udstyr til begynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? udstyr til begynder

• Dette emne har 13 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 756 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

Brian Bannerskjold
    Deltager
      • Asteroid

Hej Forum

jeg har en baggrund som en glad fotograf ,og nu er jeg nået til det punkt hvor jeg rigtig gerne vil i gang med DSO fotografering.

jeg har studeret lidt den sidste måneds tid ,og set en masse film om astrofotografering og fået en indsigt i hvad man kan ,og det er jo en ny spændende verden deroppe.

jeg har fundet ud af at det skal være et refraktor teleskop grundet den optiske kvalitet ,men er simpelthen i tvivl om hvad man skal vælge til lige den type fotografering.

jeg har i tankerne et af de 3 her.

Explore Scientific 127mm FCD-100 ED triplet APO

Explore Scientific 127mm FCD-001 ED triplet APO R&P

Explore Scientific 102mm FCD-001 ED triplet APO R&P

men hvad er forskellen på de 3 ,hvorfor er de angivet i mm og ikke brændvidde og F/tal.

jeg følger en gut på youtube der bruger 102’rn og de ser jo fuldstændige fantastiske ud de billeder han kan producere med den ,så jeg ved den kan det jeg efterspørger.

men FCD 100 serien er nyere og skulle være optisk bedre

—————————————————————————————————————-

har 127mm for lang brændvidde til DSO ,da jeg jo allerhelst vil have den ,grundet det nyere glas.

for mig er det som med fuglefotografering ,jo tættere du er på ,jo bedre..

objektet skal fylde sensoren mest ,så man ikke cropper 50% pixels væk eks.

—————————————————————————————————————-

for mig gælder det om at købe det rigtige til at starte med ,gider ikke stå om 2 mdr og finde ud af at jeg har lavet et fejlkøb.

er der evt andre refraktor teleskoper der er bedre til mit formål.

af stativ havde jeg Skywatcher HEQ5 Pro i tankerne ,men det dur jo desværre ikke rigtigt hvis 127 mm FCD100 kom på samt alt det andet udstyr ,men perfekt til 102mm eller 127mm FCD001.

det skal være så transportabelt som muligt og HEQ6 bliver for voldsomt syntes jeg

vi starter med det her ,og så kan jeg spørge om guidescope og guidekamera og andre ting bagefter.

M.V.H.

Brian Bannerskjold

Anonym
        • Main Sequence

Brian Bannerskjold
        Deltager
          • Asteroid

Hej Astro-A/S

den er skam overvejet ,jeg har bare nul idé om hvad forskellen er på de forskellige mm ,hvor tæt man kommer på.

som sagt det skal bruges til fotografering af galaxer ,tåger.

jeg er mildest talt rundt på gulvet i alle de termer og udtryk der står ved forskellige teleskoper 🙂

Anonym
            • Main Sequence

Hej Brian

Der plejer altid komme rigtig mange alternativer til hvad folk har på sin ønskeseddel.

Har du tænkt på en field flattener for teleskop?

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/34-koma-korrektor-og-field-flattener/1387-explore-scientific-mpcc-field-flattener/

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/10-ed-refraktor-ota/

NB: Rabat ved samtidig bestilling af ES-teleskop og EQ-montering

Anonym
              • Main Sequence

Hej Brian

Der plejer altid komme rigtig mange alternativer til hvad folk har på sin ønskeseddel.

Har du tænkt på en field flattener for teleskop?

http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/34-koma-korrektor-og-field-flattener/1387-explore-scientific-mpcc-field-flattener/http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/10-ed-refraktor-ota/

NB: Rabat ved samtidig bestilling af ES-teleskop og EQ-montering

Anonym
                • Main Sequence

Problem med  indlæg??

Brian Bannerskjold
                Deltager
                  • Asteroid

Hej Astro A/S

du er sælger ,så kunne du måske forklare OM det jeg vil ,kan lade sig gøre med et af de teleskoper.

og forklare hvad en field flattener er?

jeg har overhovedet ingen viden omkring udstyr og fagudtryk af diverse udstyr.

jeg er her for at få hjælp til et køb ,så mangler stadig svar på mine spørgsmål 🙂

Anonym
                    • Main Sequence

Prøver igen.

Anonym
                      • Main Sequence

Opgiver at få den sidste igennem.

Anonym
                        • Main Sequence

Hej

Kort om virkemåden for en ES-reducer-Corrector.

Explore Scientific 3 i 0.7x Reducer – Corrector reducerer den effektive brændvidde for et bestemt instrument
                        med henholdsvis faktor 0.7x (for f / 8) og 0.8x (for f / 10). Reduceren reducerer ikke kun brændvidden, men
                        fungerer også som en meget effektiv felt-flatner.

Du er meget velkommen til at sende os en mail. dennis@2astro.dk

Brian Bannerskjold
                        Deltager
                          • Asteroid

Er forummet helt dødt ,eller er spørgsmålene så dumme at ingen vil besvare dem 🙂

det kunne virkelig være dejligt med hjælp

Ellers må jeg skippe projektet og blive på jorden og skule opad engang imellem 🙂

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

Hej Brian

Du tager fat på et emne, der ikke er helt simpelt at svare på. Du bringer selv en masse forslag på bane, som måske virker som om du ikke er helt på bar bund(begynder) derfor er der måske ikke mange der har svaret. Grunden kan også være at tråden på et tidspunkt blev afsporet af meget specifikke svar???

Jeg vil råde dig til at tage kontakt med enten en lokal forening eller amatørastronom, der kan guide dig gennem valgeene

hilsen Claus

Anonym
                              • Main Sequence

Hej Forum
                              jeg har en baggrund som en glad fotograf ,og nu er jeg nået til det punkt hvor jeg rigtig gerne vil i gang med DSO fotografering.
                              jeg har studeret lidt den sidste måneds tid ,og set en masse film om astrofotografering og fået en indsigt i hvad man kan ,og det er jo en ny spændende verden deroppe.

jeg har fundet ud af at det skal være et refraktor teleskop grundet den optiske kvalitet ,men er simpelthen i tvivl om hvad man skal vælge til lige den type fotografering.
                              jeg har i tankerne et af de 3 her.

men hvad er forskellen på de 3 ,hvorfor er de angivet i mm og ikke brændvidde og F/tal.

jeg følger en gut på youtube der bruger 102’rn og de ser jo fuldstændige fantastiske ud de billeder han kan producere med den ,så jeg ved den kan det jeg efterspørger.

Hej Brian

Objektives åbning og brændvidde oplyses i mm. Forhold mellem åbning og brændvidde
                              kalder man åbningsforholdet “Brændvidden divideret med objektiv åbning”
                              F.eks har den ES-102mm FCD-001 ED triplet teleskopet du nævner et åbningsforhold på f / 7

Du kan se dem alle på disse link.

Link til teknisk beskrivelse
                              http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/10-ed-refraktor-ota/2658-explore-scientific-127mm-fcd-100-ed-triplet-apo-hexafoc/

Link til billede/beskrivelse af R&P
                              http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/10-ed-refraktor-ota/2658-explore-scientific-127mm-fcd-100-ed-triplet-apo-hexafoc/

Link til teknisk beskrivelse
                              http://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/10-ed-refraktor-ota/2717-explore-scientific-102mm-fcd-001-ed-triplet-apo-rp/

Vi har i øjeblikket travlt.  Man er altid velkommen til at ringe og tale med en teknikker, dem har vi et par  stykker af.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Har ikke rodet meget med det de sidste 5 år,,, men et par dækkende regler….

Store newtons er populære, de hiver masser af lys ind og er gode til svage objekter og tæt på galakser, helst med et lavt F tal.

Mere vedligehold

Mindre refraktorer bruges måske mest til videfield, eks kunne være Orion tågen, men større er mere sjælen grundet prisen vil jeg tro,

Og har mindre vedligehold..

Dette er GROFT skrevet, kamera har også betydning her,, andre mere uptodate må på banen her…

Hade selv en 120mm ED, den var lækker, byttede den til en 200mm RC som bare virkede bedre for mig, fik mere lys ind…

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'udstyr til begynder' er lukket for nye svar.