› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Var det noget?: Nyt fuldautomatisk observatorium
- Dette emne har 25 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af jakob. This post has been viewed 268 timesandersen. This post has been viewed 268 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. februar 2015 kl. 00:24 #128685
lindhardDeltager- Super Nova
Et italiensk firma Avalon Instruments har lavet et fuldautomatisk observatorium til fjernbetjening med en opstilling, som ikke har meridianflip, så man kan observere hele natten.
Det ser spændende ud og var måske noget flere kunne slå sig sammen om.
Det er på italiensk, men jeg tror de fleste kan gætte sig til det tekniske.
og nej, jeg har intet med firmaet at gøre…
mvh
Lars13. februar 2015 kl. 00:53 #128688
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jesper på Amager har netop den Avalon montering.
Den dur kun i absolut vindstille vejr, det var vist konklusionen.
13. februar 2015 kl. 01:19 #128691
Lars Malmgren wrote: Jesper på Amager har netop den Avalon montering.Den dur kun i absolut vindstille vejr, det var vist konklusionen.
Ok? Var det så den, han døbte Silvio efter en kendt italiensk politiker?
Opstillingen fik pæne anmeldelser i USA, men om det med vindfølsomhed blev testet, står ikke klart
Anmeldelse
Lindhard 2015-02-13 00:22:41
mvh
Lars13. februar 2015 kl. 08:35 #128694
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Der ser ud til, at et barnevognsfirma har været involveret i
udviklingen.
Gad vide, hvor tæt lukkeren er?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. februar 2015 kl. 08:54 #128696
store.bjoernDeltager- Giant
Torben Taustrup wrote: Der ser ud til, at et barnevognsfirma har været involveret i
udviklingen.
Gad vide, hvor tæt lukkeren er?
Jo, samme firma som lavede IC4
Det er nok de to kuppelhalvdele, som fanger vinden. Ville nok være fint bare med et aftageligt låg. Men fint ser det da ud. Hvad koster sådan en sag?
13. februar 2015 kl. 09:54 #128701
Jeg mener, at observatoriet med opstilling og det hele, men uden kikkert, koster knap 14.000 euro.
Det med vindfølsomheden må nok gå på selve ækvatorialopstillingen, hvis Jesper allerede har haft den i flere år. Observatoriehuset kom først på markedet for et par dage siden.
Lindhard 2015-02-13 08:54:39
mvh
Lars13. februar 2015 kl. 11:33 #128704
jesperDeltager- Neutron star
Min Avalon montering er Linear udgaven:
http://www.avalon-instruments.com/index.php?option=com_content&view=article&id=32&Itemid=150
Det er en GEM, men den bruger samme bæltedrev som den UNO der sidder i det nye observatorium, så vindfølsomheden er formodentlig sammenlignelig. Jeg snakkede dengang med både Avalon, Baader og den Amerikanske importør om vindfølsomheden, men ingen af dem ville anerkende at der er et problem. Ikke desto mindre er den mærkbart mere vindfølsom en den EQ6 jeg opgraderede fra. Morten lavede også en beregning på bæltedrevet som bekræftede hvad jeg oplevede. Den beregning ville de heller ikke godtage
. Bortset fra vindproblemet er det en utroligt lækker og velfungerende montering.
Her er en engelsk side om det lille observatorium:
http://www.avalon-instruments.com/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=154
14. februar 2015 kl. 12:54 #128766
Hej Jesper
Jeg læste lige de gamle tråde om købet og dine vindfølsomhedstrængsler.
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=8899&KW=avalon
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9232&KW=avalon
Monteringen virker ret solid og stabil, så det er ærgerligt, hvis den ikke er helt god.
Det kunne efter kommentarerne se ud, som om problemerne skyldes flex i remtrækket, men hvis du kan skubbe monteringen uden at det kan ses, så skal vinden vel nærmest være af orkanstyrke for at ryste systemet?
Har du stadig disse problemer, eller blev de løst med afskærmningen?
Du bruger åbenbart opstillingen mobilt.
Måske har det nye automatsystem ikke problemer med vinden, fordi opstillingen er en “Uno”, som står nede i “kassen”
mvh
Lars14. februar 2015 kl. 22:01 #128794
Hej Lars,
Jeg mistede lysten til astrofoto/observation for halvandet års tid siden, så på den måde kan man godt sige at problemet er løst
men det var nu ikke monteringens skyld jeg stoppede. Jeg brugte den på en fast søjle i haven og jeg kunne få det til at fungere fint i stille vejr og ved hjælp af afskærmning når der var lidt vind.
14. februar 2015 kl. 22:32 #128797
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvorfor i alverden er det næsten altid de bedste, der mister lysten?
Thomas, Bornholm
15. februar 2015 kl. 00:50 #128803
Jesper wrote: Hej Lars,
Jeg mistede lysten til astrofoto/observation for halvandet års tid siden, så på den måde kan man godt sige at problemet er løst
men det var nu ikke monteringens skyld jeg stoppede. Jeg brugte den på en fast søjle i haven og jeg kunne få det til at fungere fint i stille vejr og ved hjælp af afskærmning når der var lidt vind.
Hvis det hverken er astrofoto eller observation, er der jo ikke så meget tilbage, så du har helt opgivet astronomien?
mvh
Lars15. februar 2015 kl. 01:33 #128804
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Jesper.
Forhåbentlig kommer interessen igen. Det ville være ærgerligt hvis du besluttede dig for helt at holde op. Både for forum, men mest for dig selv.For mit eget vedkommende synes jeg der er så mange facetter af denne hobby, at man umuligt kan blive træt af den.Helt træt er du da ikke, da du jo er en flittig bidragyder på forum.mvh Viggo.15. februar 2015 kl. 09:29 #128806
Hej med jer og tak. Jeg har stort set ikke beskæftiget mig med astronomi siden sommeren 2013. Jeg har dog stadig monteringen, et par teleskoper plus en del andet udstyr, så hvis interessen kommer tilbage kan jeg starte op igen.
15. februar 2015 kl. 10:13 #128810
outlookDeltager- Super Nova
Ser man en pendant til IC4 togene med den italienske montering? Italienerne er eksperter i design og æstetik, men ikke helt så gennemførte mht til funktion (måske med undtagelse af Ferrari og Lamborghini oa).
Noget andet er, at jeg tit har tænkt på hvorfor Jesper ikke mere giver sig til kende i forum, men nu har vi jo forklaringen. Den er helt i tråd med min egen interesse for lystfiskeri som aftog omvendt proportionalt med interessen for astronomi.Nogle vil helt sikkert mene: “hvorfor beholdt han dog ikke interessen for fiskeriet? ” Hehe, virkeligheden overgår som sagt fantasien.. Men en dag kommer fiskeriet tilbage, fordi historien gentager sig eller simpelthen fordi de mange skyer efterhånden umuliggør astronomi.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting15. februar 2015 kl. 21:32 #128832
astrojensenDeltager- Neutron star
Italienerne er eksperter i design og æstetik, men ikke helt så gennemførte mht til funktion (måske med undtagelse af Ferrari og Lamborghini oa).
Dét er nu en sandhed med modifikationer. De laver nogle aldeles fremragende traktorer, mejetærskere og andre landbrugsredskaber, helt på højde med det bedste i verden.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Var det noget?: Nyt fuldautomatisk observatorium' er lukket for nye svar.