Valg af Mount

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Valg af Mount

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 89 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

rjohansen
      • Asteroid

Hej herinde, står overfor at skulle vælge Mount og har kigget en del på eq5, men tænkte at jeg ville høre hvad i mener. Jeg vil købe med go-to, og må gerne kunne bruges til foto på begynder niveau.

Mvh Rasmus

noodles
        • Super Giant

Hej,

Hvor stort er dit teleskop?

Simon

rjohansen
          • Asteroid

Et lille 60/700 men det må gerne være lidt fremtids sikret til næste teleskop.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

En EQ-5 er meget fin til en 60/700 og kan fint bære en 100mm refraktor eller 150mm newton eller 200mm SCT, så med den er du fremtidssikret, hvis du ikke køber et stort teleskop. EQ-5 med Synscan håndkontrol er der vist mange, der bruger til foto, men det må du snakke med fotofolkene om, det har jeg ikke forstand på.

Thomas, Bornholm

rjohansen
              • Asteroid

Jeg takker for hjælpen.

noodles
                • Super Giant

Det lyder som en fin kombination med plads til opdateringer. Selv med en større refraktor skulle der være “plads” til en guidekikkert når du får lyst til at eksperimentere med det.

morten
                Deltager
                  • Super Nova

jeg havde engang en HEQ5pro, det var en fin lille og fuldt transportabel montering, virkelig fin. Ellers er der jo nogle EQ6 brugt til salg hele tiden. Begge disse to er efter min opfattelse meget fine til fotobrug.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg kan også anbefale EQ-5 med GoTo.

Selv har jeg en SkyWatcher EQ-5 med SynScan, og den klarer fint en SkyWatcher Explorer 130 PDS newton og er også fin som en basal fotoplatform til kun kamera med standard objektiver. Se link

Dog er den lidt tung og uhandy hvis du skal slæbe den langt til fods. Jeg har fundet en stor værktøjs kuffert i den lokale trælast hvor hele monteringen kan ligge, dog uden trefod.

Hvis du ikke vil ofre 5.000 på en EQ-5, så kan du nøjes med en EQ-3 eller måske en EQ-1. Jeg havde selv en EQ-1 til at starte med, det var sjovt i starten, men blev hurtigt frustrerende idet den er svær at polaligne og motoren kører meget skidt.

Eller som Morten skriver, se dig om i køb/salg, der er tit noget godt kram til salg, det var den vej jeg selv fik min EQ-5 til en billig penge.

Edit: Men til foto er der ingen tvivl, det skal være en EQ mount, ellers kommer du ud i en masse bøvl med field rotator.rudibr2015-11-02 07:10:57

/Rudi B. Rasmussen

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Valg af Mount' er lukket for nye svar.