› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Uranometria 2000.0
- Dette emne har 43 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1284 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. august 2017 kl. 13:23 #162838
RudiDeltager- Neutron star
Så kom posten forbi:
/Rudi B. Rasmussen
8. august 2017 kl. 15:29 #162840
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, han har også været forbi med mit.
Teleskop Service oplyser:
es ist nur ein Band nur mit Kartenmaterial.
Det ser jeg nu. Der må enten være lidt forvirring om det nogle steder eller også er jeg blevet vildledt af en dårlig/forkert beskrivelse.
Jeg har bladret lidt i det og er overrasket over, hvor forskelligt det virker, i forhold til det gamle. Kortskalaen er *tilsyneladende* mindre, men det er et synsbedrag, fordi linjer og objektomrids er meget tyndere, end i det gamle og stjernepunkterne er meget mindre. Og kortarrangeringen er LANGT bedre, fordi de to kort på et opslag er i forlængelse af hinanden og dermed ét kort. Det gør stjernehopning mellem dem MEGET lettere. I det gamle var de to kort separate, og lå IKKE i forlængelse af hinanden… Det nye har 220 dobbeltsidede kort, hvor det gamle har 2 x 259 enkeltsidekort. De nye kort virker utroligt meget mere overskuelige, selvom de rummer mange flere objekter!
Det her skulle jeg nok have købt for længe siden…
Thomas, Bornholm
8. august 2017 kl. 15:39 #162842
Jeg har også lige bladret lidt vilkårligt rundt i den og den ser meget lovende ud.
Smart at man kan bladre mod øst og vest.
Jeg savner dog en markering af Mælkevejen, men den Galaktiske Ækvator er jo heldigvis markeret.
PS: Hvor mange vingummibamser fik du Thomas
/Rudi B. Rasmussen
8. august 2017 kl. 16:03 #162843
Jeg fik en lille pose, som sædvanligt.
Jeg synes, det er en fin tradition, de har.
Mælkevejen var heller ikke markeret i det gamle atlas. Mælkevejen har jo heller ikke nogen decideret grænse og den varierer stærkt med forholdene.
Thomas, Bornholm
8. august 2017 kl. 16:21 #162844
Hmm – jo, men jeg kan nu godt lide at have en indikation, den er jo nem at finde på himlen
Jeg glæder mig til at komme igang med at bruge bogen hvis det da for pokker kunne blive ordentligt klart…
/Rudi B. Rasmussen
8. august 2017 kl. 16:38 #162846
Jo, den er nem nok at se på himlen, men hvor er den præcise grænse? Når det er VIRKELIG klart, så kan man jo f.eks. se den strække sig helt op til Nordstjernen og fra Cassiopeia/Lacerta helt ud til M31. Hvor mange har set det?
Thomas, Bornholm
9. august 2017 kl. 13:58 #162860
Jeg har et spørgsmål til nomenklaturen ved små gruperede galakser, f.eks: M+4-43-33. Hvad betyder det? I introduktionen står der små galakser nogle gange binnes i grupper, har det noget med det at gøre?
/Rudi B. Rasmussen
9. august 2017 kl. 17:07 #162861
M’et i M+4-43-33 står for “MCG”, hvilket er en forkortelse for Morphological Catalogue of Galaxies. Tallene er galaksens nummer.
Det med at galakserne binnes i grupper, hentyder til deres størrelser. Hvis galaksen har en største udstrækning MINDRE en 5′, så symboliseres den af et af tre symboler, faldende i størrelse, efter om den er mindre end 5′ men større end 2′, fra 2′ til 1′ og mindre en 1′. Galakser med en største udstrækning større end 5′ tegnes til skala.
Thomas, Bornholm
9. august 2017 kl. 17:31 #162862
Ok – tak Thomas.
/Rudi B. Rasmussen
17. august 2017 kl. 16:41 #163027
tom.aDeltager- Super Giant
Så har jeg modtaget mit eksemplar af U2000. Kan kun spørge mig selv, ligesom Thomas, hvorfor har jeg ikke købt det for flere år siden!
I forhold til min gamle version fra 1988, så brugervenligheden sat i højsædet i den nye. Den største forbedring for mig er, at kortindexet er flyttet fra at være godt gemt, et sted blandt de sidste sider, til at starte på indersiden af coveret.
Opstillingen af kortene, så et opslag nu rummer et kontinuert kort er et stort plus. Det gør det nemmere at bevare overblikket over hvor på himlen man er og stjernehop mellem kortene bliver også nemmere.
Efter at have set de små stjernesymboler er jeg dog lidt bekymret for om de kan ses under rødt lys, for sammenlignet med det gamle kort, så er de svageste stjerner blot mikroskopiske prikker. Om det er et problem må tiden vise.
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/17. august 2017 kl. 16:49 #163028
Sæt dig ind i et klædeskab med pandelampen på og prøv Tom
/Rudi B. Rasmussen
17. august 2017 kl. 17:47 #163029
kortindexet er flyttet fra at være godt gemt, et sted blandt de sidste sider, til at starte på indersiden af coveret.
Ja! Det er en meget stor forbedring! Men det tager lidt tid at vænne sig til, når man er vant til det gamle atlas.
Men at ét kort nu dækker to sider, er et gigantisk plus. Det gør stjernehopningen MEGET nemmere, da kortudsnittet bliver dobbelt så stort og chancen for at der er en for det blotte øje let synlig stjerne på kortet eller et nabokort dermed fordobles.
For mig er det også en kolossal forbedring pludselig at have kort over områderne syd for ækvator.
Thomas, Bornholm
18. august 2017 kl. 09:17 #163047
tom.aDeltager- Super Giant
rudibr wrote: Sæt dig ind i et klædeskab med pandelampen på og prøv Tom
Tak for tippet! Det er nu prøvet og jeg havde ingen problemer med at se de svageste stjerner
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/18. august 2017 kl. 10:13 #163049
Tom A wrote:
Sæt dig ind i et klædeskab med pandelampen på og prøv Tom
Tak for tippet! Det er nu prøvet og jeg havde ingen problemer med at se de svageste stjerner
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Uranometria 2000.0' er lukket for nye svar.