UPS…

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR UPS…

• Dette emne har 17 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 238 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Var ude i nat, og fik testet lidt på epsilon… Og ganske rigtigt, det bliver lidt bedre ved ringere fokus!

Men jeg ville også optage noget dobbelt exponering, samt få testet dobbel guide ordenligt.

Fandt så på at bruge AstroArt4 til at styre hovedguide og optagelse af farve – DUMT! Ikke forat Astroart4 ikke er et kanont program, det er det helt sikkert. Men det er da dumt at beslutte sig for noget, kl 22 ude ved teleskopet

Nå det blev forbundet, jeg fandt hurtigt ud af at bruge fokus funktionen – det blev en kanon fokus btw. Så skulle jeg finde ud af at træne guide… Gik nemt, men så skete der et eller andet hos brugeren. Ville slå guideren over på bin2x2, som gøres i den stor boks under en anden stor boks der styre bin af mainkamera. Og et eller andet fik mig til at sætte BEGGE til bin 2×2 !!!

Nå over på nattens objekt, og vælge en guidestjerne… Men den kunne ikke guide – klart jeg havde jo trænet den ved bin1x1, men det gik ikke lige op for mig.

Nå pyt jeg slår bare over på Sbig og guider via MaxIm som jeg plejer… NOT – havde jo guidekablet mellem Starlight og CGE, ikke mellem Sbig og CGE. Brugte noget tid på dette, og fik det endelig til det som jeg ville (altså ikke i det program jeg ville).

Nå nogle 20min subs på Sbig/C8/MaxIm og jeg var glad, satte så lige Starlight/FS-60/Astroart til at gøre det samme og jeg var glad. Der kom en masse fotoner ind, også lige med et — hvide billeder på Sbig’en..

Hvad f….n nu?

Dug på hovedspejlet, men jeg har jo sat kablerne fra dugbånd ned i kontrolleren. Men bare ikke tændt dimsen….

Nå det blev afdugget, og jeg foresatte – Det så jo stadig fint ud, og jeg havde nu et par timer af nattens mål som var ved at komme langt ned.

Over på noget nyt – fandt noget som jeg mente at mangle farve af. Og med seeingen, måtte der nok også lige nye Lums til. Så 10min subs på M74, med begge kameras.. Og det så godt ud !

Joe nu var en mag 12,17 stjerne jo ikke det optimale at guide på, men med 2sek mellem hver guide blev det fint alligevel – dog er der nogle frames der må kasseres da jeg jo vader rundt

Nå nu skulle der ses på det, sidder jo bare og venter på et familemedlem jeg har kørt til undersøgelse….

Frem med Lums fra Sbig, og de vil bare ikke kalibere rigtigt – flatsne der ligger på den pc jeg tog med er de forkerte… Nå men det ser da stadig nysseligt ud, men de skal lige have de rigtige flats før i for lov at se…

Hvad så med farverne, dem skulle Starlighten jo gerne levere….

Jeg åbner en stak af dem, og beder om at få dem lavet om til farve… Der sker bare ikke rigtigt noget ????

Så slår det mig, at de ski da er for små… Også banker det ned i hovedet på mig – de er da Binned 2×2 og derved farveløse, og opløsningen er bare så ringe at de heller ikke kan bruges som L. Ikke for at en opløsning på 3,3″ er ringe, men med så lille et objket som jeg gik efter (PGC57129 skulle have noget mere) så forsvinder halen næsten ved en opløsning på meget mere en 1″.

Så jeg sidder med 4 timers farvebilleder, som bare ikke er i farve…

Og det er med tilhørende 2 timers dark optagleser….

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Michael forfan— da også Cool, sådan nogle nætter har jeg også haft, brugt en hel nat at tage billeder i, uden at gemmme dem, samt brugt en hel nat med bin 2* på Qcam 8 Censored sådan nogle nætter skal der til, det er ting man aldrig glemmer mere. Hvordan ser den astroArt 4 egentlig ud, er den overskulig ???

tomvictor
        Deltager
          • Giant

God å se at andre plundrer også LOL..

Her var min natt Angry..
          Jeg sliter med å få min Canon 350D til å lave opptagelser samtidig som mitt CCD oppsett går. Mitt 350D krever serialport for å virke på lange eksponeringer. Det har lenge vært et problem at det ikke vil virke som det skal når guideren min går.. Jeg aner ikke om det er USB eller Serial problem, men det kan se ut til at det er serieporten som tuller. Så jeg monterte et nytt seriellkort i maskinen, men det funker fremdeles ikke og nå fucket jeg opp guidingen i Maxim og det får ikke lengre kontakt…..guuuuuuud for en smørje..§!

back to scratch

Endelig fikk jeg kontakt med CCD / gudingen igjen, så glemmer jeg å skifte over bryteren til guidespeed når jeg skal kalibrere guider, og monteringen går bananas, så ny senterering av objektet og endelig kan man begynner å ta bilder…FWHM 8 Pig

Ja ja, noen RGB må vel duge i natt. Så glemmer jeg å sette opp sekvensen til RGB og laver L-opptagelser med FWHM på 8 — kokokoko, hører dere gjøken nå?

Når endlig alt er i orden så kommer skyene, alt i alt en lite hyggelig kveld, men sånt skjer innimellom.

Fornax Ligthtrack II
          Tokina AT-X 300mm f 2.8
          Canon 600D Baader

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Jo mere man har på OG skifter om med ind imellem jo mere komplicerede bliver det også, der er 17000 ting man skal huske og ændre, det er ikke let og bliver kun bedre med at gøre det mange gange, men igen,,, så er der meget at hente på MS’s system, det er bare ikke let ikke at glemme en eller anden ting i det setup.

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Jamen, hvad piver i over?? I kan sgu’ da få objekterne på CCDen. Jeg har nu haft mit udstyr i 9 mdr. og har stadig problemer. F.eks. i forgårs; jeg ville ha fat i M81- den er stor og lysstærk, så den må da være til at finde. Goto M81 og hvad kommer der på CDen? Om ikke M82. Nå, den er jo lige ved siden af, så jeg laver sync og får fat i M81 i næste hug. Jeg har netop fået guiden (PHD) til at køre for FØRSTE gang i det snart halve år jeg har haft guidekamera (Qcam5/Lunatico) og vil lige zoome ind på TheSky kortet. I samme sekund går hele makineriet i stå og PCen melder (på en blå skærm), at den har lukket Windows ned for ikke at skade PCen!!!????. Meddelelsen er kryptisk og lidt volapykagtig. Jeg genstarer hele skidtet, men nu vil goto tikke makke ret. Jeg bander og gi’r op for natten.

I går: Goto helt umulig, fanger ikke en disse af det ønskede på CCDen. Platesolve melder hele tiden, at TheSky/CCDsoft ikke kan finde et match. Der går flere timer med forsøg-Jeg opgiver igen og forsøger blot at få guide til at køre på en tilfældig stjerne. Det lykkes og hurra for det, men i næste sekund en melding om, at EQdriveren ikke har styr på guide pulse (eller noget i den retning- forstår ikke helt). PCen hænger uhjælpeligt og jeg må ha batterierne ud for bare at slukke skidtet. Jeg har allerede fået grå hår.

En dag lykkes det måske????

Har dog haft stor fornøjese af at lege med mit Star Analyser “filter” og har forsøgt med dokumentation af mit BVI-system!

Hilsen Mogens B.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Drop solveplate indtil du via The sky eller Celestia kan lave sync og derefter goto, så er næste step Plate Solve, det ville jeg gøre, men jeg har jo så heller ikke mulighed for PlateSolve da jeg kun har Celestia, den kan ikke bruges af hverken CcdCommander eller Maxim…

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Jeg takker for forståelsen, og er da glad for at ikke sidde alene i den båd LOL

steffan
                    • Giant

Hej Michael,

Jeg vil gerne give dig en krammer til Starparty hvis det kan hjælpe lidt på frustrationen!!!

Surt er det, men omvendt giver det også læring sådan man ikke gentager det en anden gang…

Mvh Steffan

kubach
                    Deltager
                      • Super Giant

Ja Michael al den teknik det er simpelthen MURPHY der havde fat i dig. Jeg tror at alle os der har mere end 1 kabel forbundet til opstillingen har oplevet alt gå i ged og først timer efter at indse “F..k var det kun det der var galt”. En gang imellem har man bare for travlt med at få det hele til at virke og glemmer de mest tåbelige ting.

Mogens Zachariasen
                      Deltager
                        • Super Giant

Michael,

Tak skal du ha for en nat. Surt når det sker.

Hernede var det kun skyerne som ødelagde det hele.

2 nætter i træk – pakke sammen efter alt er sat op.

I går ofrede jeg endda Inter-Barcelona for at få nogle nye og bedre optagelser af Stephans Quintet, og da alt kørte og var klar, forsvandt guidestjernen p.g.a. et solidt lag skyer ved 23 tiden Censored

Vores hobby er sku ikke altid lige let at ha med at gøre.

Mvh

Mogens

Mogens Zachariasen2009-09-17 12:29:36

Mvh
                        Mogens

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Nu mener jeg jo ikke selv jeg har mange kabler gående 😉

Men jeg ved jo at skal man prøve noget nyt så skal det nok lige gemmentænkes, og det var dette ikke. Men det kørte jo også fint, hvis man ser bort fra guide der drillede… Resten er jo ren fejl40, og må sige at det lader til at blive godt det der kom ned.

Ang AstroArt4, så er den lige til at gå til (normalt er alt jo skrevet så man ikke gør sådan nogle fejl), men lige her så jeg bare ikke hvad jeg gjorde… Der står jo med stor skrift: Main imager bin: og den satte jeg så på 2 x 2 !!!!

Nå for lige sat det sammen og poster så noget, så i kan se at det faktisk blev til noget….

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Surt Michael.

Jeg spildte en tre kvarters tid forleden fordi jeg havde glemt at tage Bathinov masken af – fokus var dog fint. (+ utallige andre Censored uheld…)

M

morten2009-09-17 13:39:33

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Oki her er så de første, CGE C8 ST-2000xm:

M74 gemmen dug, hvilket jo giver en noget stor FWHM:

Også natten formål, nemlig bedre af PGC 57129.

Den blev dog noget bedre, da duggen ikke havde lagt sig på optikken ved disse

Må vi se morten?

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Og noget af det som gik lidt bedre:

CG5 / Skywatcher Mak180 / LPI:

Fokus kniber som altid..

Og lidt M57, 4sekunders subs, 115stks, unguided.:

MStauning2009-09-17 16:04:41

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Også skal i jo ikke snydes for min manglede farve:

Vi starter igen med slutningen..

M74 9 x 10min:

Også PGC 57129 6 x 20min også bin 2×2…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'UPS…' er lukket for nye svar.