Valg af montering

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Valg af montering

• Dette emne har 14 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jakob. This post has been viewed 392 timeshalskov. This post has been viewed 392 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

jakob.halskov
    Deltager
      • Planet

Hej,

Jeg er netop blevet den glade ejer at et 8″ SCT og skal nu til at købe en montering dertil. Det vil blive brugt både visuelt og til astrofoto (i første omgang måne/planet og på sigt deep sky).

Efter mange overvejelser og læsning på diverse fora er jeg fortsat i tvivl om hvilken montering vil være passende.

Jeg har indsnævret mig til at se på Sky-Watcher’s udvalg i intervallet fra HEQ5 synscan op til AZ EQ6, hvor der er en fire-fem modeller at vælge imellem.

Opstillingen vil ikke være permanent. Jeg vil først benytte de fra min baghave og senere medbringe det til sommerhus på Mols, så det er selvfølgelig rart at kunne slæbe rundt på.

Til længere eksponeringer hvor meget vil jeg vinde ved AZ EQ6, fremfor en billigere montering som stadig kan bære teleskopet?

/ Jakob

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Hej Jakob,

Gratulerar till nya tuben!

Jag tror inte du ska välja en HEQ-5 eftersom du vid foto, troligtvis kommer att belasta den med utrustning på gränsen till vad den är rekommenderad för.

NEQ-6 Pro SynScan och uppåt är min rekommendation.

xplode
        Deltager
          • Nova

En HEQ5 er helt ok til en 8″ SCT for vekta er ganske lav

Å bruke en SCT til deep sky foto burde du tenke deg godt om før du begir deg ut på, lang brennvidde, treg optikk og mirror flop gjør det utrolig vanskelig å få gode resultater spesielt hvis du har tenkt å bruke DSLR, gjør mye research så vet du hva du begir deg ut på

jakob.halskov
          Deltager
            • Planet

Tak Jonas!

Jeg tænker også på enten NEQ6 SynScan eller AZ EQ6-GT for at være fremtidssikret.

Når jeg skal videre fra at blot se på måne/planeter/solen, kan jeg godt se at jeg må researche hvad der er mest optimalt!

For år tilbage lånte jeg et 9.26″ gaffelmonteret SCT, som jeg nåede at have meget glæde af og tog en håndfuld fine fotos med: JakobHalskov.com/project/space

Jeg er i tvivl om det er pengene værd at gå op til AZ EQ6-GT fremfor den mindre NEQ6.

xplode
            Deltager
              • Nova

Jeg ser du har brukt ett 6D og det gjør att resultatene er en del bedre enn med billige kamera slik som 1100D, 600D og tilsvarende, det er uansett ikke lett å ta gode astrofoto med slik optikk da.

Til foto takler HEQ5 fint opp til en 8″ f5 newton såfremt du brukt ett lett guideskop

NEQ6 og AZ-EQ6 vil selvsagt takle større teleskoper, men ikke nødvedigvis gi deg bedre bilder, det er mer opp til hvor bra monteringa er og hvor bra du setter opp.

Skywatcher kvalitet varierer veldig så er du uheldig å får ei dårlig montering så kan det skapy mye hodebry

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Jeg er i tvivl om det er pengene værd at gå op til AZ EQ6-GT fremfor den mindre NEQ6.

Mit umiddelbare indtryk, efter at have set monteringen til Star Party: Ja, det er det. Ikke mindst, hvis du senere vil være mere seriøs omkring astrofoto.

Thomas, Bornholm

jakob.halskov
                Deltager
                  • Planet

Synes også at 6D’en performer fint, men på sigt (hvis interessen holder ved og jeg ikke bliver træt af skyer) vil jeg se på et dedikeret CCD til projektet.

Når jeg læser rundt på nettet lyder det til at AZ EQ6 skulle have jævnet nogle af problemer ud, der var at finde på de tidligere modeller. Og ser samtidig mange diskussioner om kvaliteten mellem skywatcher, ioptron og andre.

Er der andre retninger, som jeg burde se i end skywatcher, som du kan anbefale Ole?

Fortsat tak for hjælpen!

xplode
                  Deltager
                    • Nova

Hvis du har tenkt på CCD etterhvert så må du over til mono CCD, ett farge CCD er ikke bedre enn ett 6D.

AZ-EQ6 er helt klart ett steg opp i forhold til tidligere monteringer, men det virker som Skywatcher sliter mer med nyere monteringer og teleskoper enn tidligere, på meg kan det virke som dem ikke klarer å holde god nok kvalitetskontroll på disse produktene som krver bedre toleranser enn tidligere utstyr.

Det er egentlig ikkeno godt alternativ til Skywatcher pga mye høyere pris og/eller mangler

Vil du få mest ut av den korte skyfria tida vi har her oppe i nord er virkelig ikke en SCT ett godt valg.

Jeg har hatt 6D tidligere så jeg har bilder tatt med f/5 newton som kan vise deg resultatene med raskere opptikk så kan du sammenligne med resultatene du får selv med SCT’en

jonas.c
                    Deltager
                      • Super Giant

Jacob,

Om du ändå är beredd att gå så långt som till en AZ-EQ6, glöm inte att ta en titt på den nya EQ6-R Pro Synscan:

http://www.apm-telescopes.de/en/mounts-tripods/equatorial-mounts/goto-mounts/skywatcher-eq6-r-pro-synscan-heavy-duty-equatorial-mount

Detta verkar vara en förbättrad EQ6 Pro Synscan med bl.a. remdrift och höjd maximal last.

Jag har själv både en HEQ-5 Pro Synscan och en EQ-6 Pro Synscan. Jag är mycket nöjd med båda monteringarna men efter att ha testat att köra min GSO 8″ R-C inklusive DSLR, 80 mm guideteleskop och autoguider på HEQ-5:an, inser jag att det blir lite för tungt. Monteringen klarar av vikten men blir ganska känslig att balansera. Jag valde därför att använda HEQ-5:an till lättare och mindre instrument och EQ-6:an till de större och tyngre.

Fördelen med HEQ-5:an är naturligtvis lägre vikt men med lite teknik, är det inte speciellt svårt att bära ut en EQ-6:a (utan motvikter).

Hälsningar

Jonas

jakob.halskov
                      Deltager
                        • Planet

Det er godt at vide det næste logiske trin vil være et mono CCD – det tiltaler mig også mest.

Så må jeg starte med at se hvad jeg kan klemme ud af mit C8 tubus og Canon 6D, når jeg har besluttet mig for en montering.

Lige nu hælder jeg mest til AZ EQ6 eller EQ6-R. Skal have læst lidt mere op på forskellen imellem disse

Jeg har netop fundet ud af mine forældre har fået et gammelt Bresser Pulsar 120/1000 linseteleskop med i et sommerhuskøb, som jeg kan benytte. Synes ikke at kunne finde meget om det online, men det er vel en smule hurtigere ved f/8.3.

Tak for tips og tanker!

jakob.halskov
                        Deltager
                          • Planet

Et sidste spørgsmål;

Er der fordel ved at handle i Danmark (Lyra.dk og lign) fremfor at se mod England, hvor firstlightoptics.com har væsentligt lavere priser?

Det er fristende når man kan spare et par tusinde DKK.

Mvh

Jakob

jonas.c
                          Deltager
                            • Super Giant

Kolla priserna även på http://www.teleskop-express.de också.
                            /Jonas

jakob.halskov
                            Deltager
                              • Planet

Tak Jonas,

Jeg synes ikke at finde skywatcher monteringer billigere på telescope-Express, sammenlignet med lyra.dk

Lige nu checkede jeg blot for EQ6-R

/Jakob

jakob.andersen
                              Deltager
                                • Super Giant

Det ser ud som om Lyra er godt med på prisen lige nu, både på EQ6-R og AZ-EQ6. De plejer nu ellers at ligge mærkbart over TS.
                                Jeg tror ikke, du går galt i byen med nogen af dem. Men hvis du har råd til AZ’eren, ville jeg tage den. Jeg har meget sjældent hørt noget dårligt om dem, og der er sjældent nogle brugte til salg. Så dem, der har dem, beholder dem åbenbart.

Jakob A.

jakob.halskov
                                Deltager
                                  • Planet

Hej Jakob,

Tak for dine tips og tanker. Som du siger er der ikke rigtig nogen, som sælger dem brugt og de virker til at være glade for dem.

Derfor er jeg endt med hoppe på AZ-EQ6 og på den måde ihvertfald være fremtidssikret. Tog chancen og bestilte fra Firstlightoptics imens DKK-GBP kursen er til den fordel.

Tak for alle folks hjælp!

Jakob

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Valg af montering' er lukket for nye svar.