Ups – Nyt legetøj

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Ups – Nyt legetøj

• Dette emne har 17 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1683 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Lars Malmgren2017-10-15 01:24:06

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Fine sager

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Nå, da da!

mvh
            Lars

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Nice

bjoerk.jensen.nova
              Deltager
                • Giant

Lækkert glas der.

olafsen
                Deltager
                  • Planet

Tillykke med glasskåret, det er lige så jeg sidder og savler. Jeg her førhen haft lejlighed til at prøve mange Zeiss objektiver, minus var så at det var lidt svært at være helt tilfreds med tilsvarende, jeg selv havde.

Mvh
                  Henning

mvh Henning

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars.

Har du taget nogle billeder med linsen? Jeg er ret interesseret i dens optiske konstruktion, så vidt jeg ved, skulle den være ret lig min Pentacon 300/4… Men om det passer og om dens optiske formåen er den samme, tja…

Bliver spændende at se hvad den kan.

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Jens,

Zeiss linsen er med Contax/Yashica mount, så jeg var nødt til at bestille en adapter til det.

Linsen kom fra Japan til DK på 4 dage (!!), men adapteren kom først i lørdags.

Så jeg har endnu ikke fået testet linsen, heller ikke i dagslys, men det kommer.

Jeg ville have en 300mm linse og drømmen er jo en Canon 300/2.8 eller tilsvarende Nikon, men så er jeg nødt til at sælge en nyre.

Næst kommer en Tokina 300mm/2.8, som også er fremragende.

Efter dem kommer de noget langsommere f/4 linser, og her er der Zeiss 300/4, Pentacon 300/4, Takumar 300/4 og den sorte hest i opløbet, nemlig russiske Tair-3S 300/4,5.

Hvad jeg har kunnet læse mig til, så er Tair-3S super skarp, men den langsomste i feltet.

Pentacon’en er lavet som direkte modsvar til Zeiss’en og har vist nær identisk optisk design. Pentaconen er skarp, men med en del violet “fringing”.

Zeiss’en skulle være en smule bedre, men jeg ved ikke om den er værre eller bedre mht violet fringing.

Takumar’en bliver rost, men lige hvordan den ligger i forhold til de andre er lidt svært at vurdere. Umiddelbart er den vist lidt “blødere”, altså knap så skarp.

Så jeg vaklede lidt frem og tilbage mellem disse linser og kunne ikke rigtig beslutte mig.

Længe var jeg lun på Tair-3S fordi den fremhæves som overraskende skarp, og de er til at betale.

Men så dukkede denne Zeiss op til en rimelig penge, og jeg slog til.

Nu må vi se, jeg poster selvfølgelig billeder og erfaring, når jeg har leget lidt med den

jonas.c
                      Deltager
                        • Super Giant

Objektivet, eller i varje fall frontlinsen, ser läcker ut Lars. Jag ser fram emot bilder tagna med det.
                        Jag älskar optik och förutom att ha samlat på mig en del fina teleskop, har jag även samlat på mig en del fina objektiv.
                        Du nämner Takumar-objektiven och då avser du naturligtvis de gamla manuella Super-Takumar-objektiven. Jag har samlat på mig en del av dessa och de bästa är makro-objektiven. De är verkligen skarpa! Dessutom utan speciellt mycket fringing.
                        En annan serie är de gamla Fujinon EBC-objektiven. Många av dem är mycket bra men når kanske inte riktigt de bästa Super Takumarerna.
                        Om vi går till andra tillverkare, finns, enligt min erfarenhet, guldkorn att hämta bland både Tokina (AT-X) och Sigma. Gillar speciellt Tokinas gamla AT-X-serie men ett nyare Sigmaobjektiv som förvånade mig var deras 70-300 f:4,5-5,6 APO DG. Köpte den på vinst och förlust eftersom jag ville ha en lätt utrustning när jag reste runt i USA. Den visade sig vara riktigt bra även för astrofoto. En vän till mig har en senare version av samma objektiv som han använder för naturfoto och han är riktigt nöjd.
                        Sist men inte minst vill jag meddela dig att en Canon 300 f:2,8 är en riktig guldklimp! Om du får tag i en sådan, har du ett kanonobjektiv för astrofoto!
                        Jag köpte en FD-version relativt billigt och konverterade det till ett EF-objektiv. Detta objektiv tar jag med mig i graven! 😉
                        Bästa hälsningar
                        Jonas

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Jeg synes lige, at I skal have lov til at læse mere om den fine optik:

Zeiss Tele-Tessar 4/300

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

allan_razz
                          Deltager
                            • Moon

わせる場合はピント合.:=)

Allan

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Google translate

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg får ondt i maven af at læse google translate oversættelsenSmileSmileSmile

Emhætte på linsen!!!

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Så prøv at læse denne fine gennemgang af Zeiss optikker (jeg har lige skimmet den).

Meget er om linser til typografi/plakatfotografering eller hvad det nu hedder.

Men scroll ned og så kommer der en HEEEEEERRRRLIG 500/4 spejltele

Uhhhh, savle-savle! Der blev produceret 300 stk, men ikke alle blev vist solgt. Af overskuddet blev der senere samlet en ny serie på 15 stk.

Den tegner skarpere end de fleste sammenlignelige optikker.

Nej, der er ikke noget til salg på e-bay, jeg har tjekket.

Her er linket

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Ups – Nyt legetøj' er lukket for nye svar.