Underlige ting foran Solen – fik et par film

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Underlige ting foran Solen – fik et par film

• Dette emne har 12 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 105 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa

Når man kigger sine optagelser i H-alpha igennem ser man mange sjove ting, f.eks. fugle insekter, støv osv. Dette er meget synligt fordi lyset er monokromatisk.

I dag observerede jeg nogle mørke pletter som kom ind over Sol skiven på nogle få frames. Jeg har rodet med filmene nu og har fået skåret de enkelte frames ud og sat filmen ned i hastighed.

Her er optagelsen i primær fokus hvor jeg observere dette første gang. Man ser tydeligt, en stribe henover Solskiven.

Jeg kiggede også efter om der skulle være flere optagelser med dette på og jeg var heldig. Der var også en film taget med 2,5X barlow over AR 11035.

Her er filmen sat ned fra 60 fps til 8 fps. og kraftig forbedret digitalt.
      http://www.nightsky.dk/Astronomi/SolObservation/2009-12-19/spot1.htm

Og filmen med 2,5 barlow sat ned til 4 fps fra 60 fps.
      http://www.nightsky.dk/Astronomi/SolObservation/2009-12-19/spot2.htm

Jeg er overbevist om at jeg er den første der nogensinde har lavet sådan en observation fra Danmark, ja måske i verden.

——————————————————————–
      Lars
      …bad collimation is the number one killer of telescopes world wide…” Walter Scott Houston

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Big%20smile du har nok ret Lars, du bliver nød til at sende den ind til APO eller NASA

outlook
        Deltager
          • Super Nova

LOL Ja, simpelthen. Jeg så desværre kun røgen…

PS. Der er på tyske VOX en BBC udsendelse om Solen i dag kl. 1005. Se den for den er fremragende.

outlook2009-12-20 08:42:29

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

nive
          Deltager
            • Super Nova

Hej Lars

(he he) Hvis man kikker længe nok ser man mange ting

Glædelig jul alle i astrofreaks .

nive2009-12-20 19:59:58

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Ganske bestemt en sag for NASA 😉

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Mine børnebørn på 2 og 4 år bliver målløse når de ser detteThumbs%20Up Plus den mindste på en måned som har fået det smukke navn SolTongue

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

NASA/Spaceweather har taget denne vigtige sag op og spreder det glade budskab over hele kloden.

Det vælter ind med juleønsker fra hele verden efter det er kommet på Spaceweather. Indbakken er næsten fuld.

http://www.spaceweather.com/

Bjældeklang, bjældeklang, bjældeklang, hele dagen lang

Glædelig jul allesammen – tak for et fantastisk 2009.

Nightsky2009-12-20 12:42:23

magnar.fjoertoft
                    • Planet

Ho ho ho … vi kan snart vente besøk, ser det ut til!

Men hvordan klarte du å oppnå så høy skarphet på bildene i videoen med nedsatt hastighet? Jeg er imponert over bildebehandlingen av et høyst ordinært motiv i disse tider!

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Uha skarpheden – jeg ved det ikke. det må være et af de magiske øjeblikke som ofte kommer til Jul.

Ho Ho Ho Ho

Nightsky2009-12-20 15:03:38

Anonym
                        • Nova

Hyggelig at noen har såpass klar himmel at det kan fanges noe i linsen Wink

Selv har jeg sittet her ved computeren med kaffe i spannevis og ventet på klarvær Cry

Nå er jeg på sultegrensen av hva man kan tåle uten mat eller klar himmel. Bare se på meg nå !Shocked

EN RIKTIG GOD JUL TIL ALLE DERE DER UTE ! OG ET KLART NYTT ÅR !

Arne Martin2009-12-20 16:53:40

rune.cb.
                        Deltager
                          • Super Nova

Ingen tvil Arne Martin, du har sittet for lenge foran pc`en !!! LOL

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

fhansen
                            • Main Sequence

Uh, astro humor 😉

Merry merry jul 😀

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Rune CB. wrote:

Ingen tvil Arne Martin, du har sittet for lenge foran pc`en !!! LOL

Han må slutte med den røykingen!

… eller kanskje det er musikken som er drepende? Hmmm .. hva med den soppen i kaffen? Ser ikke sunt ut! Bjørn T. Jønsson2009-12-20 18:26:37

Mvh,
                              Bjørn

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Underlige ting foran Solen – fik et par film' er lukket for nye svar.