i nÊste mÄned.
Jeg er stadig sindsyg glad for mit valg af teleskop, og det har hele tiden vÊret planen at det ogsÄ skulle benyttes til solobservationer. SÄ har man jo ogsÄ et teleskop/udstyr man kan fÄ glÊde af hele Äret.
Forresten sÄdan lidt off topic, sÄ kan jeg mÊrke at jeg bliver mere og mere glad for low power og wide field okularer, elsker nÄr man kan se et stÞrre udsnit af nattehimlen. Hvad der ogsÄ har virket godt for mig, som begynder, har vÊret at jeg at jeg kun har valgt 2 eller 3 observations mÄl ud pÄ en aften.
NÄr sÄ de objekter er fundet, holder jeg meget af at sidde og lÊse pÄ min tablet om dem.
FÞler at jeg pÄ den mÄde fÄ lidt mere ud af min aften.
Hilsen Jan H.
Jan.H 2017-05-13 16:32:24 13. maj 2017 kl. 17:24 #160588
Hej Jan,
Din 6″ APM ED Doublet er da ogsĂ„ et hĂžjkvalitet og meget ydedygtigt teleskop, sĂ„ jeg forstĂ„r fuldt ud din glĂŠde og dit Ăžnske om ogsĂ„ at inddrage solobsservation i din brug af refraktoren.
Selv observerer jeg mest med mindre Vixen doublet APO refraktorer (fra 2″ til 4″). De kĂžler lynhurtigt ned og er lette hurtigt at sĂŠtte op i baghaven, hvorfra jeg fortrinsvis kigger stjerner.
Apropos wide field, startede jeg i vinters ->en trĂ„d pĂ„ Cloudy Nights netop om “Rich Field” observation<-
— jeg har her brugt min lille 55mm Vixen refraktor og et 2″ 32mm 85° Masuyama okular, med op til 5ϡ synsfelt (hvilket nĂŠsten svarer til min 10x56mm Zeiss bino, — men naturligvis med stĂžrre forstĂžrrelse). Det er et setup, der Ă„bner for at studere stĂžrre astronomiske objekter sĂ„ som stjernefelter, OB-associationer, udstrakte emissions- og mĂžrke tĂ„ger mmm.
Ellers har jeg pĂ„ nogle mĂ„der samme tilgang til hobby’en som du : jeg koncentrerer mig om visuelt at observere 1-2 (sjĂŠldent 3) objekter pr. aften, men jeg nedfĂŠlder altid mine observationer i form af tegninger, og jeg “researcher” normalt mine udvalgte objekter, fĂžr jeg sĂŠtter mig ud ved teleskopet, sĂ„ jeg i hovedtrĂŠk ved, hvordan jeg skal navigere (stjernehoppe) frem til dem, samt i hovedtrĂŠk kender deres udseende og astrofysik. Og sĂ„ supplerer jeg den rent visuelle observation med et “live video” kig pĂ„ objekterne ved hĂžj forstĂžrrelse. Det svarer til, at min 3″ refraktor fĂ„r samme oplĂžsningsevne som et 12″ teleskop…
Allan
13. maj 2017 kl. 18:47 #160592
Anonym- Super Nova
Det er faktisk ret skÊgt Allan, har nemlig overvejret pÄ den lange bane at supplere mit teleskop med et evt. Atik Infinity kamera.
Men som sagt, sÄ har denne del en tidshorisont der ligger en del uden i fremtiden.
Video astronomi suppleret med visuelt, tiltaler mig rigtigt meget da jeg slet ikke har lyst til et stĂžrre teleskop, nĂŠrmeste tvĂŠrtimod.
Jeg synes faktisk det er en meget elegant, og rigtig god udnyttelse af dit teleskop, og jeg kan sagten se mig selv fÞlge den samme vej. Jeg har tilfÞjet dit link til favoritter sÄ jeg kan lÊse det senere.
Da jeg i aften er tvunget til at se melodi grand prix, har enda tilbudt at vaske vinduer for at slippe, men det gÄr ikke
Hilsen
Jan H.
13. maj 2017 kl. 19:55 #160596
Hej Jan,
Hvis du er interesseret i “elektronisk assisteret astronomi (EAA), sĂ„ vil Atik Infinity vĂŠre et rigtigt godt valg. Jeg er selv startet lidt mere primitivt med en Revolution Imager (R2), men har ogsĂ„ planer om at skifte til Atik Infinity, hen ad vejen.
R2’en er dog lettere at hĂ„ndtere ved teleskopet, idet jeg blot bruger den med en lille Starshoot lcd dvr, hvor Infinity’en krĂŠver en laptop/tablet. Men kvaliteten med Infinity’en vil klart vĂŠre bedre, sĂ„ pĂ„ sigt er det nok ogsĂ„ der, jeg ender.
I disse trĂ„de pĂ„ CN kan du se, hvordan EAA kan boost’e performance af et teleskop, i mit tilfĂŠlde fra 3″ til ca 12″, for din 6″ vil du nok med EAA kunne matche i hvert fald en 20″…
- https://www.cloudynights.com/topic/523941-classic-messier/?p=6987922
- https://www.cloudynights.com/topic/547602-classic-best-ngc/?p=7390137
(jeg supplerer med EAA hen ad vejen, i de senere indlÊg i ovennÊvnte trÄde)
Allan
Allan_Dystrup 2017-05-13 19:58:10 13. maj 2017 kl. 20:19 #160599
Anonym- Super Nova
Tak Allan for de supplerende links, og tak for en rigtig hyggelig trÄd/samtale. Vil komme med nogle billeder i denne trÄd nÄr jeg har fÄet mit udstyr/vÊrktÞj til solobservationer.
Venlig hilsen
Jan H.
16. maj 2017 kl. 11:15 #160639
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Jan
Tillykke med snart-kĂžbet af dit filter. NĂ„r man kommer op i de stĂžrrelser, sĂ„ bliver prĂŠfilter delen et dyrt bekendtskab. Jeg bruger selv en 5″ refraktor med et Daystar filter (svarer til et Quantum SE filter). Dertil et 2,5x Televue Powermate. Jeg har valgt at sĂŠtte et UV/IR cut filter foran Powermaten som fĂžrste element i strĂ„legangen efter selve objektivet. Jeg har mange gange mĂŠrket pĂ„ mit Powermate, om der er en signifikant varmeudvikling, f.eks. efter 15 minutters observation. Og det er der ikke. Jeg har dog ikke mod pĂ„ at lade den stĂ„ i timevis. Det optimale vil dog stadig vĂŠre et ERF. I praksis gĂžr jeg det, at jeg observere i x-antal minutter, putter hĂŠtten pĂ„ foran kikkerten osv. Det samme gĂžr jeg med Calcium Quarken. Mit filter er fra Baader. Bliver skruet pĂ„ foran pĂ„ Quarken. Min investering i et ERF er er pt. ved at blive dirigeret hen mod en decideret solkikkert til mit Daystar filter med en Ă„bning pĂ„ 8″.
Spatzek 2017-05-16 11:16:04 16. maj 2017 kl. 14:16 #160646
clauskafDeltager- Nova
Made in France???
16. maj 2017 kl. 15:39 #160653
outlookDeltager- Super Nova
Jeg vil ikke kontakte Macron i France… Derimod vil jeg skrive til ValeryD fra ARIES i Ukraine. Han laver et ERF filter til bl.a. 8″ SCT men med flere bĂžlgelĂŠngder som mulighed i det samme ERF.
Firmaet i France pÄdamper kun Ha ERF coatings pÄ selve korrektorpladen pÄ en Celestron Edge HD og sÄ kan man kun bruge den til det.. Merde!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting16. maj 2017 kl. 17:46 #160657
spatzekDeltager- Super Giant
Begge muligheder har jeg haft i kikkerten i et par Är. Faktisk mÄtte jeg bruge mine penge pÄ en ny opstilling sidste Är.
Jeg skal alligevel have fat i en 8″ Edge, et optimeret Baader telescentrisk system og sĂ„ en Valery ERF, og det lĂžber lidt deropad. Og jeg vil i praksis kun observere i h-alpha visuelt, sĂ„ efter plat og krone, sĂ„ bliver det den franske model. Jeg vil ikke bruge 8″ til natteobservationer, jeg har jo min C14 Og Calcium, det er svĂŠrt, virkeligt svĂŠrt visuelt.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Varme/Daystar quark' er lukket for nye svar.