› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Undskyld, men må jeg prale lidt =)
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 3 år, 5 måneder siden af jan. This post has been viewed 656 timesh. This post has been viewed 656 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. september 2020 kl. 17:23 #326396
jan.hDeltager- Moon
Hejsa
Jeg har hygget mig med min hobby i lidt over 4 – 5 år nu. Ikke nødvendigvis så meget som man ellers gerne ville, men alligevel er det blevet til mange gode aftener under min oplyste nattehimmel . Jer er indehaver af en APM ed 152 teleskop, der er og har været bare super fantastisk, især månen og de lækker små dobbeltstjerner . Det var mit eneste ene teleskop. Så nu har jeg altså bestilt mit andet teleskop, som skal være starten på lidt astrofotografering og lidt spektrografi (,star analyser 100), men det ligger lidt ud i fremtiden. Små skridt er bedre synes jeg.
Jeg vidste at mit teleskop ikke måtte veje mere end de10 kg, for ellers gider jeg ikke tage det frem og opstille det. Normalt har jeg kun 2 måske 3 timer under nattehimlen, så det var nok det mest vigtige parameter, det der med vægten. Det endte med at jeg i dag, i skrivende stund, har bestilt et teleskop på 7 kg og spejle på 1/10 pv. Du har måske gættet det nu ? det blev et Orion Optics UK Telescope N 200/900 VX8 newtonian , OH YES =) Okay jeg ved jo godt at et f/4.5 vil udfordre mine okulare lidt. Men til det, er der 2 ting af sige. Teleskopet er ikke direkte købt til visuel observation i menten, men mere til forberedelsen til starten på lidt hygge astrofotografering, blandt andet. Det er ikke for at prale, men lige for starten blev jeg enig med mig selv om at de okulare jeg ville købe, ville kun være at mærket Televue. De er voldsom gode i et hurtige teleskop, synes jeg, noget jeg fik at se hos en god ven. Jeps de er dyre, men måske billiger på langt sig? det bilder jeg mig da ind. ” Stort smil “.
Min montering er ” gamle trofast “, jeps jeg har givet det et navn , nemlig skywatcher AZ-EQ-6 SynScan GoTo mount . Nå men jeg fik også købt lidt ekstra, blandt andet : Omegon Tri-Finder finderscope montering – Baader Planetarium laser kollimator for Newtonian og Geoptik Transportation taskefor Newtons, og så selvfølgelig en fod til teleskopet, Orion Optics UK Prismenschiene Vixen-Style 230mm. Det er så dejligt at købe noget til sig selv som man har kigget på længe. Tak kære læser , for at hænge på min lille fredags historie. Nu vil jeg sætter mig ind i stue og spise en ” Spangsberg flødebolle ” og se lykkelig ud =))De venligste hilsner Jan …
Med venlig hilsen Jan.H
26. september 2020 kl. 01:14 #326397
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Jan.
Tillykke, det teleskop skal du nok få mange gode stunder med.
Glæder mig til at høre mere!
mvh
Jens26. september 2020 kl. 21:30 #326398
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Lyder godt Jan, det skal du nok få glæde af.
Tillykke med det 🙂Mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
26. september 2020 kl. 22:37 #326399
jan.hDeltager- Moon
Hejsa
Tak for ordene Jens og Torben =) , der vil nok gå et lille måneds tid vil jeg tro hvis alt går som planlagt med hensyn til leveringen. Der sker jo så meget spændene i disse tider ( blink blink ). Jeg vil helt bestemt vende tilbage med billeder og et par ord….Pas godt på jer selv.Venlig hilsen Jan.
Med venlig hilsen Jan.H
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.