Valg af filter?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Valg af filter?

• Dette emne har 5 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 3 måneder siden af c. This post has been viewed 235 timeswallander. This post has been viewed 235 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

c.wallander
      • Asteroid

Hello!

Har for nylig købt en starwatcher Explorer 200p EQ5. 😀

Nu er jeg interesseret i at skaffe en eller flere filter. Jeg købte et for at kikke på månen men jeg er ude efter filter til nebula, galaxer og planeter(Jupiter, Saturnus, mars og venus).

Hvad anbefaler i for at få den bedste oplevelse for visuel astronomi? Findes et som fungerer godt til alle de objekter? Jeg tænkte ikke gå helt bananas og er vel ude efter noget at starte med og siden supplere op senere fordi jeg forstår at man kan sikkert købe en filter til hver opgave for at få den bedste oplevelse.

Christian

c.wallander
        • Asteroid

Jeg kan tillægge at jeg kikker på stjerner ude på landet midt på fyn med ikke så meget light pollution 🙂

natteravnen
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Christian.

Et bredbåndsfilter er at foretrække hvis der kun er tale om køb af eet filter.

Dvs. du skal gå efter et UHC filter.

Selvom du ikke er plaget af lysforurening, så har disse filtre god effekt på tåger generelt.

c.wallander
            • Asteroid

OK, tak.

Efter at have søgt på nettet har jeg også fundet et OIII filter, noget som de anbefaler for Nebula og light pollution. Ved du forskellen mellem det og UHC?

Siden har jeg læst at et lyseblåt W80A filter er et godt allround filter for planeter.

natteravnen
            Deltager
              • Main Sequence

Du kan læse nærmere på disse links:

Filtre

Typer

c.wallander
                • Asteroid

Mange tak! Der har jeg lidt god læsning. 🙂

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Valg af filter?' er lukket for nye svar.