Valg af kikkert/teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Valg af kikkert/teleskop

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 465 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

morild
      • Asteroid

Hej!

Jeg er ny på forummet og ny i “faget” også. Jeg har brug for lidt hjælp til valg af det første teleskop til mig og min søn på 10.

Jeg vil gerne holde mig under kr. 800,-, men er bange for at købe noget skrammel.

Jeg har set på følgende produkter:

Teleskop stjernekikkert m. stativ – Hobby (700mm) KN-SCOPE40 : http://www.discoworld.dk/product_info.php?products_id=59353&gclid=CLjf5O7SgLQCFeN4cAodySUArg

Bresser Arcturus 60/700mm : http://meade.dk/product/bresser-arcturus-60700mm-az-32/

Eller brugt på DBA : http://www.dba.dk/stjernekikkert-spejl/id-87221930/

Det skal være nemt at sætte op og også gerne at transportere og opbevare.

Har i nogle gode ideer og evt. alternative forslag?

k_holst
      Deltager
        • Nova

Hej og velkommen til.

Den første og den sidste du har set på, skal du holde dig fra!

Det er noget billigt l…

Hold dig til anerkendte mærker som: Bresser, Meade, Celestron og Skywatcher. Så går du ikke helt galt i byen.

I den prisklasse vil jeg anbefale dig at kigge efter brugt, enten her på siden eller DBA og Gul og gratis.

Ofte handles brugt udstyr omkring 60% af nyprisen (pas på! nogen forsøger at sælge kikkerter over nyprisen på DBA og Gul og gratis )

På forummets forside er der link til de seriøse danske forhandlere, der kan du finde nypriserne så du har noget at sammenligne med.

morild
          • Asteroid

http://www.dba.dk/stjernekikkert-bresser-lyra/id-87371834/

Så kunne sådan en model være ok? Og hvad med prisen?

Morild2012-12-06 14:05:03

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Jeg vil sige, at for 800 kr så skal du kikke efter en brugt håndkikkert.
            Det burde være muligt at få en 15×70 á la den her >
            http://www.lyra.dk/prismekikkerter/observationskikkerter/celestron-skymaster-15×70-25×70.html

Eller evt en ny som denne > http://www.lyra.dk/prismekikkerter/observationskikkerter/hawke-classic-16×50.html

Med det lave budget er jeg bange for, at lige meget hvilket teleskop du vælger, vil det være noget billigt lo***!
            Så kan du lige så godt skylle den 100kr sedler direkte i toilettet!

Med mindre altså at du kan finde noget brugt eller en som vil donere.
            Efter min mening skal du ikke kikke på dba eller guloggratis, for du har (endnu) ikke erfaringen til at kende forskel på skidt og godt.

Kik efter brugt her på dette forum, der er en Køb&Salg kategori Wink

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Morild wrote:
              http://www.dba.dk/stjernekikkert-bresser-lyra/id-87371834/

Så kunne sådan en model være ok? Og hvad med prisen?

Nej, glem de der Bresser linsekikkerter.
              Lige præcis den type egner sig stort set ikke til andet end at kikke på månen med!
              Stativet er alt for spinkelt og den står og ryster ved mindste vindpust osv.

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Det bedste begynder teleskop for en helt grøn og uerfaren er efter min mening et teleskop som denne >
                http://www.lyra.dk/teleskoper/dobson-teleskoper/skyliner-200p-f-6-dobson.html

De fås af og til brugt for 1000 – 1500 kr!
                Spar sammen til sådan en fætter Wink

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Morild, hvor i landet bor du?

For det ville være en rigtig god idé for dig at melde dig ind i en astro-klub.
                  Det koster som regel kun et par hundrede kr for et år.
                  Og så får du mulighed for at mødes med folk som ved ufattelig meget om astronomi og teleskoper.
                  Du vil blive inviteret til at kikke i en masse forskellige teleskoper, store og små.

Det er rigtig smart for så har du mulighed for at finde ud af hvad du kan forvente at se og hvilket type teleskop der passer til dig. – INDEN du kaster en masse penge efter det Thumbs%20Up

Folk er rigtigt søde og ofte har de noget udstyr gemt væk, som de ikke bruger mere, men som ikke er sat til salg. Dette kan måske købes meget billigt!

Så det er faktisk mit bedste råd til dig!
                  Find en klub og kom ud og mød folk…

edbbob
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Morild

Den Bresser kikkert du nævner, prøvede jeg at kigge i for et par måneder siden, og den kan jeg ikke anbefale. Den er svær at styre, og meget lyssvag. Faktisk får man mere ud af at bruge det blotte øje. Disco kikkerten ser endnu værre ud.

Med dit budget, vil jeg give Kim ret. Gå efter en brugt kikkert. Der er f.eks. denne til salg i forumets brugtsektion:

LINK

Måske kan man forhandle om prisen.

Det er svært helt at sige, hvad i skal gå efter, da det afhænger af, hvad i gerne vil kigge på. Det som hedder refraktorer er nemme kikkerter at arbejde med, men de er dyrere end spejlteleskoper.

Groft sagt kan man sige, at jo større åbning kikkerten har, desto mere lys fanger den. Mht brændvidde behøver den ikke være så lang. Et sted mellem 500-1000 mm er nemmere at styre. Jo kortere, jo nemmere.

Planeter er nogenlunde nemme at finde manuelt, men til mere lyssvage objekter kan “Goto” være en stor hjælp, specielt i starten.

Frem for alt bør stativet være solidt! Helst lavet af tonsvis af beton, og støbt langt ned i jorden

En mulighed mange overser, er at bruge en god almindelig prismekikkert, helst på stativ. Den giver rigtig meget for pengene, og vil være en, man hurtigt kan fiske frem, når man lige vil kigge på noget.

Vh

Morten

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

Den her er også et bud, men alt for dyr brugtpris:

LINK

Som Kim nævner, er der nogen som prøver at sælge til helt absurde brugtpriser. Her vil sælger have 1.400,- for en brugt kikkert, som du kan købe ny for 1.857,- hvis du leder lidt på nettet.

EDBBOB2012-12-06 14:37:26

k_holst
                      Deltager
                        • Nova

Der er også mulighed for at låne “Lånekikkerten”

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1800&PN=1

Der er ikke så meget efterspørgsel på den, så det kan være du kan have den i et stykke tid.

Jeg er lige ved at prøve om jeg kan finde den

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Manden skal også finde ud af om han og søn gider bruge tid på at lære at finde ting på himlen, hvis ikke,, så er goto nødvendigt…
                          Men det bliver svært under 2000-

morild
                            • Asteroid

Jeg bor i Brøndby og vil evt. indmelde mig i en klub hvis det kommer til at fange mig og sønnens interesse.

Jeg var egentlig blot ude efter et ordentligt alternativ til en stjernekikkert fra Toys’r’us til kr. 300,-. Mente at man for et par hundrede mere måske kunne få noget der kunne bruges lidt mere seriøst og i længere tid.

morild
                              • Asteroid

Er et Bresser Arcturus 60/700 et meget dårligt valg som en start?

Det tiltaler mig at der medfølger kuffert, så det et nemt at have med og ikke behøver at stå fremme hele tiden.

webweichel
                              Deltager
                                • Nova

Husk også at checke hos TS:

f.eks. Starscope909 WR0112x men det er selvf. lige omkr. 1200 – 1300 kr med levering.

Anonym
                                  • Super Nova

Jeg tror at vi skal glemme alt om at kalde noget som helst for ordentligt eller seriøst, for noget, som må koste et par hundrede mere end det fra Toysorus. Ærligt talt så ville jeg spare pengene helt, for i det prisleje bliver i kede af det inden der er gået 14 dage.

Du er nødt til at sætte et nul bag såkaldte toys,r,ustal, hvis interessen skal overleve længere. Det kan godt være det lyder lidt brutalt – men jeg er bange for at det er det mest ærlige svar du vil få. Og endelig vil en dobson kikkert visuelt yde mest for pengene!
                                  Jeg er selv fortaler for at billigt grej kan være godt, men trods at jeg selv har købt ind efter denne opskrift, runder tingene lynhurtigt 10/15000, og selv her må jeg give afkald på at observere/fotografere mange spændende objekter, som der skal et endnu et nul bag på, hvad jeg har givet!
                                  Tendensen til at starten ikke må koste noget, ser man også i musikverdenen. Jeg har undervist på musikskolerne, og har her set mange håbefulde forældre sende deres børn afsted med en plastikguitar fra Toy,s,rus – tror du at nogle af disse børn nogensinde er blevet til musikere. Det ved jeg nemlig de ikke er!
                                  Mvh.
                                  Mvh.

johannes2012-12-07 14:15:48

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Valg af kikkert/teleskop' er lukket for nye svar.