Valg af teleskop

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Valg af teleskop

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 7 måneder siden af Erland. This post has been viewed 1281 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Jan Pedersen
    Deltager
      • Asteroid

Hej

Jeg kigger på en bresser messier AR-152S/760 f/5

Eller en bresser messier AR-152L/1200 f/7.9

Syntes at ha læst at f/5 er bedre end f/7.9

Men hvornår ville man så vælge 1200 frem for 760 ?

Mit formål vil være deep sky astrofoto samt jupiter og Saturn.

Hvis i har andre mærker af teleskoper som i vil foreslå, så smid gerne links.

outlook
      Deltager
        • Super Nova

Du beder om et teleskop der kan det hele. Det er desværre ikke muligt sådan uden videre. Det du beder om er faktisk begge teleskoper, hvis du skal både det ene og det andet. Til deep sky astrofoto vil den korte udgave af Bresser gøre sig udmærket ved smalbånds foto fx i h-alpha området. Vil du deep sky fotos i alle farver beder du om en apo refraktor eller Newton reflektor og dertil en solid montering, guide teleskop og kameraer m.m.

Ved visuel brug til planeterne er den lange udgave af Bresser udmærket om end du sikkert vil bemærke farvefejl ved synet af planeterne. Det kan i nogen grad udbedres med særlige filtre. Hvis dit budget er begrænset er en Newton en udmærket indgang til begge dele, både visuelt og foto. Her er ingen farvefejl selvom du nok skal bruge en Barlow til planeterne som kræver en stor forstørrelse. Du vil dog bemærke såkaldte spikes ved stjernerne som kommer fra holderne til sekundæren; nogle kan lide dem og andre kan ikke. Newton’en er som sådan et kompromis, men et godt kompromis.

Hilsen Leif,
        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Jan Pedersen
        Deltager
          • Asteroid

Er der nogen som har praktisk erfaring med bresser messier, altså kvaliteten ?

Eller er det et bedre mærke som nogenlunde matcher prisen ?

Anonym
            • Main Sequence

Erland
            Deltager
              • Planet

Jeg har kigget lidt på begge teleskoper.
              Og de er begge gode på hver deres måde.
              Du skal dog nok gøre op med dig selv hvad du primært vil bruge den til.
              Visuelt eller foto?
              Og det ene udelukker ikke det andet.

En lille grundregel:
              Lille f-forhold er bedre egnet til astrofoto.
              Større f-forhold er bedre til visuelt.

Hvis du skal tage foto(og også hvis du skal få ekstra fornøjelse af det visuelt), så er det vigtigt med en god opstilling med go-to.
              Det er guld værd!

Med hensyn til mærker, så er jeg selv til Meade, men det er fordi det var det teleskop jeg først købte(med goto), så det er det som jeg har holdt fast i. Jeg er dog ikke bange for at skulle købe enten skywatcher, bresser, celestron eller andre mærker.

Nu ved jeg ikke om du har et teleskop i forvejen, eller om det er dit første køb.
              Uanset hvad, så kan jeg anbefale at du læser ‘At vælge det rigtige teleskop’ af Henrik Delfer. Det giver lidt inspiration og indsigt.
              Artiklen ligger på facebookguppen ‘https://www.facebook.com/groups/astronomiforalle/‘ under ‘filer’.

Jeg håber at det gav lidt svar.

Erland

Erland Kruse Hansen
              Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo

ASTRONOMI FOR ALLE - En facebookgruppe for alle astronomiinteresserede!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.