› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › USB 3 forlænger kabel løsning -endelig
- Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 193 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. januar 2016 kl. 18:26 #140849
nightskyDeltager- Neutron star
Lige en opdatering omkring USB3, forlænger kabel og high-speed kamera. Jeg havde ellers
besluttet mig for ikke at indføre USB3 i observatoriet, men nye high-speed kameraer har
fået mig på andre tanker.Jeg har forsøgt med forskelige løsninger at få en 100% USB3 løsning ude ved teleskopet.
- Afstanden er 8,5 meter fra computer til montering.
Flere opstillinger kunne jeg ikke få til at virke.
- Stabil alm. kontor USB3 Hub ved monteringen i forlængelse af 10 meter USB3 Aktiv
forlænger kabel. - USB3 Hub på USB2 Aktiv forlænger kabel, hastighed som forventet lavere, men også
problemer med strøm? - Almindelige kvalitets USB3 kabler over ca. 1,2 meter fra kamera til USB3 Aktiv
forlænger kabel ved montering, giver problemer. - Nogle USB3 porte på Pc’er opfører sig underligt. Har ikke fundet et mønster.
- USB 3.0 kabler (2 meter) som følger med ASI kameraet, giver nogle gange bøvl efter
forlængerkablet. Tror det er længden.
Nogle gode råd
- Ved almindelige PC (stationære) virker USB3 kun på de USB3 porte der er monteret direkte
på motherboardet. Straks der kommer et kabel mellem USB3 stikket på motherboardet
og stikket dukker der problemer op. Selv med gode kabler og meget kort USB3 kabel
er det svært at få til at virke. - Brug USB3 Aktiv forlænger kabel hvor det er muligt at en sætte en strømforsyning på
sidste led. - Brug aldrig billige USB3 kabler (ved dog ikke hvordan man udpeger de dårlige/gode
på forhånd) - Brug aldrig mere end 1,2 meter USB kabel mellem USB3 HUB, USB3 Aktiv forlænger
kabel eller USB3 port på Pc’en. Det kan køre stabilt længe og så lige pludselig gå i
hegnet. - USB controlleren på Pc’en skal IKKE lave andet end at kommunikere med kameraet.
Så er der heller ikke problemer med tidsstempling osv.
Min nye løsning:
- 1 stk. LINDY USB 3.0 Active Extension Cable 10 meter. Den har to hubs, en efter 5 meter
og en i enden som også kan tilsluttes strømforsyning. - 1 stk. Kvalitets USB 3.0 mellem kamera og forlænger kabel – 1,2 meter.
- USB 3.0 controller på Pc’en som ikke har andet tilsluttet. Med dette kan jeg få maks.
framerate igennem fra kameraet uden problemer. 160 fps 1304×976 px og helt op til
700 fps ved ROI. - Overvejer strømforsyning på 5v/3A på sidste HUB i kablet.
- Derudover USB1 og USB2 HUB’s til andre enheder som ikke er sat til samme USB
controller på Pc’en eller samme computer.
Jeg har ikke behov for mere end et USB3 stik ude ved teleskopet, da jeg ALDRIG vil køre flere
USB enheder over samme kabel/controller som kameraet sidder på. Derfor har jeg heller ikke
overvejet dyre USB3 HUB løsninger som f.eks.
http://www.lindy.co.uk/cables-adapters-c1/usb-c449/usb-extension-c1505/10m-usb-3-0-active-extension-pro-4-port-hub-p7313Neden for nogle skærmdumps af hvad der sker når man sætter forlænger kablet på Pc’en.
Bemærk at der dukker 2 stk. USB3 HUB’s og 2 stk. USB2 HUB’s op på controlleren.LINDY kablet sat til
Nightsky 2016-01-02 17:36:15 2. januar 2016 kl. 19:12 #140850
kilaDeltager- Super Giant
Hej Lars.
Tak for detaljerne – nice to know 😀
2. januar 2016 kl. 21:56 #140854
RudiDeltager- Neutron star
indlæg fjernet, jeg troede at det handlede om noget helt andet – sorry
rudibr 2016-01-03 12:23:23 /Rudi B. Rasmussen
3. januar 2016 kl. 07:37 #140875
landboDeltager- Nova
Alle erfaringer siger vist man skal holde sig fra noget med en hub imellem til de hurtige USB kameraer.
Det 10 meter mow stive Lindy kabel du viser på billedet, kan jeg bruge i alle de forskellige USB3 porte jeg kan finde på mine computere med et ZWO kamera i enden og uden en strømforsyning ved sidste FORSTÆRKER. Det kører generelt utroligt stabilt over de medfølgende USB3 kabler. Har et par af 1,25 meters længde og et enkelt på 2 meter, det er ligefedt hvilket af dem jeg bruger. Syntes det er lidt underligt du skal bruge et der er kortere for det kan “spille” stabilt. Er måske et heldigt asen ???
3. januar 2016 kl. 10:33 #140876
alanDeltager- Super Giant
Du skriver et sted at du overvejer en strømforsyning på 5v/3A på sidste HUB i kablet.
Er det din erfaring at der forbruges så meget strøm (3A)?, eller er det bare for at være på den sikre side.
Mvh Alan
3. januar 2016 kl. 13:59 #140886
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Alan
Næh, det er blot cirka sådan en de henviser til på LINDY’s hjemmeside.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'USB 3 forlænger kabel løsning -endelig' er lukket for nye svar.