!UPDATE! Har måske fundet problemet.

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? !UPDATE! Har måske fundet problemet.

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 4 måneder siden af proshot. This post has been viewed 37 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

proshot
    Deltager
      • Giant

Som sagt fik jeg jo bestilt en laser kollimator til min newton.

Den er hammer nem at bruge, og skopet blev kollimeret, troede jeg… Jeg fandt ud ad at kollimatoren var ude af justering her tidligere.
      Så derfor besluttede jeg mig at fin justere dyret selv, og det gik også nemt.
      Min fremgangs måde med justering af kollimator:
      1. Brugte den medfølgende 2″ til 1.25″ adaptor.
      2. Drejede adaptoren ned i en plade sundalit på 20x20cm med adaptorens 2″ ende.
      3. Satte kollimatoren ned i adaptoren og fandt et lille spot/korn i loftet, som jeg kan justere efter.
      4. Drejede kollimatoren rundt i dens egen cirkel, og justerede på de 3 umbraco skruer i siden.
      5. Så var den onspot og justerede ind, og laser prikken roterede om dens egen akse.
      Så nu skal jeg bare ud og teste skopet inden ret længe.
      Ved ikke om nogen har skrevet det nogle steder på forum, og har de ikke, så er der nogle nybegyndere der kunne få gavn af dette, istedet for at sende kollimatoren ind til producenten for at få den justeret.
      !UPDATE!
      Fik lige tjecket mit sekundær spejl, og det sad helt af helvede til. Som man kan se på billederne.
      Kunne det godt give trekantede stjerner?
      Og sådan ser det ud efter en finjustering/kollimering.
      Nu skal det fame virke 🙂

proshot2012-09-14 16:15:42

holm
      Deltager
        • Super Giant

Fin beskrivelse – jeg tror hvis du søger på k(c)ollimering eller lign her på forum så kommer der vist……mange sider frem….

proshot
        Deltager
          • Giant

Du er inde på noget Holm 😉

chrjensen
            • Super Giant

Laser kolimatore er rigtig gode hvis du sætter en barlow foran. Søg på youtube, der er en del videoer omhandlende emnet.

Finn
            Deltager
              • Neutron star

Her Faith, det var en tråd jeg kom til at sætte i gang Embarrassed men der er rigtig mange og gode beskrivelser om kolimering, og det er rigtigt at barlob kolimering sammem med en Chesier er sagen.

Finn2012-10-30 20:49:55

chrjensen
                • Super Giant

Prøv at checke ham her ud, han har en del at sige omkring kollimering af newton teleskoper:

http://youtube.com/user/astronomyshedchrjensen2012-10-31 19:07:13

proshot
                Deltager
                  • Giant

Tak for links gutter 🙂

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet '!UPDATE! Har måske fundet problemet.' er lukket for nye svar.