› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Uranometria 2000.0
- Dette emne har 43 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1283 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. august 2017 kl. 20:11 #162662
lindhardDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: Jeg vil helst undgå elektroniske dimsedutter ved teleskopet. De tåler ikke så godt dug og den slags. Jeg har jo ikke noget observatorium og det er mere reglen end undtagelsen, at grejet er drivende vådt af dug.
Thomas, Bornholm
og så ødelægger de lysende apparater nattesynet. Der var en fyr på et star party som i fuldt alvor oplyste, at han havde opgivet de der stjernekort når han så deep sky. Han havde downloaded et kort på sin mobil, som han brugte ved kikkerten…
mvh
Lars3. august 2017 kl. 20:12 #162663
Astrojensen wrote:
Jeg kan se at det er en “all sky” udgave. Er den anderledes (bedre) end to-bindsudgaven?
Den er stadig i to bind, de sælges bare ikke længere hver for sig. Og all-sky udgaven har ikke det 12° overlap ved ækvator (6° til hver side), som den ældre tobindsudgave har. Det sparer jo en del papir.
Thomas, Bornholm
Tre bind, hvis man nærlæser. Field Guiden er også med…
mvh
Lars3. august 2017 kl. 20:38 #162664
RudiDeltager- Neutron star
Det er svært fristende. Men er den nu også handy ude i felten?
Den er måske mere velegnet til at slå op i og planlægning?
Den virker mig vel stor, selv bruger jeg ofte Sky & Telescope’s Pocket Sky Atlas når jeg kører rent visuelt. Den er meget handy i A5 og i kraftigt papir.
rudibr 2017-08-03 20:38:45 /Rudi B. Rasmussen
3. august 2017 kl. 20:45 #162665
bengt- Main Sequence
Jag har ofta med mig pocket skyatlas jumbo versionen med ut.
Gillar den i dess enkelhet.
För många år sedan köpte jag
Sky Atlas 2000 . En riktigt bra stjärnatlas det med.
https://www.amazon.com/Sky-Atlas-2000-0-2ed-Deluxe/dp/0521627621
Bengt
Bengt 2017-08-03 20:46:25 3. august 2017 kl. 21:21 #162667
astrojensenDeltager- Neutron star
Der var en fyr på et star party som i fuldt alvor oplyste, at han havde opgivet de der stjernekort når han så deep sky. Han havde downloaded et kort på sin mobil, som han brugte ved kikkerten…
Ja, og så forstår folk ikke, hvorfor de ikke kan se de svage ting.
Øh, næh, det er den ikke… Der står blot (på TS’ hjemmeside) at tredje bind er databogen til atlasset, der står ikke noget om, at den følger med og det gør den heller ikke, den sælges separat.
Det er svært fristende. Men er den nu også handy ude i felten?
Ja, det synes jeg i hvert fald, den er. Jeg har brugt mit gamle Uranometria i felten i mange år, faktisk siden engang sidst i 90’erne. Har man en refraktor kan man oftest sidde med det i skødet, hvilket er uhyre praktisk. Ved min dobsonian har jeg det liggende på en lille klapstol ved siden af teleskopet.
Jeg har prøvet mere kompakte atlasser, men de viser slet ikke stjerner nok til mit behov, heller ikke når jeg kun bruger små teleskoper, som min 63mm Zeiss.
Thomas, Bornholm
4. august 2017 kl. 11:21 #162686
Nå, men tak for tippet Thomas, har lige bestilt et eksemplar (og lidt andet snalder).
Selvom jeg er glad for min Pockey Sky Atlas, har jeg længe savnet en mere detajleret og omfattende atlas.
/Rudi B. Rasmussen
4. august 2017 kl. 14:58 #162697
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg bruger en kombination af Interstellarum Deep Sky Atlas og detail-print fra Cartes du Ciel,
(så min U.2000 samler nu støv på hylden, sammen med Norton’s Star Atlas… 🙂
Allan_Dystrup 2017-08-04 15:00:57 4. august 2017 kl. 15:26 #162698
thommyDeltager- Giant
Jeg kan finde på pludselig at finde min U.2000 frem og bladre i den. Jeg ved det lyder underligt, men jeg får af og til gode ideer til et nyt fotomotiv, eller noget der lige skal ses nærmere på næste gang, jeg er ved okularet.
/Thommy
4. august 2017 kl. 15:57 #162700
Thommy wrote: Jeg kan finde på pludselig at finde min U.2000 frem og bladre i den. Jeg ved det lyder underligt, men jeg får af og til gode ideer til et nyt fotomotiv, eller noget der lige skal ses nærmere på næste gang, jeg er ved okularet.
/Thommy
Ajjjjj – hvor er du altså sær
PS: med fare for at blive katagoriseret som sær indrømmer jeg at jeg bruger min Pocket Atlas på samme måde. Fin-planlægning dernæst i CdC.
/Rudi B. Rasmussen
4. august 2017 kl. 16:10 #162701
allan_dystrupDeltager- Nova
Ja, jeg bruger også ofte S&T Pocket Sky Atlas som første “trædesten” — dernæst som sagt Interstellarum DSA, og så CdC — ofte kombineret med Google til at finde fotos af objekterne…
4. august 2017 kl. 16:45 #162703
Jeg bruger meget ofte også at sidde og bladre i U2000.0 for at finde interessante objekter – eller hvis det har været overskyet lidt for længe og hyttekulleren og fotonmangelen begynder at sætte ind… Jeg plejer så at finde objekterne i Digitized Sky Survey, for at få en idé om, hvad jeg kan forvente ved teleskopet.
Thomas, Bornholm
4. august 2017 kl. 17:57 #162704
Allan_Dystrup wrote: Jeg bruger en kombination af Interstellarum Deep Sky Atlas og detail-print fra Cartes du Ciel,
(så min U.2000 samler nu støv på hylden, sammen med Norton’s Star Atlas… 🙂
Ja der er del papir til at samle støvet henne i reolen
Norton’s Star Atlas i flere udgaver
Skalnate Pleso – Atlas of the Heavens i flere udgaver
The Cambridge Atlas of Herschel objects
Uranometria
Og de store
Falkauer Atlas
Atlas Stellarum
Papadoupoulos True Visual Magnitude Photographic Star Atlas
Millennium Star Atlas
The Great Atlas of the Sky
plus et par andre.
Der er gået en del penge den vej i tidens løb.
En sjælden gang tager jeg kopier af de trykte kort, men ellers bruger jeg de mange digitale kort til print-on-demand, bl.a. Guide og Triatlas, som går næsten lige så dybt som Stellarum og Papadoupoulos, men er bedre, fordi man kan vælge det udsnit, man skal bruge og man kan tegne og notere uden at ødelægge noget.
mvh
Lars4. august 2017 kl. 19:20 #162711
Hvis du vil sælge dit Millenium Atlas ved lejlighed, så vil jeg gerne købe det…
Thomas, Bornholm
7. august 2017 kl. 17:25 #162782
Lindhard wrote:
Jeg kan se at det er en “all sky” udgave. Er den anderledes (bedre) end to-bindsudgaven?
Den er stadig i to bind, de sælges bare ikke længere hver for sig. Og all-sky udgaven har ikke det 12° overlap ved ækvator (6° til hver side), som den ældre tobindsudgave har. Det sparer jo en del papir.
Thomas, Bornholm
Teleskop Service oplyser:
es ist nur ein Band nur mit Kartenmaterial.
mvh
Lars7. august 2017 kl. 17:44 #162785
Mit eksemplar fra TS er i posten. Kommer nok i morgen
Track/Trace >> Status: Die Sendung ist im Zielland eingetroffen. <<
rudibr 2017-08-07 17:46:33 /Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Uranometria 2000.0' er lukket for nye svar.