V filter – har jeg brug for det?

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner V filter – har jeg brug for det?

• Dette emne har 69 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 2954 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 70 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

I en anden tråd (kan ikke lige hitte den) blev jeg spurgt om jeg bruger V-filter til målinger på den variable stjerne IRAS 19597+2258.

Mogens Zahariasen (Astro Optics) har guidet mig ind på dette V filter fra Baader: Baader Planetarium UBVRI Fotometri Filtre, V filteret her er et smalbånds filter fra ca 490 [nm] til 650 [nm] (visuelt lys).

Filteret koster ca 1.300,- så jeg vil være sikker på at det er det rigtige inden jeg invisterer.

1) Filteret er 1¼”, går det med min 2″ Crayford og Canon 1000D? Altså bliver åbningen for lille?

2) Giver det overhovedet mening at sætte et V filter på et standard umodificeret CCD kamera?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Rudi

nogle af Baaders filtre har desværre Ir leak . Lars Zielke har vist lidt mere info

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Jens.Jacobsen wrote: Hej Rudinogle af Baaders filtre har desværre Ir leak . Lars Zielke har vist lidt mere info

Som jeg skrev, så er mit DSLR ikke modificeret, dvs der forhåbentlig sidder et IR filter indbygget!

/Rudi B. Rasmussen

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Baader bekræfter der er lidt IR læk og derfor bær man bruge et IR/UV cut filter sammen med det, hvis man vil have høj præcision.

Hvis du skifter kamera så bliver det noget du skal tænke på.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Tak for råd Jens og Lars.

Jeg har et par håndfuld V mag målinger jeg gerne vil submitte hos AAVSO, men går i stå da man SKAL angive et filter:

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Rudi.

Jeg ville angive tri-color green, hvis det er den du har brugt.
                Iøvrigt ligger der papirer på brug af netop den grønne kanal som substitut for et “rigtigt” V filter.

https://www.aavso.org/dslr-observing-manual

og denne:

http://www.britastro.org/vss/JBAA%20120-3%20%20Loughney.pdf

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Jens.Jacobsen wrote: Hej Rudi.Jeg ville angive tri-color green, hvis det er den du har brugt. Iøvrigt ligger der papirer på brug af netop den grønne kanal som substitut for et “rigtigt” V filter.https://www.aavso.org/dslr-observing-manualog denne:http://www.britastro.org/vss/JBAA%20120-3%20%20Loughney.pdf

Tak Jens, Lige det link jeg stod og manglede. Jeg må igang igen med AstroArt og så kun måle på den grønne kanal. Godt at jeg har gemt en stars fil for reference stjerner til alle stacks.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

… og måske er dette forklaringen på at mine og Mogens’ målinger afviger fra hinanden?

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

Jeg kan klart anbefale kun at anvende den grønne kanal fra kameraet da den har det reneste signal er tæt på V og AAVSO og du kan opgive til AAVSO i Tri-color green.

Næste gang vi ses vil jeg vise dig et trick jeg har brugt i AstroArt til at opnå forbedret præcision i fotometrien og komme tættere på en V måling ved anvendelse af 4 eller flere sammenligningsstjerner hvoraf de to skal være klarere og de to svagere.
                      Det er lidt svært at forklare i tekst uden en masse matematik – men nemt at vise i praksis. (det svarer til at finde en transformation fra kamerafiltersystem til V-system på dagen)

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

Sålænge du bruger DSLR ville jeg nok ikke investere i et V-filter – du kan lave masser af målinger uden og der kan laves en transformationsmatrix som giver dig pålidelige målinger hvergang – men når du skifter til en monokrom sensor så ville jog nok overveje det stærkt.

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

rudibr wrote: … og måske er dette forklaringen på at mine og Mogens’ målinger afviger fra hinanden?

Det er meget muligt, – nu ved jeg ikke hvordan du har målt i dine billeder hvis du ikke har brugt en separeret kanal?

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg skal lige læse et par pdf’er som Jens pegede på i en anden tråd. Noget med at pille den grønne kanal ud og lave en korrektions faktor på nogle kendte stjerner.

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Netop.

Hvis man ikke orker den store kalibrering (som kræver at du ikke piller i dit setup og er afhængig af atsmosfæren på dagen), så er der en genvej som er muligt i AstroArts Aperture Photometry side hvor modellens scale og eksponent kan justeres således at 4 referencer – 2 over og 2 under passer med tabel værdier. Essentielt justering af korrektionsfunktion. Skal prøve at lave et lille skriv om det med nogle eksempler.
                              Det er en nem metode når man bare skal måle i et enkelt billede med mellemrum.

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Tak Frank – den funktion ser jeg lige på. Og om det skal være i den grønne kanal.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Rudi.

Jeg kan varmt anbefale netop sektionen for variable stjerner. Vi mødes gerne et par gange om året og diskuterer emner for det næste halve års tid. Vi rækker også ind over nærliggende teknikker såsom lidt spektroskopi og målinger på asteroider, da det jo er “søsterområder” til variable stjerner. Selv er min egen “kæphest” formørkelsesvariable og måleteknikken dertil, men jeg kaster mig også over alt muligt andet. Det er et enormt spændende område, fotometrien.

Jeg tror du vil kunne få meget glæde af at deltage i vores møder..

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 70 i alt)
                                • Emnet 'V filter – har jeg brug for det?' er lukket for nye svar.