V filter – har jeg brug for det?

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner V filter – har jeg brug for det?

• Dette emne har 69 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 2956 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 70 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Ud fra et professionelt synspunkt er der visse elementer man skal have styr på for at lave god fotometri.
      For det første er ordentlige bias og flats essentielt. Men med vores chips skal man helt sikkert også have darks.
      Dernæst skal man også have referencestjerner med kendte størrelsesklasser.
      Slutteligt, airmass og seeing kan ret let findes.

Den vej jeg har lært, er at så beregne zero-point størrelsesklassen, ud fra fitrets transmission etc. som man så fastslår størrelsesklassen ud fra.

Kort fortalt, naturligvis.

Om man skal bruge V filter eller ej, afhænger helt og aldeles af hvor præcis man vil have sin fotometri i forhold til standarden. V hører under Johnson standarden, men man kunne lige så vel vælge SDSS’s ugriz system. ugriz er nyere, men så vidt jeg ved skulle de være lige gode.
      Man kan godt lave fotometri med almindelige RGB filtre, men det giver ikke helt det samme resultat.

MHansen2017-03-07 22:28:14

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Så fik jeg lavet en måling mere til AAVSO databasen, dem med orange kryds (sølle 4) har jeg sendt ind:

Thomas Karlsson fra Sverige har været endog meget flittig med hele 18 målinger, MANGE TAK Thomas

Tråd på astronet.se

Jeg vil værdsætte alle der laver målinger på denne stjerne og sender dem ind som et WEBOBS, det kræver blot at man laver et login hos AAVSO og registrerer sine målinger her: https://www.aavso.org/webobs/individual

Jeg giver en øl til hver der laver mindst en måling på IRAS 19597+2258 til næste StarParty rudibr2017-08-29 22:09:56

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

rudibr wrote:

Jeg giver en øl til hver der laver mindst en måling på IRAS 19597+2258 til næste StarParty

ClapTongue

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Og registrerer det hos AAVSO

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
            Deltager
              • Super Giant

Hej Rudi,

Godt at der er kommet flere målinger på IRAS 19597+2258 så vi nu kan begynde at se en kurve på lysstyrkevariationen.

Og det nye interaktive diagram fra AAVSO er klar en forbedring at bruge.

Spørgsmål:

Bruger du et Johnson V filter til målingen ?

Den magnitude du oplyser, er det den målte, eller er den korriget for den fejl du måler på ref stjernen ?

Har generelt været usikker på om mine målinger er korrekte, selv om jeg har brugt 6 AAVSO ref stjerner og brugt deres korrekte mag med 3 decimaler. Og har brugt aperture photometri og kun målt på den

grønne kanal. Så derfor er jeg ikke klar til at lægge mine målinger op på AAVSO.

Er dog så gået den anden vej, og brugt V målinger fra dig og Thomas Karlsson i mit diagram for at se hvordan det ser ud.

Link til diagram:

http://www.astro-forum.dk/uploads/70/IRAS195972258-Diagram.pdf

Har ikke mulighed for at sætte dato på, så min første måling fra 28.8.15 er dag 1.

Min næste måling fra 9.9.15 er dag 16. Det er den med størst mag.

Min sidste måling, den midt i diagrammet fra 30.8.16 er dag 372.

Springer frem til Thomas Karlsson, den måling som viser max magnitude.

Den er fra 2.5.17 og det er dag 617. (Top 3)

Perioden for IRAS 19597+2258 skulle være 311 dage.

Jeg har en top på dag 15 og Thomas Karlsson har en på dag 617 så det kunne se ud til at passe nogelunde. Min sidste måling, den midt i diagrammet fra dag 372 skulle så vise stjernen på vej ned efter top 2.

Min kurve er dog lidt fladere end Thomas Karlssons af en eller anden grund.

Sjovt nok har vi begge et ”knæ” på kurven hvor lysstyrken er steget.

Skal helt sikker lave en ny måling, og nu hvor der er flere målinger kan jeg sammenligne og se om den passer eller er helt skæv.

Mvh
              Mogens

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Mogens Zachariasen wrote: Bruger du et Johnson V filter til målingen ?

Nej, jeg bruger den grønne kanal som dig. Se min post fra <08 Jan 2017 kl. 13:52>.

Mogens Zachariasen wrote: Den magnitude du oplyser, er det den målte, eller er den korriget for den fejl du måler på ref stjernen ?

Det ved jeg ikke, jeg bruger den magnitude som AA6.0 regner sig frem til, hvorvidt AA6.0 laver fejl korrektioner ved jeg ikke.

Mogens Zachariasen wrote: Har generelt været usikker på om mine målinger er korrekte, selv om jeg har brugt 6 AAVSO ref stjerner og brugt deres korrekte mag med 3 decimaler. Og har brugt aperture photometri og kun målt på den grønne kanal. Så derfor er jeg ikke klar til at lægge mine målinger op på AAVSO.

Jeg kunne heller ikke rigtig få det til at passe, men hvis jeg brugte kun en enkelt reference stjerne så passede det lige pludseligt rigtig godt. Jeg har prøvet at måle magnituden på flere af referencestjernerne som test og de passer også forbløffende godt.

Mogens Zachariasen wrote: Er dog så gået den anden vej, og brugt V målinger fra dig og Thomas Karlsson i mit diagram for at se hvordan det ser ud.

Link til diagram:

http://www.astro-forum.dk/uploads/70/IRAS195972258-Diagram.pdf

Spændende diagram, du hardæleme også fået mange målinger i hus.

Mærkeligt med offseten?

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Mogens. Vejrudsigten ser lovende ud her så jeg prøver at lave en måling i aften også.

Hvis du også gør kan vi jo sammenligne.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Er også på feltet med C14’eren. Napper lige nogle 120 sek binnet….

mvh
                    Jens

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Godt Jens.

Jeg har opgivet for i aften. Først gik en time med Windows 10 opdatering.

Og bagefter ville min ##^>%%#% Hitecastro USB til st-4 ikke mere. Har ellers prøvet alle gængse cowboy tricks med at rulle driver tilbage, men niks – ingen kontakt 😡😡😡

Jeg bliver nød til at finde en erstatning til det elendig pirat bras jeg fik købt.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Træls.

Jeg brugte i går aftes til at tjekke polar align, og i aften til at lave en ny pointing model til EQ8’eren. Det er nok bedst når man har lavet polar alignSmile

Så det gik som en leg at finde feltet med stjernen. Laver lige nu en serie Johnson R. Med C14’eren skal den ikke have mere end 120 sek, ellers går den i mætning. Tager også lige nogle i B, så vi kan få dem på AAVSO også…

mvh
                        Jens

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Og i B er den næsten væk!Smile En klassisk Mira type.

mvh
                          Jens

P.S Skøn aften her i Egeskov. Alt kører, og hører Stones i radioen!! Skønt!

Jens.Jacobsen2017-09-03 23:33:32

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Godt at høre Jens, glæder mig til at se dine målinger.

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej Rudi,

Tak for svar.

Har prøvet din metode med en reference stjerne, men det går ikke i Astroart 5. Der skal minimum bruges to, så jeg strander på det punkt.

Kan du nøjes med en ? Eller skal du trykke på kamera ikonet for Instrumental magnitude igen ? For så bruges reference stjernen ikke.

Var ikke ude i går, men er ved at stille op, så måske får jeg en måling i aften.

Mvh
                              Mogens

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hejsa.

Til fotometri skal man sædvanligvis bruge en sammenligningsstjerne, C1 og en tjekstjerne, C2.

Så to stjerner er reglen.

mvh
                                Jens

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Mogens Zachariasen wrote: Hej Rudi,

Tak for svar.

Har prøvet din metode med en reference stjerne, men det går ikke i Astroart 5. Der skal minimum bruges to, så jeg strander på det punkt.

Kan du nøjes med en ? Eller skal du trykke på kamera ikonet for Instrumental magnitude igen ? For så bruges reference stjernen ikke.

Var ikke ude i går, men er ved at stille op, så måske får jeg en måling i aften.

Har du prøvet at følge metoden overfor slavisk? Det var Frank det guidede mig og han har vist også AA5.

Alternativt kan du sende mig dine billeder, så skal jeg nok lave målinger på dem. Og du kan selv registrere dem.

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'V filter – har jeg brug for det?' er lukket for nye svar.