Udlæsnings støj.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Udlæsnings støj.

• Dette emne har 52 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1127 times
Viser 8 indlæg - 46 til 53 (af 53 i alt)
  • Forfatter

Mogens.Bildsøe
    Deltager
      • Nova

Mogens, det ser godt nok rigtigt ud. Det umiddelbare indtryk af den frame du har uploaded er, at alle pixels har samme værdi- men det ses jo af histogrammet, at den opfattelse er forkert 🙂

Jeg mener at ha’ sikret mig, at alle værdier i readnoise frame er > 0. Tjekker lige engang til.

Hilsen Mogens B.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Mogens B – Ser ud til at du har noget lysindfald, det kan godt give de streger. Man ser at den har optaget en gang komisk hit, på din singel frame.

Mattias – Flot dejligt at se at der er så lidt udlæsnings støj på en Atik.

Mogens S – Der er noget helt galt hvis du har din prik i bunden af billedet, da en FFT jo netop skulle samle alt støj som en prik i midten også vise møstre derfra. Men som sagt ved jeg ikke noget om AstroArt – Endnu! Har jo bestilt den 😉

Og jo det er meget meget vigtigt at man ikke rammer 0, da det så går helt i vasken.

Og det er fedt at der er flere der gider dette, da jeg selv mener jeg lærer noget om hvordan de forskellige kameras virkemåde er.

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Måske er der lysindfald, men ‘glow’ i venstre side kan vel også skyldes ‘readout glow’! SBIG opererer med ‘readout glow’ og readout noise’:

“Hot pixels are simply the pixels where the dark current is higher than

the average and thus they show up as white specs against the salt and

pepper background. Again, this is completely normal for CCD images.

The second effect you’ll notice is a brightening on the left of the image,

as if something bright was just outside the field of view. This is called the

readout glow and is caused by the electronics in the CCD, in particular by a

very small but ever present glow emanating from in the on-chip amplifier

that conditions the weak signals in the CCD so that they may be digitized.

The readout (or digitization) of images from CCDs is a sequential

process whereby every pixel is digitized one-after-another until the whole

image has been digitized. The readout starts at pixel (1,1) in the top-left

corner and proceeds to pixel (765, 510) in the lower-right hand corner. As

each pixel in a row is readout the pixels to the right of it within the same

row are shifted to the left one position in preparation for the next pixel

readout. The next pixel is then readout and the process repeated until every

pixel in the first row has been digitized.

At this point the whole CCD is shifted up one row and digitization

starts with the left-most pixel of the second row. The readout glow on the

left of the images is a buildup of light from a glow from the preamplifier

structures in the upper-left hand corner of the CCD while rows are queuing

up for readout.

The final effect you’ll notice is the salt-and-pepper look of the

background. What you’re seeing here is the ultimate noise floor of the

CCD whereby adjacent pixels have slightly different values due to noise in

the CCD and readout electronics. The noise in dark frames that have a zero

exposure time is referred to as the read noise of the camera.”

Hilsen Mogens B.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Det kunne det godt være.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Mogens har været så flink at sende mig hans FITS.

Her er så hvad jeg kan få ud af dem:

Først singel BIAS:

En masterbias, stakket som Average af 50:

Og readnosieframe fra dem:

Og dennes FFT:

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Hej Michael

Er det fra Mogens Z og hvordan udlægger du resultatet?

VH mogens

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Jeps det er Mogens Z’s filer.

Og vil udlægge det sådan at den viser en smule udlæsnings støj, især bemærker jeg at FFT’en ender med at vise lidt mindre støj på end Qcam6. Men grundet de streger den udviser tror jeg det kan være kablet.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Tager lige en gammel tråd op..

Jeg mente jo at det kunne være kablet…

Og nu har jeg jo selv fået et Starlight, og den udviser lidt ala de samme striber, dog mere uniforme 😉 Har prøvet med flere porte, flere kabler og tre pc’ere.. Der er lidt forskel fra PC til PC, men alle viser noget der er meget ens..

Nemlig to rækker med tværstriber.

MStauning2009-06-01 12:10:05

Viser 8 indlæg - 46 til 53 (af 53 i alt)
                  • Emnet 'Udlæsnings støj.' er lukket for nye svar.