› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › variable stjerner et.al.?
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jeppe. This post has been viewed 522 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. september 2008 kl. 10:26 #829
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hvis man nu vil poste og diskutere sine resultater/målinger fra CCD
observationer af variable stjerners lyskurver og/eller spektre og/eller
målinger på exoplaneter og/eller asteroide okkulationer….Hvor hører det til?
(jeg kan garantere at der kommer den slags observationer)
Umiddelbart ville jeg sige “Visuel Astromi og observationer” – men som
beskrivelsen er lyder det lidt som om den kategori skal holdes strikt
visuel – eller…?Jeg synes ikke rigtig de “videnskabelige” målinger høre ind under astrofoto (selvom der i processen bruges sådanne)
19. september 2008 kl. 10:32 #833
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg vil give dig ret i, at de må høre under observationer.
19. september 2008 kl. 12:15 #843
oleander- Asteroid
Hej Frank
… og jeg giver dig ret i at disse observationer kommer. Lige så snart mit observatorie er bygget færdigPer4. november 2008 kl. 11:14 #3279
Jeg vækker lige denne tråd igen.
Jeg fik i sin tid kun de to ovenstående tilkendegivelser.
Nu er det alvor og jeg vil gerne poste en lyskurve for en variabel stjerne baseret på CCD optagelser.
HVOR skal jeg lægge den?
Kategorien Visuel Astronomi og observationer er jo gået hen og blevet
STRICT Visuel – og det er jo ikke et astrofoto jeg vil poste……4. november 2008 kl. 11:24 #3280
thomas- Giant
General astronomi måske?
Bare du poster den et sted :o)5. november 2008 kl. 12:53 #3296
ove- Main Sequence
Når der nu ikke er så mange kategorier at vælge i mellem, tror jeg ikke man skal tyde overskriften “Visuel astronomi og observationer” som strict visuelt område, men som stedet hvor det både kan handle om visuel astronomi OG observationer af enhver art.
Jeg køber altid briller med “bredt” læsefelt.Grænserne er heldivis ikke tegnet med så tykke streger her på forum.Det vil ihvertfald være ærgerligt at gå glip af en god rapport.Ove 2008-11-05 12:02:34 5. november 2008 kl. 14:50 #3298
Hej Ove
Jeg er enig – jeg havde også oprindeligt tolket det sådan, men beskrivelsen lægger lidt op til at det er “Visuel Astronomi og Visuelle observationer”
Men jeg tror jeg vil lægge min observation der og forsøge at danne
præcedens – så passer det også ind til diskusioner af visuel
observation af variable som er meget vigtige.6. november 2008 kl. 19:37 #3366
jeppeDeltager- Super Giant
Bare rolig, der er ingen der bliver hængt ud, blot fordi et emne ikke nødvendigvis passer 100% ind i en kategori. Som Ove skriver, er grænserne ikke så skarpt optegnede her på AF. Man placerer som udgangspunkt bare sit emne dér, hvor man synes, det passer bedst ind
Jeg synes i øvrigt også, at det nævnte emne hører hjemme under “Visuel astronomi og observationer”, men jeg kan da godt se, at formuleringen af kategoribeskrivelsen kan læses som, at det udelukkende er visuel astronomi, der behandles i kategorien. Så derfor er der nu byttet om på ordenes rækkefølge, så den oprindelige mening med kategorien fremtræder tydeligere. Nu hedder kategorien “Observationer og visuel astronomi”, og så burde det være tydeligere, at alle former for observationer hører hjemme i den kategori. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'variable stjerner et.al.?' er lukket for nye svar.