› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › UV/IR filtre?
- Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 39 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. november 2013 kl. 17:36 #109664
edbbobDeltager- Super Nova
Nu har jeg investeret formuen i et mono kamera (Atik428), og sidder og kigger på filtre.
I gamle dage brugte man UV filtre, fordi analog film tog mest imod i UV området. I dag benytter mange fotografer stadig UV filtre for at beskytte optikken.
Til gengæld skulle der vel ikke være behov for at beskytte en CCD mod UV lys eller hvad?
Størstedelen af UV lyset bliver vel alligevel filtreret fra i atmosfæren.
Og hvorfor vil man gerne filtrere IR fra?
Jeg synes at jeg forleden læste her på forum, at vores chips godt kan opfange IR.
Er der en som kan forklare mig, hvorfor man bruger UV/IR filtre til Luminans?
På forhånd tak
Vh
Morten
6. november 2013 kl. 01:10 #109684
Frank LarsenModerator- Super Nova
1. Bruger du linse kikkert kan den ikke stille skarpt i uv og Ir samtidigt med VIS. Derfor er uv/ir cut godt til luminans da skarpheden vil være nogenlunde den samme som for RGB. Uden ville den være dårligere.
2. skal Luminans give mening, skal et luminans filter dække netop det område som dækkes af de øvrige filtre. Med RGB filtrer dækker et typisk UV/IR cut nærmest perfekt. I praksis kan man dog vælges hvad nan har lyst til. Ofte vælges jo Ha som luminans til smalbåndsoptagelser og IR-pass filter til Luminans ved planet optagelser da vi her har den bedste opløsning.
Fir en Newton uden brydende glas i den optiske vej er der ikke noget i vejen for at bruge…intet filter…som luminans. Ofte vil man dog foretrække et eller andet stykke klart glas for ikke at skulke refokusere for meget når der skal optages luminans. det er her uvir filtret komner ind
undtagelse er dog hvis du bruger farvekamera…der er du nødttil at bruge et UV/IR cut filter da de små plastik farvefiltre på sensoren lader IR og UV slipoe igennem i B og R med deraf følgende utilregnelig farvebalance.
til smalbånd kunne luminance også oprages med et uhc filter eller andet LPS filter som lader alle de primære spektral linier fra tåger komne igennem og blokere kontinuumet.
FrankLarsen 2013-11-06 00:13:54 6. november 2013 kl. 01:19 #109685
Tak Frank!
Var selv ved at nå frem til samme forklaring. Et L filter koster jo ikke mange basseører ift. de mere eksotiske filtre, men alt glas i lysvejen kan give refleksioner, så derfor kunne der jo være et godt argument for at droppe filtret. Har fundet nogle forskellige IR pass filtre, så når jeg alligevel skal til at købe farvet glas i store mængder, ryger der sådan et med for sjov.
Vh
Morten
Btw. Findes der et helt sort “filter” man kan sætte i filterhjulet til at lave darks mm.? Ellers er det jo ret hurtigt lavet.
6. november 2013 kl. 01:25 #109686
Frank LarsenModerator- Super Nova
ikje mig bekendt. men jeg fjernede glasset fra et IR cut filter jeg ikke brugte og satte et stykje liggeunderlag i (så det slutter tæt i fatningen) og har det i mit filterhjul. Det er godt nok til kortere darks. har dog oplevet at jeg må sætte låget på kikkerten ved sarks på 20-30 minutter hvis månen er oppe eller daggry er på vej.
6. november 2013 kl. 01:34 #109687
Jeg har nogle gamle filtre, og overvejede at give et af dem en tur med flere (mange) gange mat sort. Spøjst iøvrigt. Det findes til filterskuffer, men jeg har ikke fundet dem til hjul. Det kunne være man skulle sætte nogle kinesere til at producere dem…
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'UV/IR filtre?' er lukket for nye svar.