Undren..

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Undren..

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af holm. This post has been viewed 117 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

holm
    Deltager
      • Super Giant

HejsaJeg undrer mig lidt over at jeg får nogle mærkelige uskarpe stjerner i yderkanterne af mit billedfelt, til trods for at jeg rent faktisk bruger en Meade f/6.3 Focal reducer/corrector…Her M5 fra i aftes ( kan være lidt svært at se i denne jpeg-version men se især uderst til højre..)

Nogen som ved hvorfor…??Holm2009-04-14 08:06:52

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Gætter på at den skal kolimeneres.

holm
        Deltager
          • Super Giant

Er det noget man selv kan gøre…??

mhansen
          Deltager
            • Nova

Uden at have den ringeste ide om hvordan man præcis kollimere sådan en SCT, så er svaret vist ja. Du skal selv kollimere dyret. Men igen, jeg kender kun til kollimering af almindelige newtons. Der sidder spejlsystemet jo helt fast. På en SCT mener jeg at hovedspejlet kan bevæge sig, på en baffel.

Men det ved MS sikkert meget mere om…

Men eller, så skal du først og fremmest have fat i en kollimator-hjælp af en art. Enten en laser eller også en chessire (stave??) kollimator.

MHansen2009-04-14 17:17:24

jesperu
              • Giant

Så vidt jeg ved er der ikke nogen laser dims som kan bruges til at kollimere en SCT men du kan sagtens gøre det uden. Tjek på google der ligger 1000 links til hvordan det gøres. Hvis dit sekundærspejl justeres med tre unmbracoskruer så kan det godt være lidt bøvlet om natten men du kan evt. få dem udskifte dem med nogle som er nemmere at justere (astro Erik i Ålborg har dem).

Jeg kollimere min SCT (næsten) hver gang jeg bruger den til foto. Og min erfaring er at det betyder rigtigt meget for resultatet – lige så meget som en god fokusering.

–Jesper

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Der sidder jo nogle skurer fast på din sekundær, dem justere man på mens man kikker på en stjerne ude af fokus. Eller bruger et program… Men stadig de tre skurer, og som Jesper siger skift dem evt til fingerskurer (pas på din sekundær ikke falder ned, skift EN af gangen,)

holm
                Deltager
                  • Super Giant

Tak for svarene – det skal jeg vist have kigget på …Smile

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Undren..' er lukket for nye svar.