› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Varme på spejl
- Dette emne har 32 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af johnny. This post has been viewed 761 timesb. This post has been viewed 761 timesa. This post has been viewed 761 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. oktober 2015 kl. 14:49 #138063
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Folkens
De sidste par uger har jeg eksperimenteret med at varme mit 10 tommer spejl op så kikkerten
kan sidde ude i obs skuret hele tiden. Jeg købte en af Torbens varmelegemer som han omtaler
i denne tråd http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=14078 og de virker ganske fremragende.
På mit hjemmelavede strømudtag som giver ca 12 volt ud på max sidder der drejepotentometrer
så jeg præcist kan tilføje en given volt. Udtaget bruger jeg både til dewheaters og flatbox , nu også
varme på spejl. Mit 10 tommer spejl har en tykkelse på 2.5 cm så det er knap så svært at styre varmen
som det er på tykke spejle. Jeg har fundet at 7.0 volt til varmelegemet gør at temperaturen på spejlet
ligger med konstant 2.5 grader over tubus temp og spejlet holdes dermed fri for dug.Mvh
Johnny12. oktober 2015 kl. 16:57 #138068
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Johnny.
Hvad er strømmen ved 7 volt?
Hvis du vil køre med det hele tiden, kan det være en fordel (rent strømforbrugsmæssigt) at finde en trafo (helst ringkerne, de har mindst tab) og køre varmelegemet med. En stabiliseret strømforsynig har som regel meget større tab. Altså ren 220V AC til f.eks 7,5 V AC. Varmelegemet er lige godt til AC som DC. Hvis du har målt f.eks 7 volt DC, skal du bruge en trafo der giver 7 volt AC RMS. Hvilket er 7 volt i daglig tale.
mvh
Jens12. oktober 2015 kl. 17:09 #138069
Hej Jens
Strømmen er 2.3 ampere ved 7 volt.
Jeg kender ikke noget til ringkernetrafoer hvor finder jeg sådan en?
Mvh
Johnny12. oktober 2015 kl. 17:20 #138070
Tja, 7,5 volt ringkerner er ikke nemme at finde.
Men også en alm trafo kan da bruges.
F.eks denne:
http://www.vejle-rc.dk/produkter/466-standard-transformatorer/9049-trafo-275v-24va/
mvh
Jens12. oktober 2015 kl. 17:46 #138072
Den kikker jeg på , tak for hjælpen
mvh
Johnny12. oktober 2015 kl. 19:11 #138074
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvad med selv at vikle en ringkerne selv?
Jeg mener, at en “løs” ferritkerne er til at få fat i…
12. oktober 2015 kl. 19:30 #138076
Hvis i undrer jer over, hvordan man vikler en ringkerne på en maskine, så se denne video >>
[TUBE]oBdJvT7tpSM[/TUBE]12. oktober 2015 kl. 19:54 #138078
Hej Lars
Spændende.
Jeg tror dog ikke at en “one off” kan betale sig, da der er ret store krav til at vindingerne ligger lige tilpas, jævnt og stramt.
Et andet alternativ man kan bruge, er at sætte f.eks en ekstra modstand i serie med varmelegemet, så der stadig går den ønskede strøm, f.eks 2,5 A. Kan man så få en 9 V ringkernetrafo, sætter man så en ca 1 ohm modstand foran. Den nupper et spændingsfald på 2,5 volt, og der afsættes ca 6 watt i den. De 6 watt kan man så afsætte i tubus hvor man gerne vil have lidt ekstra varme.. Det gjorde jeg på 16″eren.F.eks sådanne modstande:
http://www.vejle-rc.dk/produkter/330-11w-10-e12-traadviklede/4705-1e—11w-modstand/
13. oktober 2015 kl. 09:48 #138099
Hej Lars
Interessant video. Jeg har kastet mig over den trafo som Jens linker til
Mvh
Johnny13. oktober 2015 kl. 23:36 #138131
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Johnny
Fint at du har fået installeret varmelegemet. Hvilken løsning har du så valgt – varmelegemet
direkte på spejlet eller placeret i nærheden?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. oktober 2015 kl. 12:29 #138151
Hej Torben
Da mit spejl er forholdsvis tyndt valgte jeg at sætte varmelegemet direkte på. Der ser ud
til at være nemt at styre varmen og jeg tror faktisk at jeg ikke engang behøver at slukke
når der skal observeres men det må lige testes.Mvh
Johnny14. oktober 2015 kl. 12:52 #138152
Johnny B A wrote: Hej Torben
Da mit spejl er forholdsvis tyndt valgte jeg at sætte varmelegemet direkte på. Der ser ud
til at være nemt at styre varmen og jeg tror faktisk at jeg ikke engang behøver at slukke
når der skal observeres men det må lige testes.Mvh
JohnnyKva Lars Zielkes eksperimenter med at måle temperatur på spejlet, inde i tubus og udenfor tubus, og så sammenstille det med den observerede seeing.
Så betyder en forskel på bare 0,5 gr C mellem spejl og luft en synlig forringelse af seeing.Så jeg ville slukke for varmen mindst 2 timer før observation
Hr. Zielke kan evt uddybe yderligere.
14. oktober 2015 kl. 13:10 #138154
Lars , det er modtaget takker
Mvh
Johnny15. oktober 2015 kl. 07:08 #138193
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg er enig med Lars, men selvfølgelig kan man varme direkte på spejlet,
for med en direkte opvarmning, skal den tilførte energi være mindre.
Man kan nok nøjes med en temperaturforskel på en grad mellem spejl og
den omgivende luft. Det er klart, at jo koldere det bliver jo mere
energi skal der tilføres for at holde denne temperaturforskel.
Vi opvarmer tubus rundt om spejlet. Der er viklet et varmekabel rundt
om tubus i bunden, og udvendigt er der så viklet et tæppe for at holde
på varmen. Der tilføres omkring 15 Watt. Filosofien er, at systemet
opvarmer luften i tubusbunden ganske let, og at den resulterende opvarm-
ning af spejlet vil være forholdsvis begrænset, og håbet er så, at
lufttemperaturen i tubus holdes over dugpunktet. Indtil videre ser det
ud til at virke.
Om denne metode er bedre kan nok være svært at sige.
Som Lars foreslår, så skal man bare sørge for, at varmen fjernes i god
tid før instrumentet skal bruges – to timer før er et godt bud.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
15. oktober 2015 kl. 07:50 #138194
henrik.schneiderDeltager- Nova
Torben Taustrup wrote: ……….Det er klart, at jo koldere det bliver jo mere
energi skal der tilføres for at holde denne temperaturforskel.
……..
En forskel på 1grad “koster” det samme at producerer ligegyldigt hvilken omgivelses temperatur der er
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Varme på spejl' er lukket for nye svar.