Valg af okularer

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Valg af okularer

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 389 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hvis man nu skulle vælge mellem f.eks et 18 mm 82° okular versus et 40 mm 68° okular, begge fra Explorer Scientific og i 2″, hvilket ville man så få mest glæde af på en 8″ SCT???

mvh
      Jens

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Det første

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Det kommer fuldstændig an på, hvad man skal bruge okularet til. Et 18mm på en 8″ SCT er godt til observationer af de mere almindelige Messier og NGC-objekter, hvorimod det ikke er godt, hvis man vil have et oversigtsbillede af f.eks. Oriontågen eller M31. Her kommer 40mm okularet til sin ret.

Hvorfor spørger du i øvrigt om det, Jens, har du ikke en hel kasse Nagler stående??

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Det var en kollega og mig der i aftes sad og hyggesnakkede om hvilket af de to nævnte ES okularer der ville være mest anvendeligt til brug på en 8″ LX90 SCT.

Jeg syntes selv et 18-20 mm 82 graders okular er det jeg bruger mest, uanset om det er en 8-11 eller 14″ SCT det sidder på. Der er bare ikke så mange objekter til et 40 mm okular efter min mening. Oriontågen, bestemt, hvis det er mørkt nok, og måske Andromeda. Men så er bunken måske også lidt tømt. Der er mange flere objekter hvor jeg syntes et 18 mm 82° okular er mere anvendeligt..

Når man nu skal vælge et af de to..

Og så var det nærliggende at spørge her, om min egen opfattelse var ved siden af.

mvh
            Jens

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Jo, den opfattelse af sagen kan jeg godt tilslutte mig. Da jeg havde en C8 og eksperimenterede med den, så var mit 18mm ES82 nok det mest benyttede okular til deep-sky.

Thomas, Bornholm

spatzek
              Deltager
                • Super Giant

Jeg brugte som primært okular et TeleVue 19mm WideField de år, hvor jeg observerede med min C8er i 80erne. Derfra var det sjældent, at jeg gik ned i forstørrelse, oftere til 8-10mm til planeter, kuglehobe og planetariske tåger.

I dag bruger jeg 95% af tiden et 17mm Nagler på min C14. Det er af en eller anden grund en fin forstørrelse for mig og måden jeg observerer på. Så alt er bare blevet “skaleret op”

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Valg af okularer' er lukket for nye svar.