› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Valg av montering (++)
- Dette emne har 23 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 1 måned siden af chrjensen. This post has been viewed 599 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. december 2009 kl. 21:13 #28245
knauserudDeltager- Main Sequence
Hei,
Astronomihobbyen har ligget i dvale i flere år, men etter at jeg nylig flyttet til et veldig mørkt sted har interessen begynt å komme tilbake. Jeg har en (billig) 114mm newton reflektor på en litt eldre EQ3 montering. Jeg har børstet støvet av denne, og begynt å leke med tanken på å koble til et DSLR for å fotografere litt. Jeg har da kommet fram til at jeg har et par-tre alternativer.
1: Beholde EQ3 og koste på den en motor (http://www.astro2000.co.uk/motors.html) for å kunne ta bilder (piggyback siden jeg er usikker på om jeg kan få newton+dslr i fokus) med lengre eksponeringer.
2: Kjøpe en EQ1 tabletop (http://www.telescopes-binoculars.co.uk/acatalog/Mounts_and_Motor_drives.html) og montere DSLR direkte på denne (mister guidemuligheten såklart)
3: Kjøpe et rimelig fotostativ og holde meg til widefield korte eksponeringer inntil jeg får råd til bedre utstyr :p
Det finnes såklart flere alternativer, bare å komme med forslag.
Hva tror dere?mvh
Øystein10. december 2009 kl. 13:37 #28511
Ingen meninger eller forslag?
10. december 2009 kl. 13:47 #28512
mstauningDeltager- Black Hole
Løsning 1 også senere få noget der er mere velegnet til foto.
Du skal dog ikke forvente det helt store med en EQ3, en tabletop er helt sikkert ikke vejen frem til fotos.10. december 2009 kl. 14:44 #28529
mhansenDeltager- Nova
Jeg vil give MS lidt ret, men…
Skal du op og tage fotos, så det batter noget, skal du kigge efter noget med autoguidingsmuligheder. Og selvfølgelig også efter en stabil montering. Jeg har selv en EQ6 Pro og kan varmt anbefale den. Ellers er der også en del herinde der har købt HEQ5 Pro og giver den rigtig gode anbefalinger. Og så skulle den nye CGEM fra Celestron også være ret god.Jeg ved godt at disse monteringer sikkert ligger en del uden for den prisklasse du har budgetteret med, men tro mig, du vil ikke fortryde det. Jeg købte nemlig i sin tid en Skywatcher 150mm Newton på en EQ3 med motorer på begge akser. Og var jeg rigtig heldig, kunne jeg komme op på 60 sekunders eksponeringer. 150mm newton’en var der sådan ingen problemer med, men fokuseringen var ret svær at arbejde med. Så nu står jeg med en TS GSO 200mm Newton på en EQ6 Pro. Og jeg synes bestemt at EQ6 Pro er alle pengene værd, hvis man ikke er parat til at springe op i CGE / CGE Pro prislaget.
11. december 2009 kl. 00:45 #28571
mr.mox- Nova
Piggybag med fx en 50mm linser til widefield må kunne lade sig gøre uden guiding. Jeg tror forslag et er et godt valg til at komme i gang. Gennem teleskopet er en anden sag, men som jeg forstår spørgsmålet er det ikke det han vil
11. december 2009 kl. 08:11 #28577
tommyfDeltager- Neutron star
Der er jo også Cg5 til at starte med, den kan man godt klare sig med i 2-3 års tid..
11. december 2009 kl. 09:16 #28578
jespergDeltager- Super Nova
Øystein – du kan komme billigt igang med den motor til 40 pund. Med piggyback på din eq3 og almindelige foto objektiver kan du komme langt.
Senere kan komme ny dyrere montering, når du har tænkt over hvad du ønsker.
Jesper G.
11. december 2009 kl. 09:48 #28580
mr.mox- Nova
Er der nogen der kender kvaliteten af en eq5 med goto vs en cg5?
11. december 2009 kl. 10:49 #28583
wiebenDeltager- Nova
Astrofotografering kan være en dyr hobby, men hvis man er rimelig sikker på at det er noget man vil fortsætte med, er min anbefaling at man starter med noget man ikke vokser fra det første lange stykke tid.
Hvis du har tålmodighed til at lede efter noget godt brugt udstyr, kan du næsten ikke tabe penge hvis du senere fortryder, og vil sælge udstyret igen.Vi er mange der anbefaler en Eq6Pro. Problemet mht. brugte Eq6Pro’er er at folk bliver så glade for dem at det er meget svært at finde nogle brugte modeller. Det er også et godt mål for at det er noget der fungerer, og at man ikke lige vokser fra dem.Det kan være altafgørende med en god start, så det sidste der skal spares på er monteringen. Din lille 114 mm newton på en god montering (f.eks eq6pro), vil give dig langt langt bedre billeder end en dyr kikkert på en uegnet montering.Wieben 2009-12-11 14:28:39 11. december 2009 kl. 11:02 #28586
mstauningDeltager- Black Hole
Heine har fat i noget rigtigt der, det er virkelig monteringen der betyder mest – men resten er nu også rigtigt
11. december 2009 kl. 11:58 #28594
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Hej Øystein,
jeg startede selv for eksakt 1 år siden og søgte samme råd som du. Svarene var: Spar IKKE på monteringen- køb den største du (næsten) har råd til- f.eks. EQ6. Heldigvis fulgte jeg rådene og er idag utrolig tilfreds med mit valg. De løsninger du skitserer skal alle udskiftes med dyrere opsætninger ret hurtigt, hvis du vil videre. Passionen for astro er en DYR passion :-(.
Hilsen Mogens B.
11. december 2009 kl. 15:36 #28611
Takk for alle svar 🙂 Ser ut til at jeg skal spare opp litt cash til en god mount. Jeg har kikket litt rundt, og ser at jeg kan få en (ganske) rimelig CG-5 GoTo fra Sverige. Er det noen av dere som har erfaringer med denne?
11. december 2009 kl. 15:42 #28612
Hei igjen,
Etter litt browsing hos teleskopservice.se fant jeg en pakke som ligner veldig på den setup jeg har i dag. teleskopservice.se/produkter/eng/newtonians/start/newtoniansstart.html#n114mm
Min “variant” heter Focus Explorer, så jeg antar at dette er en standard kina-kikkert som rebrandes av forskjellige leverandører. – Sånn i tilfelle noen lurte –
mvh
Øystein20. januar 2010 kl. 15:05 #30772
Hei igjen,
Jeg har kikket litt rundt, og funnet ut at en CG5 uten GoTo kan anskaffes for ca 3300 SEK, og en CG5 MED GoTo for 7325 SEK. Begge deler hos teleskopservice.se
Samme butikk kan også tilby C6-S (XLT) på CG5 for 7850 SEK ( 11750 SEK med GoTo).
Sett at jeg går for en CG5 uten GoTo, hvor mye ekstra må til for å kunne få stabil tracking og evt mulighet for autoguiding for astrofoto? Vil det lønne seg å ta med en C6-S, eller bruke min nåværende 114mm Newton på CG5?
All input mottas med takk 🙂
mvh
Øystein20. januar 2010 kl. 15:20 #30774
soeren.vod- Planet
Hej Øystein
Hvis jeg var dig ville jeg nok vælge motoren til din eq3 fremfor bordstativet medmindre du vil have den med i tasken
Jeg har en CG5 advanced og den er ret fremragende til min C8. Forskellen på Celestron CG5 og EQ5 synscan er så vidt jeg har forstået at EQ5 har PEC og dermed vel er lidt bedre til astrofoto. til gengæld har celestronen en meget præcis polar align rutine i håndkontrollen. Celestron håndkontrollen synes jeg også er den letteste at bruge, når jeg har kunnet sammenligne med hvordan Skywatchers alignes og menuerne virkerSøren Vod 2010-01-20 14:22:21 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Valg av montering (++)' er lukket for nye svar.