V filter – har jeg brug for det?

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner V filter – har jeg brug for det?

• Dette emne har 69 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 2955 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 70 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg har lige meldt mig ind in AS og vil prøve at komme med næste gang i mødes i Kolding.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Nu har jeg læst noget af materialet Jens linkede til grundigt, samt skimmet noget af det.

Og så har jeg kikket på hvordan jeg bruger AstroArt een gang til og fundet ud af flere af de reference stjerner jeg brugte tidligere var gået i mætning. Derfor forsøgte jeg mig med Sequence F hvor der er 6 reference stjerner tæt ved samme magnitude som IRAS 19597+2258 eller svagere end.

Kolonne C er magnituderne fra AAVSO’s sekvens.

Celle C8 er AstroArt’s fotometri måling af IRAS 19597+2258.

Kolonne D er AstroArt’s fotometri målinger af referense stjernerne i forhold til de andre.

Kolonne E er den faktor som den oplyste magnitude er i forhold til den målte

Celle B10 er den gennemsnitligt korrektions faktor.

Celle B11 er korrektions faktorens standard afvigelse (den værdi korrektionsfaktorene i gennemsnit afviger fra gennemsnittet).

Celle D14 er IRAS 19597+2258’s målte magnitude korrigeret med korrektions faktoren.

Celle D15 er den maksimale afvigelse.

Celle D14 viser den korrigerede måling på Iras 19597+2258.

Celle D15 viser den forventede nøjagtighed på målingen.

Dvs at Iras 19597+2258 d. 9/9-2016 er målt til V mag. 13,815 +/- 0,235

Er jeg på rette spor?

Jeg er lidt i tvivl om jeg på denne måde kan regne statistisk på magnituder som jo er logaritmiske?

PS: jeg har målt på den grønne kanal af RAWS fro min DSLR.rudibr2016-10-09 12:32:20

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Jeg er ikke helt tilfreds med nøjagtigheden på 0,235.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

HALOOOOOooooooo (ekko) – er der slet ikke nogen her i “Sektionen for variable stjerner”!?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Rudi.

Nu måler du jo med et DSLR?.

Det har jo nok en vis læk i Ir. Jeg ville prøve at gentage målingen med et UV/Ir cut filter i lysgangen. En meget rød -> klar i Ir stjerne, kan godt forstyrre den blå og røde kanal, så vidt jeg husker.

Og ja, 0,2 mag fra er en del. Det burde være bedre.

mvh
              Jens

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

P.S hvordan har du kaliberet? Dark og flat+darks??

mvh
                Jens

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Jens, jeg har stacket RAW’s med darks og flats på sædvanlig vis med DSS, median Kappa Sigma Clip. Og så brugt resultatet i AstroArt.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

æhh klip?

Min normale procedure er en avg stack af flats og en median stack af darks, både til science og flats. Ikke bruge klip….

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

rudibr wrote: HALOOOOOooooooo (ekko) – er der slet ikke nogen her i “Sektionen for variable stjerner”!?

Ro på nu min ven – vi er kun en håndfuld herinde der dyrker denne afkrog – og vi er ikke på 24/7 Wink

Jeg er enig med Jens – darks skal median stakkes, flats skal midles, og objekt billeder skal midles – til nød kan en hotpixelmap anvendes til at fjerne dårlige pixels. Med sigma clip ved du ikke hvilke data der ligger til grund.

Desuden skal du sikre dig at farven på referencerne (B-V) er den samme eller nær ved din målstjerne – ellers får du ( evt. gevaldige) afvigelser når du måler med andet end V filter, samt hvis din målstjerne står ved anseelig airmass (lavt på horisonten – under 60 grader fra horisonten).

Hvad er præcisionen på dine V data på dine reference stjerner? (altså kataloget, ikke dine målinger).

Er dine aperturer optimeret? – jeg plejer at bruge growthcurve funktionen til at få et fingerpeg om hvilken størrelse der giver den bedste fotometri (SNR).

FrankLarsen2016-10-12 00:31:29

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Jeg har lige gennemgået min tidligere måling af T Crb og lavet et sæt plots. Dem viser jeg i en seperat tråd.

Men jeg opdagede et par issues omkring Astroart 5.0. Starchart skal være zoomet ret meget ind før den viser UCAC4 / USNO1B stjernerne. (og dermed bruger deres værdier) – ellers tager den GSC data og de kan til tider være noget unøjagtige (0.4mag +/-).

Det næste jeg opdagede er at man kan vælge mellem model, aperture, APASSB..I som data værdi. Sammenligner jeg med AAVSO photometri serie er der INGEN !!!! af UCAC4 kataloget værdier der passer med AAVSO værdier.

Når jeg fitter mine 4 referencer til AAVSO værdier får jeg O-C værdier på 0.00 – 0.01 for de 4 stjerner (altså ret godt fit), mens APASS og model værdier er meget længere fra(0.02-0.07). Specielt den ene stjerne er oppe på 0.07 som også viser sig at have en afvigende B-V.

Alt dette bare for at sige, at der er mange ting at tage hensyn til. Men Astroart er altså i stand til at måle rigtigt hvis du giver de rigtige referencer.

Det er også derfor det er vigtigt at bruge AAVSO søgekortene og photometritabellerne når der skal indberettes til AAVSO og angive hvilke reference stjerner der er anvendt.

Retter jeg V – værdierne i stjerne tabellen – så får jeg den samme værdi som jeg manuelt fandt tidligere.

Den hurtige gennemgang af proceduren er:
                        1. MArker stjernerne – Jeg markerer altid min målstjerne først og dernæst referencer i rækkefølge efter magnitude. Dette mest for at holde styr på dem.
                        2. Vælg “View”->stars i menuen – dette giver vinduet med alle stjernerne
                        3. Vælg Tools “Photometry” – dette åbner fotometri vinduet og laver fotometri på alle stjerner (der IKKE er markeret som “ref” i P søjlen)
                        4. Tryk på det lille kamera ikon i Polynomial sektionen (Instrumental Magnitudes)
                        5. luk igen med tryk på OK.

6. I stjerne listen venstre klikker du nu på den første af dine reference stjerner. Så er den markeret. Dernæst HØJRE klikker du og vælger “Edit” – I det fremkomne vindue retter du det nederste af de to felter i sektionen (ADU, Magnitude) til den reference værdi der står i AAVSO tabellen for den pågældende stjerne.
                        Dette repeterer du for de øvrige reference stjerner.

7. Nu skal vi fortælle AstroArt af vi ønsker at basere vores fotometri på disse stjerner. I stjernelisten er der en søjle med overskriften “P”. Klik nu i feltet i denne søjle ud for hver reference – der skulle nu gerne stå “ref” i feltet.

8. Nu vælger du igen “Tools”->Photometry og vupti laver den en ny løsning hvor den fitter Polynomiets K1 og K2 så residuerne minimeres for dine reference stjerner. I venstre side af boksen kan du filtrere de stjerner fra med størst afvigelse (O-C) – Det ville jeg dog ikke gøre.
                        Klik OK.

9. Nu skulle der gerne stå en troværdig værdi for din målstjerne.

Usikkerheden må du beregne ud fra udlæsningsstøj, variationerne i O-C for referencerne osv. – det er videnskab i sig selv. Jeg er ikke sikker på at det giver mening at beregne usikkerheden på den måde du gjorde ovenfor – datagrundlaget er for lille at lave statistik på ( selvom jeg tror det er rigtigt at usikkerheden er 0.2 mag med de afvigelser du har på dine referencer.)

Jeg vil meget gerne gennemføre målingen for dig i Astroart og se om jeg får samme resultat som du fik ovenfor – det kræver dog adgang til dine original data.

Rudi
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Jens og Frank,

Tak for svar begge to.

Frank, jeg skal prøve din fremgangsmåde, den minder meget om det jeg har gjort.

Og jeg tager gerne mod dit tilbud, jeg har nogle lange dage i Kbh resten af ugen, men prøver at lægge det op til download.

Jeg har ikke hentet UCAC4, det fylder jo mega meget (eller rettere giga meget).

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Du kan få en kopi af UCAC4 på næste møde i AS

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

dropbox link er fint.

Og ja UCAC4 fylder 8.53Gb – hvis du smider en 16Gb pen ind forbi, så lægger jeg det over for dig.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Uha – sikke en service. Er godt nok medlem af AS, men ved ikke om jeg kan komme til næste arrangement. Så jeg sender lige en USB pind til Frank.

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Hvis du alligevel er i køvenhavn – så stik bare næsen ind forbi i Taastrup – du kan sikkert få en bid mad med eller en kop stærk kaffe at køre hjem på…du har vist mit nummer!?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'V filter – har jeg brug for det?' er lukket for nye svar.