UHC filter ?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR UHC filter ?

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af jesper. This post has been viewed 114 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

max
      • Nova

Selv om jeg godt ved at det er bedst at få IR cut filteret fjernet når der skal fotograferes

stjerne tåger, ville jeg så få noget ud af at bruge et UHC filter til mit umodificeret EOS1000D ?

Det vil formentlig kræve ekstra meget længere eksponering fordi det ikke er modificeret

men vil det hjælpe med bedre kontrast og mod den lettere lys forurening jeg har.

Eller ville jeg måske bedre kunne drage fordel af et LPR filter?

VH. Max

Max2009-08-24 16:24:17

gais
        • Main Sequence

Köp INTE UHC till din Canon.

Jag har ett själv, men du behöver mycket!!!! extra exponering.

Köp CLS istället – det är perfekt!

Jag använder idag bara mitt CLS.

max
          • Nova

Tak for info. Mattias.

Ved du hvem der er forhandler af CLS filter her i Danmark ?

Kan ikke lige se at Lyra har et sådanne.

VH. Max

Anonym
            • Nova

Jeg har haft virkelig stor glæde af et Baader UHC-S filter til mit umodificerede 350D. Det virker utrolig godt til at fange den smule H-alpha som slipper igennem IR filteret i kameraet og filtrer uønsket rød farve fra. Kan kun anbefales!

Søren

michael.bertelsen
            Deltager
              • Nova

Hej Max.

Jeg tror, at et Hutech LPS filter er en god løsning. Det kræver ikke meget mer expo. og det er det filter med mindst farvefejl. Jeg har tænkt mig, at anskaffe et.

Mvh

Michael

max
                • Nova

Nu er jeg jo næsten mere forvirret end da jeg stillede spørgsmålet.

Viste ikke lige, at der var så mange andre typer filtre som også kunne bruges til formålet.

Men tak for info. Nu vil jeg da også kikke på de andre muligheder.

VH. Max

gais
                  • Main Sequence

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

Måske opstår forvirringen og de forskellige meninger fordi der er forskel på hvad de to slags filtre er beregnet til.

UHC type filtre er nebula filtre, det vil sige de er gode til emissionståger, supernoverester og planetariske tåger. Til disse objekter er de også gode til DSLR med eller uden modifikation. Dog kan de selvfølgelig ikke bringe noget af det tilbage som kameraets filter æder, men de reducerer lysforureningen ret godt. UHC er ikke gode til galakser, stjerner og reflektionståger.

LPR filtre som IDAS er all round filtre, som også kan bruges til galakser og stjerner. Til gengæld reducerer de lysforureningen mindre effektivt end UHC, og vil derfor give lidt ringere kontrast på emissionståger under en lysforurenet himmel..
                  Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'UHC filter ?' er lukket for nye svar.