Valg af APO???

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Valg af APO???

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Ă„r, 3 mĂ„neder siden af apollo. This post has been viewed 107 times72. This post has been viewed 107 times
Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

apollo.72
    Deltager
      • Giant

Hej forum.

Efter slid , slĂŠb og lange arme af at kĂŠmpe rundt med min 10″ lx200 har jeg valgt at investere i noget mere mobilt udstyr. Har kikket pĂ„ mange APOr men er stadig i tvivl om hvad man skal vĂŠlge. Den skal kunne bruges til bĂ„de astrofoto og visuelt, deepsky og planeter og mĂ„ koste 18000 – 20000 Dk kr. HĂ„ber i kan hjĂŠlpe mig pĂ„ vej. Og den skal helst kunne bruges pĂ„ min HEQ 5 Pro.

Mvh Martin.Apollo 722015-11-11 00:25:39

jonas.c
      Deltager
        • Super Giant

Hej,

Som du vet Ă€r marknaden översvĂ€mmad av olika typer av APO:s sĂ„ jag förstĂ„r att du kan tycka det Ă€r svĂ„rt att vĂ€lja “russinet ur kakan”.

Jag Àr sjÀlv vÀldigt förtjust i William Optics produkter. Jag tycker de erbjuder en bra balans gÀllande optisk och mekanisk kvalitet i förhÄllande till pris.

Förra Äret köpte jag sjÀlv en WO Star-71/f:4,9 Astrograf. FrÀmst för fotografering men Àven visuellt med en specialdiagonal som Àr avsedd för denna lilla APO. (LÀnk i slutet pÄ inlÀgget.)

Jag Àr fortfarande övervÀldigad av vad denna lilla tub kan Ästadkomma! Fotografiskt belyser den en bildcirkel pÄ 45 mm, vilket betyder att den klarar punktformiga stjÀrnor till kanten med en fullformatskamera. (SjÀlv anvÀnder jag Canon 5D MkII).

Med den specialkonstruerade stjÀrndiagonalen, ger tuben fantastiska vyer av stjÀrnhimlen.

Vikten pÄ tuben ligger pÄ ca. 2,5 kg med tubringar och fÀstprisma.

Man kan hitta ett par nackdelar:

– Kort brĂ€nnvidd (350 mm) passar inte bra för smĂ„ objekt Ă€ven om den visuellt klarar mycket höga förstoringar.

– Lite bökigt att sĂ€tta pĂ„ den speciella stjĂ€rndiagonalen eftersom den mĂ„ste skruvas pĂ„.

– Man kan endast anvĂ€nda 1,25″ okular – inte 2″.

I övrigt har jag bara goda saker att sÀga om den. Jag kan t.o.m. anvÀnda den pÄ en SkyTracker eller Astrotrac.

Om man istÀllet vill ha lite lÀngre brÀnnvidd, Àr jag sjÀlv vÀldigt nöjd med min WO FLT-98 och jag tror de flesta som köpt det teleskopet ocksÄ Àr nöjda.

En intressant nykomling Àr WO GTF-81 med vanlig fokuserare, lÀngre brÀnnvid och lite större öppning. Den har inbyggd flatfield korrektor precis som Star-71. Den belyser dock ut en nÄgot mindre bildcirkel (40 mm).

HĂ€lsningar

Jonas

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Har du mod pÄ noget brugt og i Þvrigt kan lidt tysk og engelsk sÄ er tysk eBay en mulighed. Her er fx en WO 110 triplet TMB design:

http://www.ebay.de/itm/William-Optics-ZenithStar-110-apochromatischer-Refraktor-TMB-Design-Triplet-/131644923307?hash=item1ea6a61dab:g:MNwAAOSwwbdWOmMg

Det krÊver, at du tager kontakt til sÊlger for at undersÞge om han ogsÄ vil sende den til Danmark. Og det vil de godt i mange tilfÊlde. Men den lukker i aften omkring kl. 21 sÄ du skal have fart pÄ. Eller ogsÄ evt. selv kÞre derned og hente den.

Jeg har ikke noget i mod at kĂžbe brugt fra udlandet, men det er bare mig. Og stod jeg foran og skulle vĂŠlge en rimelig stor og god apo til “det meste” og hĂ„ndteres pĂ„ en EQ5pro, sĂ„ satte jeg mig pĂ„ den. Det er en rigtig flot og god apo.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jonas.c
          Deltager
            • Super Giant

Jag tror det varit en del problem med WO FLT 110 TMB – men kan ha fel. Innan du köper, kolla upp det pĂ„ nĂ€tet.

Vad jag förstÄr har det handlat om optikens infÀstning som skapar spÀnningar med pÄföljande bildfel. Tror det kallas pinching.

FLT 132 Àr kÀnd för att ha haft samma problem.

/Jonas

Anonym
              • Nova

GĂ„ efter noget hvor der er lavet reducer og/eller flattner til, f.eks. Takahashi. Det er fint med en god triplet,men uden en flattner kan den ikke bruges til foto.

apollo.72
              Deltager
                • Giant

Hej ,Jonas Leif og Madsen.

Undskyld jeg fÞrst fÄr svaret nu, man har haft lidt travlt pÄ jobbet sÄ jeg har ikke haft tid til at rode i kikkert.

Men 1000 tak for jeres hjÊlpsomhed , ja Ebay auktionen nÄede jeg ikke. Men jeg tror det bliver en Takahashi eller en William nÄr tiden kommer.

Mvh Martin.

Viser 6 indlĂŠg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Valg af APO???' er lukket for nye svar.