Udskift af CCD

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Udskift af CCD

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 94 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Hej alle,

Jeg har haft en samtale kørende med en af gutterne fra Starlight Xpress, om at få min chip i mit M7C skiftet ud med en nyere monochip. Men min hustru mener at det er relativt dyrt at få sendt det frem og tilbage + prisen for at få chippen skiftet, så jeg vil høre om der er nogen her som er bekendt med en som officielt kan skifte en chip i et CCD kamera og indstille det igen mht. gain og anti-bloom, her i Danmark?

Mvh,
      Michael H

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Michael.

Jeg skiftede CCD’en i Viggo T’s M7C til en mono for et par år siden.
        Det er helt uproblematisk at skifte den.

Jeg brugte denne vejledning. Den virker perfekt, og fortæller hvordan kameraet justeres ind igen.

http://astroturtle.com/wp/2004/01/starlightxpressmx-7c716-19/

mvh
        Jens

thommy
        Deltager
          • Giant

Hej Michael,

Jeg fik mit gamle MX7C modificeret hos Terry Platt. for 800 kr. Mit kamera var jo af den gamle parallelkabel type, men han havde et SXV USB2.0 board liggende som han monterede. Den nye chip er så 829 chippen, altså den samme følsomme chip som i Lodestar 2. Alt inkluderet i de 800 kr! Hvis man har is i maven er transporten nu ikke så dyr …..

Kameraet fungerer rigtig fint – det er meget mere følsomt end det gamle, og rigtig støjsvagt.

/Thommy

PS! Terry lavede det privat – Starlight Xpress var ikke involveret. Jeg sendte oven i købet kameraet til hans privat adresse.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Hvordan fik du sådan en aftale i stand med Terry ? Den er jo yderst favorabel !
            Er det muligt for os andre?

thommy
            Deltager
              • Giant

Tja, jeg sendte oprindelig en email til Starlight Xpress, som Terry svarede på. Han tilbød selv at udskifte chippen, men gjorde opmærksom på, at det skulle gå helt uden om firmaet.

Da jeg ikke har gjort mig speciel fortjent til at få sådan en service, kan andre vel få lignende tilbud. Jeg kunne dog godt forestille mig, at han vil give et høfligt afslag, hvis for mange henvender sig.

/Thommy

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Jeg har ligesom Jens prøvet at skifte chippen – det er faktisk ikke så

svært – men vent nu lidt, det er slet ikke sikkert, at vi nogensinde får

klart vejr igen

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Udskift af CCD' er lukket for nye svar.