› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Valg af kamera..
- Dette emne har 18 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 8 måneder siden af michaelb. This post has been viewed 243 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. juni 2010 kl. 01:01 #40121
michaelb- Planet
Der kommer til at gå en del måneder før dette bliver aktuelt for mig, men derfor kan man jo godt kigger på sagerne 🙂
Men først lidt baggrund.. Jeg har jo for nyligt erhvervet mig en F/10 C11HD med en brændvidde på 2800mm. Og mens der er lyse nætter og for mange skyer, kan man jo bruge tiden på at tænke på hvad man vil bruge teleskopet til når man engang er lidt mere fortroligt med det.
Her dukker astro-foto jo op, og med det valg af kamera. Nu ved jeg godt at foto ved F10 ikke er det nemmeste i verden. Men man vil jo gerne finde et kamera der er nogenlunde til alle de F/ratioer som ens kikkert med tiden kan klare (F/10, F/2 med fastar og noget tredje når Celestron engang kommer med en reducer).
Kigger man dog på den famøse formel (pixelstørrelse/brændvidde) x 206,27 – så har jeg helt utroligt svært ved at spotte et kamera der vil ligge i sweet-spot ved 2800mm. Betyder undersampling så meget at man helt skal se bort fra de attraktive KAF-8300 kameraer (QCam9 f.eks.)?
Hvis I skulle vælge et ok all-round kamera til sådan en kikkert, hvad ville i så gå efter, og hvorfor?
20. juni 2010 kl. 11:17 #40123
jesperDeltager- Neutron star
Med KAF-8300 kunne du for eksempel binne 2×2 ved f/10. Det giver en fin høj opløsning til deepsky, øget følsomhed og ikke meget
undersamplingoversampling. Du kommer så ned på 2 mpx, men det er rigeligt til masser af DS objekter. Ved f/2 er fuld opløsning i 1×1 binning jo nærmest perfekt til widefield optagelser. Hvis der kommer en reducer vil du kunne vælge imellem 1×1 og 2×2, alt efter hvad du vil med billedet.Jesper 2010-06-20 15:34:36 20. juni 2010 kl. 14:56 #40127
Anonym- Super Nova
Hej
Jeg kan kun tilslutte mig Jesper. Jeg er selv den lykkelige ejer af Qcam9-mono, og jeg kan bare sige. at dette fine kamera aldrig har svigtet mig på nogen måde. Pga. den effektive køling, er det på det nærmeste umuligt at lave dårlige billeder. Prismæssigt er det for tiden også et særdeles oplagt valg i forhold til kvaliteten. Og husk – lige på dette produkt, er der ikke noget at hente ved at købe i Tyskland f.eks.Jeg tror nok at Henrik – Qcam holder en meget billig pris i sammenligning med resten af Europa.Mvh.20. juni 2010 kl. 16:36 #40133
michaelb- Planet
Ah ja, jeg havde ikke overvejet binning – det lyder til at det ville være svaret. Jeg takker for inputtet.
Og ja, jeg er sikker på at QCam9’eren er et fedt kamera. Det var dog mest ment som eksempel, da jeg egentlig ikke er sikker på om chippen er for stor når et kommer til hyperstar/fastar. Det lader til max chipstørrelse for hyperstar er 19x19mm (27mm diagonalt) – og QCam9 har opgivet 19.7×15.04mm – dvs ca 24.8mm diagonalt.. Ville sådan en passe?
20. juni 2010 kl. 17:24 #40134
Anonym- Super Nova
Hej Michael.
Selvfølgelig vil den passe. Diagonallængden er vel endda kortere end ved 19 x 19!Skulle der så ryge en mm. udenfor er det vel til at leve med når der er 9 mp. at tage af!Mvh.20. juni 2010 kl. 17:47 #40135
jesperDeltager- Neutron star
Ja Johannes har ret. Selvom de ene side er lidt over 19mm passer chippen stadig indenfor en 27mm billedcirkel.
20. juni 2010 kl. 17:48 #40136
michaelb- Planet
Det er godt at høre, Johannes 🙂
Du har ikke haft problemer med frost på linsen af din? Hvad plejer du normalt at køle den ned til? Har læst lidt om, at det ikke kan betale sig at køle længere ned end -20 på denne chip?
20. juni 2010 kl. 20:56 #40140
Anonym- Super Nova
Hej igen Michael.
Jeg ved at det er et velkendt problem, men med dette kamera har jeg aldrig haft frostproblemer, selvom jeg lader den blive siddende på teleskopet efter brugen. For det første sidder selve chippen i et lukket kammer, og resten af kamerahuset holder jeg tørt ved at bruge den medfølgende tørrecylinder indeholdende nogle specielle tørrestave, som du klipper til og putter ned i. Cylinderen skrues på en af udluftningsventilerne på bagsiden. Tørrestoffet får du ved Henrik. Jeg skifter tørrestrimlen en gang om måneden om vinteren.Jeg kører fast med min. 30 grader – hvilket den når på få sekunder. Har også prøvet at have den den nede over min. 50 grader. Det ved jeg så ikke om det har nogen synlig betydning, selvom det iøvrigt siges at støjen halveres hver gang du sænker temp. med 6 grader. En lille finesse som Qcam9 også har, er at der er mulighed for at justere vinklen på chippen, hvis du nu måtte have et scope med et lidt skævt okularudtræk. Jeg har så ikke haft dette problem. Jeg synes du skulle tage en snak med Henrik fra Qcam inden du beslutter dig – han er kendt for at have servicen iorden.Mvh.20. juni 2010 kl. 21:47 #40144
michaelb- Planet
Johannes og Jesper, jeg takker mange gange for rigtig god info.
Der kommer som sagt til at gå lidt måneder før jeg begynder at investere i astrofoto udstyr – men det er rart at få de umiddelbare spørgsmål dækket godt ind inden. For der kommer helt sikkert maaange flere når udstyret først er i hus. 🙂
MichaelB 2010-06-20 21:48:48 20. juni 2010 kl. 22:13 #40145
michael.bertelsenDeltager- Nova
Hej Michael.
Jeg har for et lille stykke tid siden selv købt et Qcam9 – bare med farve chip. Man mister lidt af følsomheden derved, men jeg regner med, at det nok skal performe godt endda. Jeg har ikke postet billeder endnu med dette cam, men jeg regner med, at gå i gang igen omkring aug/sep. Så kan du jo selv vudere. Jeg kan kun tilslutte mig Johannes kommentarer omkring Henriks´service – den er bare i topMvhMichael25. juni 2010 kl. 19:55 #40280
michaelb- Planet
Glæder mig til at se resultaterne, Michael 🙂
Ja, Qcam/QHY9 kameraret ser meget interessant ud. Og specielt for mig, da det er ret lille og ikke vejer ret meget.
Jeg har også kigget lidt på sådan en pakke her:
http://www.kwtelescope.com/KWT_KWIQ.htm
Har læst meget godt om den. Og den tilføjer minimal ekstra vægt til mit setup. Spørgsmålet er bare, om det ville være til at sammensætte en lige så god pakke uden at skulle bestille fra Canada?
MichaelB 2010-06-25 19:56:24 25. juni 2010 kl. 23:04 #40285
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Ja, jeg ved det er forkert,
Men men jeg her lige sparet 3.000 kr ved at købe et Qhy9-kamera her
http://www.modernastronomy.com/camerasQHY.htm#qhy9
Undskyld, men når man er en fattig pensionist, kan man ikke tillade sig at overse de muligheder der ligger i at handle til 17 prc. moms i stedet for 25 prc.
Henriks Qcam-service er givet uforlignelig, men vi kan ikke engang spille fodbold, så hvorfor ikke handle i England, produktet er det samme, men servicen er sikkert ikke så god.
mvh og mange undskyldninger
Erik25. juni 2010 kl. 23:27 #40286
max- Nova
Jeg kan ikke se at du spare så meget som du siger Erik.F.eks. for fave versionen ogIfølge din link:
QHY9 Colour 9 x 1299pund = 11691 dkIfølge AstroQcam i Danmark:
QHY9 Colour = 11600 dkMVH. Max25. juni 2010 kl. 23:27 #40287
michaelb- Planet
Der er bestemt ikke noget at undskylde for, Erik 🙂 Det er rart at kunne se alle ens muligheder – så alt input er velkommen. Og jeg takker for info 🙂
26. juni 2010 kl. 09:20 #40292
erik.nielsenDeltager- Super Giant
Max, prøv at lave beregningen med et mono-kamera,
mvh Erik -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Valg af kamera..' er lukket for nye svar.