Uranus ?

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af johnni. This post has been viewed 78 timesgade. This post has been viewed 78 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

teejay
    Deltager
      • Super Nova

Hei

I et referat far en observasjonskveld i går la jeg merke til at både Jupiter OG Uranus ble observert i samme felt i en 12 tommer Dobsen teleskop og 13 mm TeleVue okkular!

Spørsmål:

Er det samme mulig med min 8 tommer Dobsen og en 15mm Plössl okular ?

Jeg registrert ikke Uranus da jeg observerte/ fotograferte Jupiter Stern%20Smile

TeeJay

camilla
      Deltager
        • Giant

Det er ikke til at svare på, udfra de oplysninger du har givet. Det afhænger af synsfeltet som igen afhænger af brændvidden af dit teleskop + synsfeltet i okularet. Umiddelbart vil jeg gætte på at det er muligt, givet at brændvidden i Dobsonteleskoper typisk er lav, og mon ikke du har et OK pløssl okular der ikke ødelægger det hele?

Afstanden mellem Jupiter og Uranus er pt ca 1 grad.

Jeg nød selv de to i en prismekikkert, hvor Uranus, trods fuldmånen, var let at finde udfra Jupiters position. Brug fx søgekort fra Sky and Telescope:

Når Månen er væk, vil jeg prøve om jeg kan se den med øjet fra min nye bopæl. Jeg har set Uranus med øjet fra Wieth-Knudsen Observatoriet (http://www.wko.dk) i Tisvilde, hvor der er betydeligt mere mørkt. Og apropos var der indslag om Jupiters opposition fra netop WKO i går i TV 2 News.. Det sværeste er faktisk at finde Uranus, som i mange år har stået i et område uden klare stjerner, som kan bruges som pejlemærker.

camilla2010-09-22 11:53:42

stubbe
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Tom,

I aften er afstanden mellem Jupiter og Uranus 52 bueminutter. Jeg antager dit plössl okular har et tilsyneladende synsfelt på 50°. Da vil du kunne have begge i synsfeltet hvis teleskopets brændvidde er mindre end 865mm (f/4,3). Sandsynligvis er teleskopets brændvidde længere end dette og derfor kan du nok ikke se dem i samme felt, medmindre du har et okular med længere brændvidde.

Men du finder nok alligevel Uranus let, f.eks. med det søgekort Camilla linkede til. I disse dage står Uranus stik nord for Jupiter.

Stubbe2010-09-22 16:07:19

teejay
          Deltager
            • Super Nova

Takk for input Camilla og Stubbe.

Har akkurat mottat en ed80, så jeg får prøve med den etter hvert Smile

TeeJay

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej

Man kan dårligt se Uranus med det blotte øje (magnitude 5,8), men selv i en lille søgekikkert er den pludselig tydelig at se.

Den er let at finde, når man først lige er opmærksom på at den skal være der; De ligger også så tæt at man kan se dem sammen i synsfeltet ved en helt lav forstørrelse

Mvh Henrik

teejay
              Deltager
                • Super Nova

Jepp – jeg var vel ikke helt våken i går kveld / natt Sleepy

TeeJay

troels.holm
                  • Asteroid

Har tidligere haft bøvl med at finde Unranus. Ja, jeg er rigtig gammeldags amatør, som finder vej på himlen ved hjælp af stjernekort – uden GoTo computer.

Lige nu er det let, fodi Jupiter viser vej!

Havde i sidste uge en flot aften, hvor Uranus stod som en tydelig lille lyseblå skive i min 6″ Newton, i stærk kontrast til de blafrende, svage stjerner omkring den.

Hvis du ikke har Uranus på din liste, så er det nu. Udskriv et detaljeret søgekort fra din computer og kom ud. Jupiter er altid nem at finde.

Troels

johnni.gade
                    • Giant

Henrik wrote: Hej

Man kan dårligt se Uranus med det blotte øje (magnitude 5,8), men selv i en lille søgekikkert er den pludselig tydelig at se.
                    Den er let at finde, når man først lige er opmærksom på at den skal være der; De ligger også så tæt at man kan se dem sammen i synsfeltet ved en helt lav forstørrelse

Mvh Henrik

Ah nice, takker
                  Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Uranus ?' er lukket for nye svar.