Valg af software

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Valg af software

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 256 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Så kom mit kamera, incl. div. software.

SBIG’s eget CCDOPS blev installeret og benyttet til at afprøve kameraet, og alt forløb som smurt (bortset fra, at alt foregik ved skrivebordet- bli’r sjovt at se, om det også fungerer på scopet under en klar stjernehimmel).

Med kameraet fulgte også Bisque’s CCDSoft v.5., som ser ud til at være mere komplet end CCDOPS. Jeg har endnu ikke installeret det, idet jeg overvejer, om jeg skal anskaffe f.eks. Maxim eller Astroart i stedet?

Hvordan er jeres erfaringer? Kan CCDSoft konkurrere med de to nævnte programmer?CCDSoft følger med kamera uden merberegning, mens der jo skal betales yderligere 1400-3000 kr. for de to andre programmer?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

ac
        • Planet

Jeg har kun erfaring med astro-art som er et fint program til prisen.

Jesper Sørensen, MS eller din navnebror Mogens: kunne vi bede om en luns af jeres visdom og erfaring Clap

mvh AC

mogens
        Deltager
          • Super Nova

Hej begge

Jeg brugte i en lang periode AstroArt, fint program, men er nu gået over til Maxim som optageprogram. Som guideprogram PHD og Qcam5.- Jeg kender kun CCDSoft fra Ron Wodaskis omtale i “New Astronomy”, men der ser det ud til at være på højde med Maxim.

VH Mogens

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

AstroArt er kun kommet på min ønske liste over programmer jeg må have, er jo lidt af en samler i den sammenhæng. Men CCDSoft er et godt program, det er dog ikke særligt strækt ud i farve behandling. Men hvis du også installere TheSky som du også fik med, så har du en god kombination til fotometri.

MaxImDL er tilgengæld god til farver, og kan også lave fotometri – Ellers kan de mere eller mindre det samme bare på hver sin måde.

Selv bruger jeg jo MaxImDL som hovedprogram, og til alt hvad der er auto (CCDAutopilot og lign) der bruger jeg CCDSoft – Da det er bedre til automatik.

Men MaxIm og CCDSoft kan uden de store sværdslag både optage billeder og guide på engang, udvalget af guidekameras er dog meget større i MaxImDL. Men så længe du holder dig til den interne guidechip, så ville jeg starte med CCDSoft. Hvis du så på et tidspunkt begynder at lege med farver, så ville jeg nok få MaxIm.

Mogens – Hvorfor både MaxIm og PHD?

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Hej alle, tak for respons. Jeg fortsætter så foreløbig med CCDSoft+TheSky- altså uden merudgift 🙂

Michael- ST-402 er uden intern (ekstra) guide-chip. Kameraet kan både guide og fungere som hovedkamera, men ikke begge dele på een gang. Så jeg mangler stadig følgende: Et guidesystem (kamera + scope) + motorfocuser. Men p.t. er kasssen lukket Wacko

Hilsen Mogens B

Hilsen Mogens B.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Oki, mente bare ST-402 også kunne fås med guidechip. Men jeg husker måske forkert?

Angående guider, hvad har du så tænkt på det skulle være?

Mogens.Bildsøe
                Deltager
                  • Nova

Jeg har jo fulgt med i de senere tråde, som har handlet om netop dette- men har stadig ikke beluttet mig. Vær sikker på, at jeg vender tilbage til det spørgsmål snart 🙂

Nej, ST402 har kun een chip, som kan bege dele- bare ikke samtidig:-(

Mogens B

Hilsen Mogens B.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Så huskede jeg forkert.

Glæder mig til at høre hvad du finder på.

mogens
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Michael

Hvorfor PHD? Ja hvorfor skifte fra noget der hidtil har leveret perfekt guiding?

Jeg er ligesom du noget af en en samler, når det gælder software.-Fra de mere avancerede til de lidt mindre: Mira Pro 7, AIP4WinV2, Registar, Pixel Insight, Images Plus og CCDStack fra CCDWare. Det er måske blevet noget af en mani, men de kan noget forskelligt allesammen.Det er heller ikke optageprogrammer allesammen

VH Mogens

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Mira er også en af dem der står på min ønskeliste, CCDStack har jeg kikket lidt på og den ender nok også på listen.

Men har du prøvet at bruge guidefunktionen i MaxIm? Hvis du ikke laver om på din guider, så skal den jo kun kalibres engang for alle. Har du så også en forbindelse mellem MaxIm og montering – Så finder den selv ud af at justere for DEC.
                      Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Valg af software' er lukket for nye svar.