Undskyld, dårligt vejr på vej!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Undskyld, dårligt vejr på vej!

• Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af jens. This post has been viewed 226 timesjacobsen. This post has been viewed 226 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Viggo.

Det er tanken med fotometriske filtre, men også clear. I nogle situationer kan det være fordelagtigt at få en så dyb eksponering som muligt, så hurtigt som muligt. F.eks til periodebestemmelse.

@Lars og Frank. IR-preflash; Jeg har ldet efter nogle anbefalinger om hvad der er “godt” til en KAF 1603. Jeg kan se at en KAF-8300 lider af RBI, men en 1603 er vel ikke så slemt ramt?? Eller overhovedet??

mvh
      Jens

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hej Jens

Mener at have læst nogle PDF’er omkring fotometri hvor der gives eksempel på RBI med
        1603 ccd’en. Så det er nok ikke uden grund at der er indbygget IR flash.

Upd: RBI på 1603 skulle vist kun være et problem hvis du laver optagelser over 700nm, hvor
        den lyset trænger dybt ned i siliciummen. Da du bruger fotometriske filtre vil er det først ved i
        R og I det vil ses, så mon ikke det er her du skal lave IR flash for at øge støjen som BRI er
        skjult?

På KAF 6303E har jeg har en del udfordringer med RBI, med spøgelses pletter når feltet
        flyttes og underlige målinger i R og I. SBIG’en har ikke indbygget IR flash, så der var intet at
        gøre iflg. ITelescopes reparatører.

Jeg tror helt bestemt det er noget du nok skal finde ud af at håndtere.

http://www.narrowbandimaging.com/incoming/033006_1_1314293318_1.pdf

Nightsky2015-11-11 21:24:10

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Lars.

Tak for info. Især det vedr 6303 er interessant, da det jo er “storebror” til 1603. Lidt lavere QE, men pixelsize og brønddybde er jo identiske.
          Så mon ikke det også er et fænomen på 1603.

Jeg overvejer hvordan man kan konstatere om det er et problem, men en god, kraftigt belyst eksponering på en stjerne må vel kunne vise det.

Så kræver det bare noget hul igennem.

mvh
          Jens

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Undskyld, dårligt vejr på vej!' er lukket for nye svar.