Væltet måne

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Væltet måne

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af frey. This post has been viewed 630 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

frey
      • Asteroid

Godmorgen og godt nytår,

I går aftes synedes det for mig at den flotte halvmåne vær væltet en smule således at månens skæringspunkt ikke gik direkte fra top til bund, men snarere fra skævt således at den mørke side befandt sig i øverste højre hjørne. Jeg troede ellers ikke at månen sådan kunne vælte, medmindre man rejste til sydligere breddegrader?

Mvh.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Joda! Månens lodrette akse står jo vinkelret på ekliptika (sådan omtrent, i hvert fald) og når ekliptika så hælder stærk mod horisonten, lige når Månen står op, hvad ikke er usædvanligt, ja så hælder Månen også.

Man kan se det meget tydeligt om foråret. Da hælder ekliptika stærkt nedad efter solnedgang og Månen, når den er i tiltagende om aftenen, kan næsten komme ned at ligge på ryggen. Det samme kan ses om efteråret, når Månen er i aftagende, her blot på morgenhimlen.

Thomas, Bornholm

frey
          • Asteroid

Hej Thomas, tak for opklaring 🙂 som spørgsmålet nok afslører er jeg ny i faget, så nu gør jeg i krig med at læse videre om ekliptika (og dens indflydelse på månens hældning).frey2016-01-01 21:37:04

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Væltet måne' er lukket for nye svar.