› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Vad kan jag förvänta mig?
- Dette emne har 21 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 449 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. august 2009 kl. 07:47 #19947
tomper- Asteroid
Hej!
Jag funderar på att köpa mitt första teleskop, och efter att ha läst lite goda råd lutar det åt ett 8″ Dobson av något slag. Jag har några frågor dock, som kanske nån kan svara på?1)Jag har förstått att månen och planeter är detaljerade och snygga att titta på, men om man går vidare och tittar på galaxer och nebulosor – vad kan jag förvänta mig att se? Är det mest ett lite ljusare fält som man nätt och jämt kan urskilja, eller ser man detaljer som spiralarmar och sånt?Jag vill gärna veta lite mer om vad jag kan förvänta mig av ett 8″ Dobson så jag inte blir besviken, utan vet vad jag ger mig in på.2)Är det vanligt att teleskop behöver repareras? Om jag beställer ett dyrt (och tungt!) teleskop från Tyskland, behöver jag oroa mig för att det sannolikt behöver repareras inom de närmsta åren, och att jag då måste skicka tillbaka det till tyskland för detta? Det blir ju jättedyrt i så fall.Tacksam för hjälp,/Tomper17. august 2009 kl. 09:31 #19949
tommy.frank- Super Giant
Hej Tomper. Nej teleskoper skal ikke repareres, men der er jo nogle der er uheldige en gang i mellem.
Her er hvad du kan forvente at se i en 250mm Newton.
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=941Og her med en 150mm.
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1590Og saturn med en 200mm. Hvis du træder et par skridt tilbage, skulle dette være nogenlunde hvad man ser.
Mvh. Tommy Frank
Tommy Frank 2009-08-17 09:35:52 17. august 2009 kl. 09:32 #19950
mstauningDeltager- Black Hole
1) Kik på nettet efter tegninger… Der er nogle af de visualle der laver en skitse over hvad de kan se, hvor lang tid de brugte på at se de detajler de har tegnet ind også videre.
2) Jeg har haft en del teleskoper, og har kun haft et der var istykker.. Men ikke noget som jeg ikke kunne lave selv, fik bare tilsendt en resevedel.17. august 2009 kl. 12:23 #19956
tommyfDeltager- Neutron star
Saturn vil bare stå meget klarere end på billedet, altså mere skarpt, jeg har dog ikke helt den forstørrelse som du ser på billedet, hos mig er Saturn lidt mindre.
17. august 2009 kl. 14:08 #19967
Ellers prøv at se her:
Et lille fedt program der kan vise hvordan ca, forskellige planeter ser ud i teleskoper alt efter hvilket okular man har i.17. august 2009 kl. 14:37 #19969
Calsky kan give en fornemelse:
Den kan dog også kun vise planeter, men tager du og laver Jupitor som 4″ og som 20″ kan du tydeligt se forskel… Også tager du bare samme forhold og påfører tegninger af Deepsky objekter.17. august 2009 kl. 14:41 #19970
Her simulere vi lige Jupitor:
4″ teleskop:Også går vi op til 8″:Ved 20″ sker der virkelig noget:17. august 2009 kl. 14:47 #19971
Skal vi også lige have yderlighederne?
2″ teleskop:40″ teleskop:Og fra rummet:17. august 2009 kl. 14:55 #19972
Og en der laver en god beskrivelse af hvad man kan se i forskellige størrelser teleskoper, dog uden tegninger:
Og læs dette:De har tegninger ganske vist lavet af trænet visualle, men viser hvad der er muligt. Samt forklarer en masse.MStauning 2009-08-17 15:05:07 17. august 2009 kl. 15:11 #19975
outlookDeltager- Super Nova
Jeg vil tro, man kan se bedre endnu fra rummet. Har du ikke byttet om på de 2 sidste billeder?
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting17. august 2009 kl. 16:04 #19982
Nope, den skulle være god nok… Husk på at disse ikke tager højde for forstørrelse forskellen. Kun hvad de kan hive ind af detajler, og med samme størrelse jupitor ender vi med ikke kan kunne se forskel på 40″ og Space.
17. august 2009 kl. 18:01 #20000
Noget bedre end jeg har oplevet, dette er tættere på hvad jeg har set i en 8″ newt og SCT.
Bare med en skarpere kant og bånd, men har bluret for at det ligner nogenlunde i okularet.
17. august 2009 kl. 18:03 #20001
k_holstDeltager- Nova
Den der ligner også hvad jeg ser Tommy, både i 8″ Newton og 6″ Refraktor. Måske en anelse skarpere i 6″.
17. august 2009 kl. 21:25 #20014
astrojensenDeltager- Neutron star
“Den der ligner også hvad jeg ser Tommy, både i 8″ Newton og 6″ Refraktor. Måske en anelse skarpere i 6″.”
Hva’ba? Jeg ser langt flere detaljer i min 63mm Zeiss Telemator, når luften ellers er rolig. Er den ikke det, er resultatet selvfølgelig næsten som på billedet, men er seeingen god, ja så er billedet meget skarpere. SEB er f.eks tydelig delt i en nordlig og sydlig del, NEB er knudret med mørkere klumper og der er antydning af bælter i de mørke områder der strækker sig fra tropebælterne og op mod polerne. Ved ekstremt god seeing kan jeg sommetider se antydninger af hvirvler (festoons) i ækvatorområdet. GRS er intet problem i middelgod seeing.
Med min 80/1200 Vixen ses alt dette endnu tydeligere. Wesley’s nedslagsplet kunne jeg se, selvom den var tæt på kanten og jeg opdagede uafhængigt af andre, at en hvirvel der ledsagede Oval BA, var blevet så mørk, at den meget let kunne ses i en 80mm, selv i dårlig seeing.
http://www.astromart.com/forums/viewpost.asp?forum_post_id=672186&poll_id=&news_id=&page=
Det er meget svært at simulere Jupiter, som den tager sig ud visuelt, da den er ekstremt følsom for observatørens erfarenhed, seeingen og optikkens kvalitet. De viste billeder er meget overdrevne i farver og kontrast.
Thomas, Bornholm
17. august 2009 kl. 22:16 #20018
Sådan er det Thomas, det er lidt klarere end jeg har vist, men jeg kan kun lige skelne de 2 bånd og ikke meget mere, har oplevet det lidt bedre men ikke meget.
PS, Ja mindre farve og lidt mindre diameter også.
TommyF 2009-08-17 22:17:30 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Vad kan jag förvänta mig?' er lukket for nye svar.