V filter – har jeg brug for det?

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner V filter – har jeg brug for det?

• Dette emne har 69 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 2958 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 70 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jo tak for tilbudet Frank, den skal jeg helt sikkert indløse en dag. Men i disse dage er jeg på kursus til 17. Så det er nogle lange dage, står op en time før jeg går i seng!

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Hej Frank,

Lights, darks (*) og flats (**) ligger her:

http://b-rasmussen.dk/astro/temp/IRAS_0909.zip

(*)

Desværre har jeg midstet lidt data, så de 3-5 darks jeg tog på aftenen er væk!!! (Jeg har bl.a. mistet mine M57 data )

I stedet har jeg vedhæftet nogen fra en session senere, men det dur nok ikke rigtigt.

(**)

Flats er lidt gamle, men jeg har jo indtil videre kun brugt flats af kosmetiske hensyn, til at fjerne viegnetering, men måske burde jeg overveje at lave flats ved hver session til fotometri?

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Jeg tror det kan gå uden Darks og flats sålænge tracking har været i orden

Jeg kigger lige på det i løbet af aftenen.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Hej Rudi

Kig evt. på dette skriv, som uden diskussion viser at man med DSLR kan opnå rigtig gode resultater uden filter. (F.eks. gammel 450D)

We have shown that consumer-grade DSLR cameras can be used as accurate (0.01 mag.) photometers across a wide range of magnitudes and colors.

http://https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1303/1303.6870.pdf

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hej Rudi,

Dine data fejler ikke umiddelbart noget.

Jeg har anvendt filerne: IMG_0021 – IMG_0044, de få flats (uden flat darks) samt Darks og kastet dem i hovedet på Astro Art med autoalign på starpattern med rotation.

Dernæst har jeg splittet op i RGB og lavet en astrometrisk løsning via astrometry.net på den grønne kanal.

Resultatet er her:
              http://flastro.dk/lobs/images/stories/frl/fotometri/IRAS19597_2258/Iras_0909_wcs.fits

Så har jeg hentet AAVSO sekvensen
              https://www.aavso.org/apps/vsp/chart/?fov=60.0&scale=D&star=IRAS+19597%2B2258&orientation=ccd&maglimit=14.5&resolution=150&north=up&east=left&type=chart

Listen med den præcise Fotometri findes her:

https://www.aavso.org/apps/vsp/photometry/?fov=60.0&scale=D&star=IRAS+19597%2B2258&orientation=ccd&maglimit=14.5&resolution=150&north=up&east=left&type=chart

Jeg har så markeret de fleste af stjernerne i billedet i Astro Art.

Dernæst har jeg rettet 4 stjerners Magnituder til at svare til dem fra AAVSO serien og markeret dem som “ref”.
              Derefter kørte jeg Photometry Tool, hvorved et fit laves til de 4 stjerner og mag’s for de øvrige beregnes ud fra deres apertur flux.
              (aperturerne var i øvrigt 6-6-9 (FWHM var 5)

For yderligere analyse har jeg ført data over i Excel og resultatet er at
              IRAS stjernen måler jeg til
              Vg,mag = 13,908 +/- 0.035

og hele serien på nær en stjerne er fittet med en R^2=0,9974 – hvilket er temmelig godt.

Hele analysen kan ses her:
              http://flastro.dk/lobs/images/stories/frl/fotometri/IRAS19597_2258/analyse.pdf

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Argh. Krydserne kom ikke med.

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Frank.

Kan du lokkes til at angive hvilke sammenligningsstjerner du har brugt?
                  Så vil jeg prøve den samme sekvens igennem AIP.

mvh
                  Jens

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Jep, det har du allerede fået at vide. Det er de fire grå linier i PDF filen jeg linkede til.

Søge feltet er der her ovenfor og serien af stjerner er angivet i det ene link.

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Ok, fandt det.

Jeg er lidt usikker på dit valg af apetures, 6-6-9. Er det ikke noget utraditionelt?
                      Jeg har lagt dem som 8-11-15, for at kompensere for de lidt lange stjerner…

Jeg finder følgende:

Har brugt 132 som Ref, = C1.
                      Valgte C2 = 139 og C3 til 142. De ligger fint tæt på målstjernen.
                      Med udgangspunkt i C1 =132, med en mag på 13.151 i V, finder jeg følgende:
                      C2 målt til 13.970, er ifølge AAVSO på 13.907. Forskel 0.063 mag.
                      C3 målt til 14.196, er ifølge AAVSO på 14.188. Forskel 0.008 mag
                      Var måles med ref i C1 til 13.907 mag. Sigma 0.034 mag.

S/N for målstjernen er ca 88, så det går.

mvh
                      Jens

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Lækkert !

Rigtig fint at vi kommer til samme resultat. Jeg er specielt glad for at din sigma og min stdafv på deltaer giver samme resultat.

Det er selvfølgelig ikke så godt for Rudi, da vi nu skal finde ud af hvad der går galt i hans data behandling.

Mine aperturer er valgt på baggrund af en growthcurve på en af de klarere stjerner. Den foreslog faktisk 5 for inder ringen som det sted med optimal SNR. Jeg startede ud med 4 og det gav dårligt resultat.

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

FrankLarsen wrote: …Det er selvfølgelig ikke så godt for Rudi, da vi nu skal finde ud af hvad der går galt i hans data behandling…

Jo Frank, det er da skide godt. Jeg er lige kommet hjem fra ferie sydpå og vil se om jeg kan nå at se på dine og Jens’ beskrivelser her i weekenden.

Mange tak for den fornemme og dybdegående hjælp

PS: Frank, jeg sender dig lige en USB dims med frankeret svarkuvert en af dagene til UCAC4 kataloget.rudibr2016-10-21 18:36:20

/Rudi B. Rasmussen

Mogens Zachariasen
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej,

Interessant tråd.

Har lavet 10 optagelser af IRAS 19597+2258, så det er godt med de råd som er denne tråd.

Når jeg har lavet fotometri, har jeg brugt de rigtige AAVSO referencestjerne med 3 decimaler, så den side er god nok.

Men jeg har enten målt på farvebillede (one shot CCD), eller på mono billede. (Har også målt på RGB kanaler men ikke brugt målingerne).

Og jeg har brugt den aperture som er standard i Astroart. 2,5-1-10

Efter at have læst denne tråd, har jeg prøvet at måle alle optagelser i den grønne kanal, og jeg har tilpasset aperture.

Prøvede at måle på den optagelse (Rudis fra 9-9-2016) som Frank linkede til, efter at have roteret og coregister med et af mine billeder, så jeg kunne bruge

en starfil direkte.

Målingen landede på Mag 13,908

Fejl på ref.stjerner var fra -0,012 til + 0,014.

Aperture sat til 6-9-6

Har så brugt samme metode til alle 10 optagelser, men er stadig lidt usikker på om alt er korrekt.

Så, hvis nogen har lyst, kan jeg pakke de stackede filer og starfiler, og lægge dem ud, så de kan hentes.

Har også 5 af Rudis optagelser, som jeg er noget usikker på. På nær den sidste fra 9-9-2016.

Så sig til hvis jeg skal pakke og lægge op.

Mvh

Mogens

Mvh
                            Mogens

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Nå, nu fik jeg endelig tid til at se lidt mere på magnitude målinger.

Jeg er nået frem til nedenstående procedure for at måle ud fra en reference stjerne samt bruge en check stjerne.

Og det ser ud til at fungere godt. Mange tak for hjælpen allesammen.

Vælg en reference stjerne tæt ved positionen på målestjernen samt næsten samme megnitude.

“Tæt på positionen” er jo relativ ifht det anvendte FOV.

Med mit setup er FOV ca 2º x 1º3.

I eksemplerne nedenfor anslåes magnituden til at være ca 13-15, derfor er AAVSO Chart X16665FD valgt.

dette kort har reference stjerner indenfor 0º25 af IRAS 19597+2258 i magnituder fra 12,678 til 15,846.

1) Åbn det stackede billede i Astro Art.

2) Split i RGB

3) Luk alle pånær G.

4) Platesolve og roter så nord er ca op. Så er det nemmere at lokalisere ra/dec med musen.

5) Lokaliser IRAS 19597+2258, ref#137 og ref#139 og tilføj dem til Stars vinduet ved at clicke. I den givne rækkefølge.

6) Vælg Tools->Photometry.

7) Tryk det lille kamera ikon (Instrumental magnitude).

8) Tryk [OK] i Photometry vinduet.

9) Click i

cellen for ref#137, der skal nu stå REF i cellen.

10) Vælg rækken med ref#137, højreclick og vælg edit.

11) Indtast 13.725 nederste edit i ADU, Magnitude afsnittet og tryk [OK].

12) Vælg igen Tools->Photometry og tryk [OK].

Nu er magnituden beregnet for IRAS stjernen samt ogs for check stjernen, ref#139.

Et udtryk for usikkerheden kan så beregnes fra check stjernen.

20160906 22:30

IRAS 14,387

137 13,725*

139 14,021 (13,907) fejl ca 0,8%

20160906 21:30

IRAS 14,058

137 13,725*

139 13,865 (13,907) fejl ca -0,3%

20160925 20:50

IRAS 13,982

137 13,725*

139 13,904 (13,907) fejl ca 0,0%

Jeg har sendt ovenstående tre målinger ind på AAVSO’s WebObs side.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Og spændende nyt på vej fra støvlelandet, AA6 SP2, se denne tråd:

http://www.astroartforum.net/forum/showthread.php?336-Can-not-do-photometry-on-FITS-file&highlight=rudi

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Interressant.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'V filter – har jeg brug for det?' er lukket for nye svar.