Uranometria 2000.0

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Uranometria 2000.0

• Dette emne har 43 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1282 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Jeg hørte rygter i min øresnegl i dag, at der er en risiko for, at stjerneatlasset Uranometria 2000.0 måske snart går ud af tryk og ikke kommer tilbage igen. Hvis man er glad for at bruge et rigtigt atlas ved teleskopet og ikke forskelligt nymodens tingeltangel, så er dette måske sidste chance for at få et rigtig godt et, medmindre man laver det selv. Jeg har i hvert fald købt et, da mit gamle Uranometria efterhånden har lidt for mange mugpletter, æselører og skrammer og jeg kan ikke undvære det ved kikkerten.

Thomas, Bornholm

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Thomas

Hvad med en printer? Så kan du printe lige hvad du ønsker og undgår: mugpletter,æselører,skrammer og du kan bare smide kortene ud efter brug, eller laminere dem hvis du ønsker

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Det bliver faktisk dyrt i længden, kan jeg betro dig! Printerpatroner er ikke billige. Jeg har trykt mængder af specialkort (Uranometria kan kun bruges som oversigtskort, når man går efter virkelig specielle ting) og også trykt et helt atlas (Taki’s 8.magnitude atlas, virkelig anbefalelsesværdigt til mindre kikkerter).

Thomas, Bornholm

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Jeg en trykt kopi i A3 på 661 sider af Triatlas ned til 13 mag. Jeg gjorde det vel kun, fordi jeg kunne. Der er intet fornuftigt at sige til det andet, at det fylder en krig. Men skalaen er helt fantastisk.

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Tak Thomas, den kommer lige på ønskelisten

/Rudi B. Rasmussen

natteravnen
                  Deltager
                    • Main Sequence

Spatzek wrote: Jeg en trykt kopi i A3 på 661 sider af Triatlas ned til 13 mag. Jeg gjorde det vel kun, fordi jeg kunne. Der er intet fornuftigt at sige til det andet, at det fylder en krig. Men skalaen er helt fantastisk.

En stor mundfuld så afgjort.

Jeg har A og B sættet trykt i A3-ringbind og har stor glæde af det. Det kan dog virke lidt forvirrende i stjernerige områder og hvor der er en tæt ansamling af DSO hvor det så kan virke lidt som ‘miskmask’. Men afgjort fantastisk sæt ved teleskopet.

Som du, var dette kun muligt fordi jeg kunne gøre det ekstremt billigt.

Jens

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Det må da være oplagt at have sådan et kort på en tablet.

Vi bruger Guide, og en gang imellem printer vi et søgekort ud.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg vil helst undgå elektroniske dimsedutter ved teleskopet. De tåler ikke så godt dug og den slags. Jeg har jo ikke noget observatorium og det er mere reglen end undtagelsen, at grejet er drivende vådt af dug.

Thomas, Bornholm

bengt
                          • Main Sequence

Är detta samma bok här är det rätt mycket billigare än via Amazon.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p276_Uranometria-2000-0-All-sky-edition.html

BengtBengt2017-08-03 16:21:18

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Jep, det er den samme og det er også der, jeg har købt den.

Thomas, Bornholm

lindhard
                            Deltager
                              • Super Nova

Natteravnen wrote:

Jeg en trykt kopi i A3 på 661 sider af Triatlas ned til 13 mag. Jeg gjorde det vel kun, fordi jeg kunne. Der er intet fornuftigt at sige til det andet, at det fylder en krig. Men skalaen er helt fantastisk.

En stor mundfuld så afgjort.

Jeg har A og B sættet trykt i A3-ringbind og har stor glæde af det. Det kan dog virke lidt forvirrende i stjernerige områder og hvor der er en tæt ansamling af DSO hvor det så kan virke lidt som ‘miskmask’. Men afgjort fantastisk sæt ved teleskopet.

Som du, var dette kun muligt fordi jeg kunne gøre det ekstremt billigt.

Jens

Jeg har også mulighed for at printe A3 på arbejdet, men jeg har valgt kun at printe de kort, jeg skal bruge. Det kunne da være sjovt at have hele atlasset samlet i en bog, men jeg har papir nok liggende.

Har man ikke selv printmulighed kan man få hele C-atlasset printet i A3hos et bureau for 1 kr pr side eller 661 kr. ialt. Værre er det ikke.

Skal det være på ekstra tykt papir er der en merpris, men stadig til at klare – også set i forhold til, hvad astronomien koster i øvrigt.

mvh
                              Lars

lindhard
                              Deltager
                                • Super Nova

Bengt wrote: Är detta samma bok här är det rätt mycket billigare än via Amazon.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p276_Uranometria-2000-0-All-sky-edition.html

Bengt

Jeg kan se at det er en “all sky” udgave. Er den anderledes (bedre) end to-bindsudgaven?

mvh
                                Lars

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jeg kan se at det er en “all sky” udgave. Er den anderledes (bedre) end to-bindsudgaven?

Den er stadig i to bind, de sælges bare ikke længere hver for sig. Og all-sky udgaven har ikke det 12° overlap ved ækvator (6° til hver side), som den ældre tobindsudgave har. Det sparer jo en del papir.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
                                • Emnet 'Uranometria 2000.0' er lukket for nye svar.