Varme på spejl

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Varme på spejl

• Dette emne har 32 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af johnny. This post has been viewed 761 timesb. This post has been viewed 761 timesa. This post has been viewed 761 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Forfatter

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hej Folkens

De sidste par uger har jeg eksperimenteret med at varme mit 10 tommer spejl op så kikkerten
      kan sidde ude i obs skuret hele tiden. Jeg købte en af Torbens varmelegemer som han omtaler
      i denne tråd http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=14078 og de virker ganske fremragende.
      På mit hjemmelavede strømudtag som giver ca 12 volt ud på max sidder der drejepotentometrer
      så jeg præcist kan tilføje en given volt. Udtaget bruger jeg både til dewheaters og flatbox , nu også
      varme på spejl. Mit 10 tommer spejl har en tykkelse på 2.5 cm så det er knap så svært at styre varmen
      som det er på tykke spejle. Jeg har fundet at 7.0 volt til varmelegemet gør at temperaturen på spejlet
      ligger med konstant 2.5 grader over tubus temp og spejlet holdes dermed fri for dug.

Mvh
      Johnny

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Johnny.

Hvad er strømmen ved 7 volt?

Hvis du vil køre med det hele tiden, kan det være en fordel (rent strømforbrugsmæssigt) at finde en trafo (helst ringkerne, de har mindst tab) og køre varmelegemet med. En stabiliseret strømforsynig har som regel meget større tab. Altså ren 220V AC til f.eks 7,5 V AC. Varmelegemet er lige godt til AC som DC. Hvis du har målt f.eks 7 volt DC, skal du bruge en trafo der giver 7 volt AC RMS. Hvilket er 7 volt i daglig tale.

mvh
        Jens

johnny.b.a
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jens

Strømmen er 2.3 ampere ved 7 volt.

Jeg kender ikke noget til ringkernetrafoer hvor finder jeg sådan en?

Mvh
          Johnny

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Tja, 7,5 volt ringkerner er ikke nemme at finde.

Men også en alm trafo kan da bruges.

F.eks denne:

http://www.vejle-rc.dk/produkter/466-standard-transformatorer/9049-trafo-275v-24va/

mvh
            Jens

johnny.b.a
            Deltager
              • Super Giant

Den kikker jeg på , tak for hjælpen Thumbs%20Up

mvh
              Johnny

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Hvad med selv at vikle en ringkerne selv?

Jeg mener, at en “løs” ferritkerne er til at få fat i…

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Hvis i undrer jer over, hvordan man vikler en ringkerne på en maskine, så se denne video >>
                  [TUBE]oBdJvT7tpSM[/TUBE]

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars

Spændende.

Jeg tror dog ikke at en “one off” kan betale sig, da der er ret store krav til at vindingerne ligger lige tilpas, jævnt og stramt.
                    Et andet alternativ man kan bruge, er at sætte f.eks en ekstra modstand i serie med varmelegemet, så der stadig går den ønskede strøm, f.eks 2,5 A. Kan man så få en 9 V ringkernetrafo, sætter man så en ca 1 ohm modstand foran. Den nupper et spændingsfald på 2,5 volt, og der afsættes ca 6 watt i den. De 6 watt kan man så afsætte i tubus hvor man gerne vil have lidt ekstra varme.. Det gjorde jeg på 16″eren.

F.eks sådanne modstande:

http://www.vejle-rc.dk/produkter/330-11w-10-e12-traadviklede/4705-1e—11w-modstand/

johnny.b.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Lars

Interessant video. Jeg har kastet mig over den trafo som Jens linker til Smile

Mvh
                      Johnny

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Johnny

Fint at du har fået installeret varmelegemet. Thumbs%20Up Hvilken løsning har du så valgt – varmelegemet
                        direkte på spejlet eller placeret i nærheden?

mvh
                        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Torben

Da mit spejl er forholdsvis tyndt valgte jeg at sætte varmelegemet direkte på. Der ser ud
                          til at være nemt at styre varmen og jeg tror faktisk at jeg ikke engang behøver at slukke
                          når der skal observeres men det må lige testes.

Mvh
                          Johnny

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Johnny B A wrote: Hej Torben

Da mit spejl er forholdsvis tyndt valgte jeg at sætte varmelegemet direkte på. Der ser ud
                            til at være nemt at styre varmen og jeg tror faktisk at jeg ikke engang behøver at slukke
                            når der skal observeres men det må lige testes
                            .

Mvh
                            Johnny

Kva Lars Zielkes eksperimenter med at måle temperatur på spejlet, inde i tubus og udenfor tubus, og så sammenstille det med den observerede seeing.
                            Så betyder en forskel på bare 0,5 gr C mellem spejl og luft en synlig forringelse af seeing.

Så jeg ville slukke for varmen mindst 2 timer før observation Star

Hr. Zielke kan evt uddybe yderligere.

johnny.b.a
                            Deltager
                              • Super Giant

Lars , det er modtaget takker Thumbs%20Up

Mvh
                              Johnny

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Jeg er enig med Lars, men selvfølgelig kan man varme direkte på spejlet,

for med en direkte opvarmning, skal den tilførte energi være mindre.

Man kan nok nøjes med en temperaturforskel på en grad mellem spejl og

den omgivende luft. Det er klart, at jo koldere det bliver jo mere

energi skal der tilføres for at holde denne temperaturforskel.

Vi opvarmer tubus rundt om spejlet. Der er viklet et varmekabel rundt

om tubus i bunden, og udvendigt er der så viklet et tæppe for at holde

på varmen. Der tilføres omkring 15 Watt. Filosofien er, at systemet

opvarmer luften i tubusbunden ganske let, og at den resulterende opvarm-

ning af spejlet vil være forholdsvis begrænset, og håbet er så, at

lufttemperaturen i tubus holdes over dugpunktet. Indtil videre ser det

ud til at virke.

Om denne metode er bedre kan nok være svært at sige.

Som Lars foreslår, så skal man bare sørge for, at varmen fjernes i god

tid før instrumentet skal bruges – to timer før er et godt bud.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
                                Deltager
                                  • Nova

Torben Taustrup wrote: ……….Det er klart, at jo koldere det bliver jo mere

energi skal der tilføres for at holde denne temperaturforskel.

……..

En forskel på 1grad “koster” det samme at producerer ligegyldigt hvilken omgivelses temperatur der er Wink

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'Varme på spejl' er lukket for nye svar.