› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › undergång?
- Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af waltere. This post has been viewed 198 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. juni 2009 kl. 13:51 #17106
waltere- Asteroid
hej alla, jag är ny här på forumet – kul att vara här!
en liten iakttagelse :
om ni man tittar på planeternas positioner just nu så ser man att alla planeterna är samlade på ena halvan av solsystemet:http://www.fourmilab.ch/cgi-bin/Solar
hur vanligt är detta ?
kan denna obalans medföra märkliga gravitationseffekter ?
kommer jorden och allt liv som vi känner till att förintas ?
någon som vet ?
3. juni 2009 kl. 14:12 #17107
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Walter
For os jordboere mærker vi intet til at planeterne ligger samlede på den ene side af solen.
Men hvis intelligente væsener, der bor på en planet omkring en stjerne langt borte observerede vores solsystem med deres teleskoper, så ville de måske kunne måle, at solen har flyttet sig en lille bitte smule i forhold til sin normale position.
Ud fra dette faktum kunne de aflede, at der er planeter omkring denne stjerne, altså vores Sol, og måske ved længere tids observation også kunne se at solen rokker lidt frem og tilbage og derved beregne hvor mange planeter der er og hvilken baner disse har.
Måske kunne de ligefrem regne sig frem til at vores Sol er hjem for en lille planet i den “grønne zone” og at denne planet kunne være hjemsted for LIV.Hvem ved, måske ringer de til os en dag
3. juni 2009 kl. 14:16 #17108
emil.harritz- Asteroid
Lars Malmgren wrote: Hvem ved, måske ringer de til os en dag
Hehe
Så må vi godt nok håbe for dem, at der er noget godt ventemusik på den interstellare telefonlinje. Snak lige om responstid 🙂
3. juni 2009 kl. 16:02 #17110
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei Walter, og velkommen til forumet!
Jeg tror ikke verden går under nå. I hvertfall ikke før 2023!
Når det gjelder intergalaktisk telefon så må vi først oppfinne kvantetelefonen og finne en stikkontakt til subspace-nettet. Først da kan vi kommunisere fortere enn lysets hastighet. Tror jeg.
Bjørn T. Jønsson 2009-06-03 16:02:44 Mvh,
Bjørn3. juni 2009 kl. 21:26 #17125
waltere- Asteroid
tack för snabb och vänlig respons – kul att vara här !
men för att återgå till frågan – hur vanligt är detta, att ALLA planeterna ligger på SAMMA HALVA af solsystemet….är detta något som sker ungefär vart tionde år, eller har det aldrig förr inträffat ? – tänker på gamla tiders astronomer som såg sådana här omständigheter som järtecken – förebud för stora omvälvningar för mänskligheteen…
WalterE 2009-06-03 21:27:39 5. juni 2009 kl. 14:59 #17194
martinsparreDeltager- Asteroid
Hej WalterE,
Hvis man har 8 planeter, der kredser om solen, så er sandsynligheden for, at de alle er på samme side 0.78125%.
Her er en lidt mere uddybende forklaring (ignorer resten af dette indlæg, hvis du ikke kan lide matematik):
Der er otte planeter omkring solen. Vi antager, at vi ikke kender omløbstider og startpositioner af planeterne (hvis man kendte disse kunne man bruge Newtons love og vise at sandsynligheden for at de står som de nu gør er 1) samt at de bevæger sig i cirkelbaner med konstant hastighed i samme plan.
Først kigger vi på planet nr. 1. Denne planet definerer det område, som de andre planeter skal ligge indenfor for at de kan ligge på samme side.
Sandsynligheden for at planet 2 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 3 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 4 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 5 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 6 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 7 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 8 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.Den totale sandsynlighed for at alle planeter ligger på samme side fås ved at gange de ovenstående sandsynligheder sammen. Dvs., 1/2^7.
Vh
Martinmartinsparre.com
5. juni 2009 kl. 16:02 #17201
waltere- Asteroid
tack martin för matematik-lektionen !
0,78 procent är ju väldigt liten sannolikhet, men ändå är det tydligen inte så ovanligt att detta sker – jag citerar svaret jag fick på ett annat forum angående detta :” Det är inte alldeles ovanligt att alla planeterna är samlade inom 180º
sett från solen. Fast just nu är det lite mer än så, drygt 182º mellan
Saturnus och Uranus.Under 1900-talet var de mest samlade i mars 1982 då avståndet var ca 95º.
Under 2000-talet kommer planeterna som närmast samlade i november 2024 med ca 102º. “vh
walter5. juni 2009 kl. 17:45 #17207
WalterE wrote: […] på ett annat forum […]
Hvilket forum? Er det der alle svenskene gjemmer seg? Hvorfor kommer de ikke hit?
Mvh,
Bjørn5. juni 2009 kl. 17:55 #17208
I Øvrigt… I virkeligheden er sandsynligheden en smule højere end det jeg skrev. Jeg vil tro at den er 2-5 gange større end det jeg skrev.
Det skyldes, at man altid vil kunne definere en halvcirkel gennem de to første punkter. Den sandsynlighed jeg havde skrevet var en halvcirkel, der var centreret i positionen af planet 1.
(beklager fejlen…)
martinsparre.com
5. juni 2009 kl. 17:55 #17209
stubbeDeltager- Main Sequence
Hej Martin,
martinsparre wrote:
Først kigger vi på planet nr. 1. Denne planet definerer det område,
som de andre planeter skal ligge indenfor for at de kan ligge på samme
side.Sandsynligheden for at planet 2 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 3 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 4 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 5 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 6 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 7 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.
Sandsynligheden for at planet 8 ligger på samme side som planet 1 er 1/2.Den
totale sandsynlighed for at alle planeter ligger på samme side fås ved
at gange de ovenstående sandsynligheder sammen. Dvs., 1/2^7.Hvis ikke planet 1 og planet 2 står præcist modsat af hinanden, kan man
definere “den samme side” som værende et af de 180 graders intervaller,
der indeholder begge planeter. Dvs. sandsynligheden for at planet 1 og
planet 2 står på “samme side” er reelt 100%. Jeg tror du begår den fejl at opdele solsystemet i to sider inden alle planeter er placeret.Jeg har antaget at planeternes positionsvinkler er ligefordelte og
indbyrdes uafhængige, samt at de bevæger sig i cirkelbaner. Dernæst har
jeg foretaget en computersimulation, der viste, at sandsynlighederne
for at 8 eller 9 planeter befinder sig på samme side, er henholdsvis
6,3% og 3,3%.EDIT: Jeg ser du selv har opdaget fejlen
/Stubbe
Stubbe 2009-06-05 17:57:41 5. juni 2009 kl. 22:04 #17228
Jeg har lavet en lignende simulering og finder at sandsynligheden er 6.0% og 3.4% for hhv 8 og 9 planeter. Mine usikkerheder er på ca 0.1-0.2 procentpoint.
Så vores simuleringer ser ud til at stemme nogenlunde overens 🙂
EDIT: Fandt lige ud af at min usikkerhed var større end angivet, så vores resultater stemmer overens inden for usikkerheden nu.
martinsparre 2009-06-05 22:24:57 martinsparre.com
6. juni 2009 kl. 00:19 #17236
waltere- Asteroid
Bjørn T. Jønsson wrote:
[…] på ett annat forum […]
Hvilket forum? Er det der alle svenskene gjemmer seg? Hvorfor kommer de ikke hit?
http://www.astronomiguiden.com/default.asp
WalterE 2009-06-06 00:19:51 6. juni 2009 kl. 14:45 #17247
Takk, Walter! Det kunne vært fint å bli medlem der, hvis det ikke hadde vært for dette som står om policy på registreringssiden:
Som medlem i forumet har AstronomiGuiden rätt att skicka mail om händelser,
nyheter, information m.m. till dig. Därmed gör AstronomiGuiden inget olagligt
genom att skicka mail.Bjørn T. Jønsson 2009-06-06 14:46:11 Mvh,
Bjørn6. juni 2009 kl. 15:29 #17248
waltere- Asteroid
Bjørn T. Jønsson wrote:
Takk, Walter! Det kunne vært fint å bli medlem der, hvis det ikke hadde vært for dette som står om policy på registreringssiden:Som medlem i forumet har AstronomiGuiden rätt att skicka mail om händelser,
nyheter, information m.m. till dig. Därmed gör AstronomiGuiden inget olagligt
genom att skicka mail.är detta ett problem ?
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'undergång?' er lukket for nye svar.