› Fora › ASTRO-FORUM › KĂB & SALG, FORHANDLERNYT › Var det en af jer?
- Dette emne har 10 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 1 Är, 5 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 510 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
8. september 2022 kl. 08:08 #328991
outlookDeltager- Super Nova
I aftes var der afslutning pÄ en auktion hos Lauritz. Det drejede sig om en Merz kikkert pÄ en simpel Êkvatorial montering som pÄ billedet:
Ud fra billedet og sammenlignet med min ud fra lĂŠngden, tror jeg, det er en 3″. Dog har denne ingen sĂžger. Jeg tror heller ikke, at monteringen er original for ser man pĂ„ nĂŠste billede herunder, ser man to store proppede huller i tubus. Her stikker normalt 2 gevindstĂŠnger ud. En skrue i midt mellem dem holder sĂ„ en skinne i tubus med gevindstĂŠngerne:
Typisk vurderer Lauritz ikke teleskoper sÊrlig hÞjt og heller ikke denne endda med stativ; kun 1.800 kr. Ret hurtigt dog kom budene op pÄ de 4.000 kr. Og det var isÊr to aktÞrer, der omsider gik amok og auktionen endte pÄ siger og skriver 14.000 kr! Og her til skal lÊgges salÊr pÄ 22,5% og gebyr + evt. transport:
Tja, nÄr to vil have en bestemt ting sÄ lÞber det jo af og til lÞbsk. Jeg bliver mere og mere glad for min, hehe.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed TingVedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
8. september 2022 kl. 09:22 #328996
Michael Hviid NielsenDeltager- Asteroid
DesvĂŠrre (- og heldigvis), ikke mig.
Den er virkelig flot, men noget udenfor min formĂ„en đ
PÄ den anden side kan man jo forsÞge at vÊre Êrlig og regne lidt sammen pÄ alt det man ikke fÄr brugt. Det lÞber hurtigt op synes jeg..Din kikkert Leif, er det den fra den fine restaureringstrÄd der var?
Michael
8. september 2022 kl. 16:02 #328997
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
En fint, gammelt instrument.
Man kan sÄ gÊtte pÄ, om det blot er anskaffet som pyntegenstand, eller om det er planen, at det skal bruges til observation.
Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
9. september 2022 kl. 09:28 #329004
“Din kikkert Leif, er det den fra den fine restaureringstrĂ„d der var?”
Michael
Nej, det er en anden. Min er parkeret i et hjĂžrne i stuen og er i en noget bedre stand:
Men en vintage ĂŠkvatorial montering vil vĂŠre dejlig at have til den.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed TingVedhĂŠftninger:
Du skal vÊre logget ind for at fÄ adgang til vedhÊftede filer.
9. september 2022 kl. 17:35 #329007
natteravnDeltager- Main Sequence
Hej Leif. Har du observeret med den? Hvis ja, hvordan tegner den?
Vh Rodi10. september 2022 kl. 09:46 #329012
Undskyld, jeg lÊste Michaels post forkert sÄ ja, min kikkert er den fra restaureringstrÄden.
Hej Rodi, ja, det vil sige, jeg har kikket i den pĂ„ et hus og trĂŠer langt vĂŠk. Den tegner fint uden nĂŠvnevĂŠrdig farvefejl. Det er jo ogsĂ„ en f/17, sĂ„ en lang sag, der krĂŠver sin montering. Det originale okular der fulgte med er simpelt, men hĂžrer jo til. Jeg prĂžvede ogsĂ„ med et Leitz 30 mm okular og det tegner bedre og med et stĂžrre synsfelt. Jeg har ikke prĂžvet den pĂ„ himlen endnu, men Jupiter og Saturn er jo oppe, sĂ„…
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting10. september 2022 kl. 11:00 #329016
Tak for info. Lyder interessant. Et flot styk hĂ„ndvĂŠrk er det. Den har fortjent at komme lidt ud under stjernehimlen đ
Vh Rodi11. september 2022 kl. 23:33 #329032
Det har vĂŠret nogenlunde klart hernede syd pĂ„, og Merz’en har vĂŠret under stjernerne eller rettere et par planeter og den tegner skam skarpt, men det tror pokker, nĂ„r fx Saturn er sĂ„ lille i okularet. Nok er planeten og ringen adskilt, men er sĂ„ lille med det originale okular at man ikke kan se Cassini delingen med mindre man har Ăžjne som en Ăžrn. Det ĂŠrgerlige er, at der mangler kun godt en halv mm af okularudtrĂŠkkets indvendige diameter, at kan man bruge et normalt 1.25″ okular og sĂ„ Ă„bner der sig jo en verden af nye muligheder. Men gĂžr jeg det, sĂ„ ryger glidepasningen til de originale okularer og det vil vĂŠre synd.
Der er indbygget et retvende arrangement i fokuseren og det gÞr den egnet til at kikke ud over havet eller landskabet og det er nok det den er mest egnet til med mindre man altsÄ fÄr en original barlow (hvis den eksisterer) eller et par stÊrke originale okularer og det er nÊsten hÄblÞst. Eller ogsÄ gÞr pokker i vold og sliber den til, sÄ den kan tage moderne okularer og diagonaler. Men det bliver ikke mig. Min lille 80 mm APO gÞr et meget bedre job og fylder ikke alverden. Den gode
76 mm Merz gÞr her et meget bedre job ved at stÄ til pynt.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting13. september 2022 kl. 17:38 #329036
Ăv at det indvendige mĂ„l pĂ„ udtrĂŠkket lige er lidt mindre end de alm. 1ÂŒ”
Det kunne sikkert lade sig gÞre at Êndre det og evt. fÄ modificeret en diagonal til de gamle okularer.
Det lader til at alligevel havde rimelig styr pĂ„ fremstillingen af optikken đ13. september 2022 kl. 19:11 #329037
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Leif
Du skal da have fat i 0,9″ okularer sĂ„. Det er en enkel opgave at dreje en adapterring.
Hvis du er heldig, sĂ„ kan du mĂ„ske fĂ„ fat i et par stykker af de gamle Zeiss-okularer, de er ganske fremragende.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. september 2022 kl. 20:49 #329043
Torben:
“Du skal da have fat i 0,9âł okularer sĂ„. Det er en enkel opgave at dreje en adapterring.”
Ja, jo, men sÄ vil jeg hÊvde, at det er endnu bedre med 30 mm mikroskop okularer som den Leitz jeg nÊvnte. StÞrre synsfelt og Zeiss laver dem ogsÄ ligesom mange andre. Gider ikke kikke gennem et strÄrÞr.
Og sĂ„ er der endelig formĂ„let med Merz’en. Jeg har kĂžbt den, fordi den er antik og reprĂŠsenterer en navnkundig arv for linsekikkerten som vi kender den i dag og som derfor ogsĂ„ mest er til pynt som en pryd og en respekt for historien.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Du skal vÊre logget ind for at svare pÄ dette indlÊg.