Udregn zoom til kamera?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Udregn zoom til kamera?

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af jakob. This post has been viewed 345 timesandersen. This post has been viewed 345 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

chrland
      • Asteroid

Jeg overvejer at købe et kamera mount til min EXT 90 ( 90mm scope og 1250mm focal length). Har et ældre Nikon D40 som jeg ville forsøge at sætte på.

Jeg kan bare ikke lige lure hvor meget zoom jeg får, og om f.eks. jupiter bare vil være en lille hvid prik på billede.

Hvordan er det jeg regner ud, hvormeget zoom mit kamera får? Jeg er en smule mystificeret over hvordan kamera mount og zoom fungere, samt om zoom til kamera er statisk.

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Prøv denne Field Of View (FOV) beregner: LINK

Hvis du så kender objektets vinkelstørelse kan du nemt omregne til pixels.

/Rudi B. Rasmussen

chrland
          • Asteroid

Når jeg bruger overstående link, og sætter det op med mit teleskop og kamera, er f.eks jupiter bare en hvid prik… lidt som jeg frygtede.

Har I andre, som tager anstændige fotos, et teleskop på størrelse med en “garage”? Forstår det ikke helt.

chris_h
          Deltager
            • Super Nova

Vel vi bruker Barlow/powermates og dedikerte planetkamera, ikke DSLR. Legg inn ZWO ASI120 for eksempel, så ser du forskjellenSmile

Chris_H2016-03-17 21:59:17

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Jeg har en lille kæphest omkring en meget udbredt misforståelse i kameraverdenen:

Brændvidde: Den bestemmende faktor for hvilken forstørrelse, man får. Altså hvor meget noget fylder på billedet (dertil kommer selvfølgelig i denne sammenhæng barlows, reducere osv).

Zoom: Evnen til at ændre brændvidden. Dette er som hovedregel ikke tilfældet med astronomiske teleskoper.

Antal X zoom: Marketingsfaktor, forholdet mellem mindste og største brændvidde.

At et kamera eller objektiv har 5x zoom siger altså ingenting om, hvor stor en forstørrelse, det kan lave. Kun at brændvidden er 5 gange større på største indstilling end den er på mindste.

Det er brændvidden på teleskopet og den fysiske størrelse på de enkelte pixels på kamerachippen, der bestemmer hvor mange pixels dit objekt kommer til at fylde i det færdige billede. Antallet af pixels bestemmer derefter hvor stort et område på himmelen hele dit billede dækker. Disse kan man regne ud, når man kender de nødvendige faktorer. Det gøres lettest ved at bruge en beregner som den, Rudi linker til. Personligt bruger jeg altid den her: http://www.12dstring.me.uk/fovcalc.php

Hvis du skal have Jupiter til at fylde mere, skal der enten noget mere forstørrelse til i form af fx. en barlow-linse, eller et kamera med mindre pixels (eller en kombination af begge dele).

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Udregn zoom til kamera?' er lukket for nye svar.