Valg af teleskop til måne- og planet-observation

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Valg af teleskop til måne- og planet-observation

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af sentry. This post has been viewed 165 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

sentry
      • Asteroid

Hej Astro-Forum,

Min søn er begyndt at vise interesse for astronomi, hvilket glæder mig meget. Derfor er jeg nu er på udkig efter vores første stjernekikkert, så jeg kan få stimuleret hans interesse og selv lære en masse.

Jeg har allerede gjort en del research (herunder læst størstedelen af indlæggene i begynder-forumet her). Dog er der nogle få spørgsmål, jeg mangler at få svar på, og som jeg håber, at I kan hjælpe mig med.

Her er først mine forudsætninger og ønsker:

– Vi vil starte med at udforske vores eget solsystem – herunder særligt månen.

– Vi vil købe et teleskop af høj kvalitet, således at vi ikke behøver at opgradere på et senere tidspunkt, når vi forhåbentlig bliver mere avancerede og ønsker at observere DSO.

– Vi vil primært observere fra vores taglejlighed i Düsseldorf (med en del lys-forurening). Vi har tagvinduer og en lille terrasse, hvorfra vi kan observere.

– Vi vil en sjælden gang i mellem pakke teleskopet ned og finde et mørkt sted at observere fra – altså vil det være fint, hvis det relativt transportabelt.

– Baseret på vores ovenstående ønsker, mener vi at et apochromat linse-teleskop er mest hensigtsmæssigt. Vi har kigget på Takahashi TSA-102 http://www.takahashi-europe.com/en/TSA-102.php samt Takahashi FS-60Q.

Og så mine spørgsmål:

1. Vil det være muligt at observere gennem et åbent vindue fra vores tag-lejlighed (jeg er opmærksom på påvirkningen af temperatur-forskel, men hvor stor er indvirkningen på observation af månen og planeterne i vores solsystem)?

2. Hvilken montering anbefales?

3. Er der andre teleskoper, der bedre vil kunne opfylde vores behov en de to nævnte Takahashi?

På forhånd mange tak for jeres kyndige vejledning.

Bedste hilsener,

Rune

jakob1234
      Deltager
        • Nova

MHT. montering:

Så længe at du ikke skal bruge det til astrofoto, ville jeg klart mene at du vil kunne bruge et EQ3-2 stativ (evt. med goto eller blot med de to små elmotorer til batterier).

Det er dejligt robust, og kan i en håndevending pakkes sammen.

Du kan sagtens obersevere månen gennem et vindue helt uden problemer, jeg vil endda våge den påstand at du også kan observere jupiter og saturn uden nogle særlige problemer på denne måde.

Det betinger naturligvis at de objekter så selvfølgeligt er uden for dette vindue Tongue

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Super fine kikkerter. Husk opstillingen også, der nemt kan blive det svage punkt. Hvis det er linsekikkerterne, så gå efter den store udgave.

Skal den også for alvor DSO sikres, så er der SCTerne som alternativ. Gå efter gaffelmonteringerne, da de uden sammenligning er meget mere kompakte end tilsvarende tyske monteringer. Kontralodder og andet fylder godt i landskabet på en lille terrasse.

Har en Celestron Nexstar 9,25 til salg, der er super fin til alle formål. Meget kompakt, særdeles stabil, men kræver lidt muskler. I vil derudover også få et komplet sæt okularer, nyrenset optik og en 2″ stjernediagonal med i købet.

Med hensyn til at se ud af vinduer, så er det bestemt ikke en optimal ting at gøre.

Held og lykke

Lars

chrjensen
            • Super Giant

Det er i sandhed et meget, meget fint teleskop. Men også et meget, meget dyrt teleskop.

Det er sådan set ikke fordi jeg vil afskrække dig fra købet, men det er tit sådan, at når man får noget praktisk erfaring, så finder man ud af, at det teleskop man drømte om dengang faktisk ikke er super optimalt til det man interesserer sig for. Det er nemlig ikke sådan, at man bare kan købe det dyreste på markedet og så er det det beste til alting.

Var det mig, ville jeg starte med noget billigere for at se om interessen varer ved og i hvilken retning den går.

En Equinox 80 ED linsekikkert fra Skywatcher skulle visk også være et ganske fint instrument f.eks.

sentry
              • Asteroid

Mange tak for de gode og hurtige svar.

Jeg sætter stor pris på, at I deler jeres viden her, så nybegyndere kan få en god start på astronomien.

Jeg vil overveje nærmere og vender tilbage, når jeg har taget en endelig beslutning for at dele mine nybegynder-erfaring, således at andre forhåbentlig kan få glæde af mine erfaringer.

Lars, jeg læser lidt nærmere om Celestron Nexstar og vender tilbage til dig. Tak for tilbudet.

Venlig hilsen,

Rune

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Valg af teleskop til måne- og planet-observation' er lukket for nye svar.