utrolige hvor meget der uden om også

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC utrolige hvor meget der uden om også

• Dette emne har 15 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af outlook. This post has been viewed 819 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

phyyy utrolige hvor meget der uden om også

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Der er jo næsten latterligt meget med!

Er der nogen, der kan gennemskue, hvad det er taget med? Jeg kan ikke finde info om hverken kamera og teleskop.

Prøv i øvrigt at se det samme billede her, hvor der er tilføjet oplysninger om, hvad der er hvad: http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/0810/M42_hallas_rc800labels.jpg

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Det er naturligvis taget med en AP Wink. Se her: http://astrophoto.com/M42N.htm

Hvis man må komme med kritik, så synes jeg farvemætningen er alt for voldsom.

Jesper

jeppe
          Deltager
            • Super Giant

Okaaayyy … En 6″ AP. Ganske imponerende udstyr!

Gad vide hvor mange år, han ventet på den og hvor mange millioner, han har måtte betale? Jeg skrev mig på et tidspunkt op til en 4″ AP Traveler. Sådan nærmest lidt for skæg. Med det nuværende produktionstempo kan jeg med lidt held få den, når jeg engang skal pensioneres Smile

jesper
            Deltager
              • Neutron star

He he – en 160mm StarFire EDF koster $8,950. Det er jo ikke så voldsomt, sammenligenet med andre high-end mærker. Ventetiden er omkring 10 år men hvis du er villig til at betale dobbelt pris kan de ofte fås på Astromart og lignende steder, uden ventetid.

Jesper

Jesper2008-10-23 17:23:13

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Ja, der er nok materiale til at lave mange stjerner af, og jeg zoom’er lige ind på “trapez’et”:

Man kan ane trapezet også er dobbeltstjerner! Gad vide om en 6″ AP kan se det?

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jeppe
                Deltager
                  • Super Giant

$8950? Det var faktisk mindre, end jeg troede. Det bliver til knap dkk 70.000,- med told og moms med dagens kurs. Men at vente 10 år på den eller betale dobbelt for en brugt Dead

Jeg checkede lige astromart for prisen på en brugt Traveler. Sådan en står i $5250. Yirks!

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Har AP lavet en 4″ Traveler, jeg troede kun der var lavet en 3,5″ da en 4″ bliver ret tung i kufferten. Og helt ærlig så vil jeg hellere have en TMB 3.5″ f5,5 triplet Signature Series med Feather Touch fokuser. Den kan du købe nu! For ca. 1250 £. Big%20smile Mindre bliver en rendyrket 3,5″ APO ikke!

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Hvis jeg frit kunne vælge et AP teleskop og en montering (dream on!) så blev det dette setup:

305mm F12.5 Maksutov Cassegrain og den monsterstore El Capitan montering med en kapacitet på omkring 140 kg.

Jesper

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

4.1 Traveler: http://www.astro-physics.com/products/telescopes/105edfs/105edfs.htm

Du tænker nok på Stowaway.

Jesper

Jesper2008-10-23 17:55:18

jeppe
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Outlook,

90 mm hed Stowaway, som Jesper skriver. Men der ud over har du ret, Man kan sagtens få den samme ydelse, kvalitet osv. hos andre mærker. Når vi taler om topmærkerne, er forskellene så små, at det nærmest er en religion, om man er til det ene eller andet mærke. Jeg kunne bare godt tænke mig en Traveler den gang, så derfor skrev jeg mig op til en, velvidende at jeg nok aldrig ville få den Smile

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Ja, selv Roland siger at top mærkerne bruger det samme glas og gør, mere eller mindre, det samme:

What’s funny is that those of us who are in the business all know what each other is using, so there are really no secrets. No secret glass, no secret designs, nothing that is not well known.

However, some of the reasons that I have heard for not revealing the glass types is to not give this “secret” glass or special design information away to competitors who might otherwise copy it if it was known. Well, it is known what everyone does. The real reason not to tell is to maintain the mystery in their marketing palaber. And the consuming public loves it!

For what it’s worth, AP uses FPL53 and BSL7 (or BK7) in the EDF triplet designs. Takahashi also uses these two glasses in their triplets (they have even published their designs, radii and all!). Simple, effective and probably the best glasses to use from a quality standpoint.

Roland

Jesper

Anonym
                              • Nova

outlook wrote: Har AP lavet en 4″ Traveler, jeg troede kun der var lavet en 3,5″ da en 4″ bliver ret tung i kufferten. Og helt ærlig så vil jeg hellere have en TMB 3.5″ f5,5 triplet Signature Series med Feather Touch fokuser. Den kan du købe nu! For ca. 1250 £. Big%20smile Mindre bliver en rendyrket 3,5″ APO ikke!

Et problem med denne kikkert er at der ikke findes en flattener til den, så hvis du vil fotografere, så kan du kun bruge de aller mindste chips.
                              Der var også en “test” på yahoo’s refraktor-gruppe som gave et indtryk at den faktisk havde ret dårlig billedkvalitet. Det blev dog aldrig helt klart om det var test-metoden eller kikkerten den var gal med (tror det var kikkerten).
                              Jeg ville umiddelbart ikke købe denne kikkert, men gå efter et mere gennemprøvet valg, f.eks. en af de “gamle” TMB’er fra APM.

Mvh
                              Søren

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

Ja, det kan du have ret i. Det var bare størrelsen der slog mig. Et problem som naturligvis også rammer apo’erne er åbningsfejlen. Og en 90mm på f5,5 skal nok også have sine problemer. Så AP bruger FPL-53 og BK7 i EDF design. Kineser teleskoperne som Orion 80 ED, Celestron 80 ED og Skywatcher 80 ED skal jo bruge de samme glas som jeg var inde på i anmeldelsen af Celestron’en, dog som dublet med luftspalte. Det er dog aldrig blevet verificeret. Og nåh ja, et dreamscope kunne i dag være TEC’s produkter som denne her:

(og mange andre Cry Kun 5.560 Euro uden tilbehør af nogen art).

outlook2008-10-23 21:12:46

Hilsen Leif,

Anonym
                                  • Nova

outlook wrote: Ja, det kan du have ret i. Det var bare størrelsen der slog mig. Så AP bruger FPL-53 og BK7 i EDF design. Kineser teleskoperne som Orion 80 ED, Celestron 80 ED og Skywatcher 80 ED skal jo bruge de samme glas som jeg var inde på i anmeldelsen af Celestron’en, dog som dublet med luftspalte. Det er dog aldrig blevet verificeret. Og nåh ja, et dreamscope kunne i dag være TEC’s produkter som denne her: (og mange andre Cry Kun 5.560 Euro uden tilbehør af nogen art).

Ja den ser ret lækker ud den lille TMB Wink

TEC 140’eren ser også rigtig lækker ud og så er der jo en dansk forhandler! Wink Den bruger forresten FPL-51 (med olie-spalte), som tit er ret udskældt i “low end” doublets. AP gutten Roland skrev engang, at det gjorde ikke den store forskel om man bruge FPL-51, FPL-52, CaF2, OK4 eller lignende i en high-end triplet. Alle disse glas kan bruges til at lave en kikkert i verdensklasse.

Mvh
                                  Søren

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
                                • Emnet 'utrolige hvor meget der uden om også' er lukket for nye svar.