Valg av teleskop (igjen)…

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Valg av teleskop (igjen)…

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Ă„r, 2 mĂ„neder siden af joergen. This post has been viewed 216 timesk. This post has been viewed 216 times
Viser 4 indlĂŠg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

ole.martin
      • Asteroid

Hei alle astro venner!

Å nei, enda en nybegynner tenker dere vel nĂ„Smile

Jeg har i mange Ă„r tenkt tanken Ă„ kjĂžpe meg et teleskop. Ønsker Ă„ gjĂžre et riktig valg og vil dermed legge noen penger i det. I Meade’s katalog stĂ„r det fĂžlgende: I waited 46 years to see the rings of Saturn . I didn ’t want my son to wait more than five .” NĂ„ er snart mine barn for store til Ă„ trigges, og jeg fĂžler at tiden er inne for Ă„ fullfĂžre dette prosjektet.

Valget stĂ„r i fĂžrste omgang mellom Meade ETX-LS (LS 6″ ACF LightSwitch Telescope) og Celestron CPC 800 GPS (XLT). Jeg Ăžnsker og kunne ta bilder, dermed mĂ„ dette vĂŠre stabilt. Ut i fra bilder ser ETX-LS’en mindre stabil ut med kun en arm.

Dette er dyre instrumenter, men jeg leser stadig om de som starter med for dÄrlig utstyr og gÄr fort lei. Ønsker at det skal bli (stort sett) riktig fra fÞrste stund. Da er spÞrsmÄlet: har noen erfaringer med disse instrumentene?

PÄ forhÄnd takk for svar!

Vennlig hilsen,

Ole Martin

morten
      Deltager
        • Super Nova

Billeder = GEM. Skal du ikke skifte ud efter kort tid sĂ„ kĂžb en EQ6 pro, som er langt bedre til foto end de Alt/Az monteringer du foreslĂ„r. Jeg kĂžbte selv sĂ„dan en til at starte med, opgraderede til en EQ6 via en anden montering. Start med EQ6’en, (eller evt en CGEM – der fĂ„r du dog ikke meget for den ret betydelige ekstrapris der krĂŠves i forhold til en eq6. Der er ikke overbevisende dokumentation for, at den tracker bedre end en EQ6, og der har vĂŠret betydelige kvalitetskontrol issues. I forhold til EQ6 har CGEM dog klart bedre alt-az indstillinger, som du bruger til polalignment. Det kan dog lĂžses med nogle af de modifikationer der er beskrevet pĂ„ nettet)

De nye EQ6 pro’er der er testet her pĂ„ forum, se posterne, har langt bedre trackingegenskaber end de tidligere modeller, som du kan lĂŠse om pĂ„ nettet.

Start evt med en SCT, som er god til at se pĂ„ planeter med, og mindre besvĂŠrlig til visuelt brug end en newton – newtonen er relativt billig og bedre til deep sky foto.

Mars er i opposition i slutningen af januar, sĂ„ hvis du vil handle sĂ„ vĂŠr sikker pĂ„ at forhandleren har udstyret til umiddelbar levering. Det ville vĂŠre synd at gĂ„ glip af mars, jeg sĂ„ iskappen i gĂ„r med en 8″ SCT … god oplevelse!

Held og lykke!

M

teejay
        Deltager
          • Super Nova
          Hei !

Jeg er fremdeles forvirret, og mÄ lese meg litt mer opp pÄ val av teleskop.

Jeg har intrykk av at det er mest pratisk med en refraktor (?) men at den kaskje er best for DSOer?

Jeg har sett litt pÄ en Celestron NexStar 5 (XLT) SE
          – MĂ„ jeg eventuelt kjĂžpe noe ekstra utstyr ?
          – Hva kan jeg regne med Ă„ se av stjerner, planeter DSOer osv med dette utstyret ?
          – og hva med fotografering – noe utstyr (kamera) Ă„ anbefale i sĂ„ mĂ„te?

Kan det vĂŠre praktisk Ă„ ha en kikkert i tillegg – ser pĂ„ en SkyMaster 12×60 ?
          – noen anbefalinger ?

– Hva er en EQ6 pro ?

– noen anbefaler refraktor; En APO(kromatisk) refraktor – hva er det ?

Takk for all hjelp !

PS
          Har bestilt boka “Praktisk astronomi” 🙂

TeeJay

joergen.k
          Deltager
            • Nova

Den mest stabile montering under 10.000dkr

klip:Skywatcher EQ6pro er en helt gennemfÞrt kvalitetsmontering, med messingtandhjul, kraftige stÄlben og en meget lÊkker mekanisk udfÞrelse.

KontravĂŠgtstangen er indbygget og til at trĂŠkke ud. LĂ„sene er solide og holdbare, og giver en god fornemmelse af kvalitet.

Computerstyringen er en prÊcis Skyscan hÄndkontrol, der kan finde 13.436 NGC, IC og Messierobjekter med en prÊcision pÄ ned til 1 bueminut (v/3 stjernealignering)

De indbyggede motorer sparer brugeren for at fjumre rundt med et hav af ledninger i mĂžrket, og er mindre fĂžlsomme for snavs og slag end udvendige motorer.

EQ6 og EQ6pro er beregnet til at bĂŠre teleskoper op til en 10″ Spejl-/Hybridteleskop eller en 6″ refraktor, men kan til mindre kritiske formĂ„l (visuelt brug) ogsĂ„ bĂŠre nummeret stĂžrre teleskoper.

Viser 4 indlĂŠg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Valg av teleskop (igjen)…' er lukket for nye svar.