› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Vakuumpådampning for Dummies
- Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 9 måneder siden af Frank R. This post has been viewed 754 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. maj 2021 kl. 11:19 #327365
Frank RDeltager- Asteroid
Lidt om hvad forfatter af link til PDF fil, har nullet lidt rundt i de sidste par års tid.
Link holder kun en 10 dages tid, så snup et download.
Obs : fylder 110MB
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
18. maj 2021 kl. 06:47 #327369
RudiDeltager- Neutron star
Meget spændende… Har lige skimmet dit meget grundige dokument, det er ikke lige noget jeg vil kaste mig over hjemme på køkkenbordet 😉
Har du haft lejlighed til at teste dit 10″ spejl endnu?
/Rudi B. Rasmussen
18. maj 2021 kl. 18:59 #327370
Nej desværre da det 10″ er ikke det glas værd den er lavet af : Der er en forspænding i massen som gør at den ikke
kan figureres korrekt, ifølge “Nichols Optical” i UK der har forsøgt at rette op på den for en del år siden.Der er aluminiseret en del hulspejle og diagonalspejle til nogle overflade mikroskoper. De fungerede perfekt fra dag 1 og er stadig OK her 2 år efter.
Det var simpelthen bare et ønske om at tilfredstille min indre konstruktør om det var muligt. Og det er det.
18. maj 2021 kl. 19:30 #327371
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Frank.
Meget spændende. Har du planer om at coate for andre, eller skal anlægget demonteres igen?
Jeg er i færd med at figurere 3 stk 6 tommer spejle og bagefter en 8 tommer f/5. Jeg har overvejet at bruge en tysk forretning til at coate spejlene, men der er bestemt rum til at eksperimentere…Jeg kunne evt også kigge på din 10″. Det er godt nok sjældent at glasset er så håbløst, men det hænder da..
19. maj 2021 kl. 09:22 #327372
Det var meningen at coate og er også selvstændig , så det var bare at åbne en xtra hjemmeside.
Nu var det ikke hensigten at lave et shameless “plug-in” for eget firma herinde .
Men hvis man googler “aluminisering” eller “vacuumcoating” burde det være nemt at finde.Der har været nogle småopgaver med spejle til SLR kameraer samt nogle miniaturespejle til
et udviklingsprojekt for et firma foruden de der overflademikroskoper.Men der er ikke nogen der kan konkurrere med Refoptik på prisen, man skulle tro de havde
fået deres grej gratis. Dertil service, forbrugsstoffer og strømmen ligeså =)
De kan endda sende en tung pakke billigere fra DE til DK end vi internt kan i DKMen hvis det noget du vil prøve så tag den over min hjemmeside til det.
19. maj 2021 kl. 22:14 #327374
Har fundet dig, takker.
Jeg tager kontakt når jeg er lidt længere med mit 6″ spejl nr 2.
Har du iøvrigt mod på delvise coatninger? Jeg tænker her på et spejlsæt til en Maksutov, hvor sekundæren er en cirkel på en meniskus linse, som denneVedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
20. maj 2021 kl. 09:12 #327380
Hej Jens
Har jeg ikke prøvet endnu, men da “Alu-pletten” på korrektorlinsen er på den konvekse side så skulle det “bare” være
at lave en blænde , evt en alu-plade som linsen kan hvile imod med et passende hul under pådamp.Men hvis selve linsen er coated med de normale linse-coatinger så er jeg ikke sikker på at kunne fjerne
den gamle aluminisering uden at coatingen ryger med..og det vil jeg næsten tro den er.Dertil er Max diameter jeg sådanne lige til øllet kan håndtere 260mm
Mvh
Frank
20. maj 2021 kl. 21:34 #327381
Hej Frank.
Spændende at du har mod på opgaven!
Jeg vil men at meniskuslinsen erucoated, og med alu coat på “pletten”. Jeg skal have testet optikken, og skal nok selv fjerne den gamle alu. Har ret god erfaring med brug af jernklorid.
Så du vil (hvis optikken altså er i orden, det må testen vise) få tilsendt en primær og en meniskuslinse som skal have en spejlende plet. Som du ser på billedet.Men jeg tænker at starte med et par 150 mm spejle.. Jeg skriver til din mail når jeg er lidt tættere på, kanten på det sidste driller lidt.
21. maj 2021 kl. 10:40 #327382
Helt OK, sørg lige for at måle diameter på “pletten” inden du ætser den af =)
Hvis ferritklorid bliver gult ret hurtigt på aluminium så er det ikke overcoated med SiO2 eller Quartz.
Der skal ikke meget til , dertil kan det hældes af og genbruges mange gange.Mvh
Frank R
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.