› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Udlæsnings støj.
- Dette emne har 52 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1126 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. januar 2009 kl. 22:00 #7726
mstauningDeltager- Black Hole
Joda, det fremgår af den PDF. Må være fordi jeg ligger med feber
Så vidt jeg forstår er det mest vigtige at de er noglelunde samme spektral.12. januar 2009 kl. 22:14 #7729
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Mit seneste skribleri og dit pdf link må ha’ krydset. Jeg har i forvejen pdf-filen liggende på hd-drevet, men ikke tygget den ordenlig igennem endnu. Nedenstående er nu også virklig go’:
Tak iøvrigt for hjælpen og go’ bedring
Hilsen Mogens B.
13. januar 2009 kl. 09:25 #7752
Jeps den har jeg også, men EOA.PDF indeholder jo et dejligt afsnit om måling af Gain samt linæritet. Fra side 132 og et godt stykke frem.
13. januar 2009 kl. 10:16 #7761
Oki mit sidste kamera:
Orion StarShoot model 1.Singel bias:Master Bias:Readnoise:Og dens FFT:Ganske godt af en deres første forsøg på et deepsky kamera, men viser at der er en del støj.Skal nok lige huske at sige at alle frames er lavet med samme PC, og samme kabel. Undtaget er dog Nikon D80 der bruger et mindre stik og derfor ikke har brugt samme kabel som resten.6. februar 2009 kl. 12:22 #9951
Hej Michael, ta’r lige tråden op igen.Jeg har lavet test af mit nye ST-402 efter dine anvisninger. FFT frame ser således ud :Hvafa…n er der i vejen? Jeg har brugt median combine i stedet for average- men det burde vel ikke gøre nogen forskel i det her tilfælde?Mogens B
Hilsen Mogens B.
6. februar 2009 kl. 13:15 #9955
Jo du skal bruge average, og der er ikke ngoet i vejen. Det ligner meget den udlæsningsstøj du ser på min remote guidehead, og som er en del af den chip de bruger. Men bemærk at du har kun en lys prik i midten resten ser fin ud, da det er ganske svagt.
Skulle man kunne brokke sig over det, så kunne det være støj fra dit kabel… Men det ligner den normale støj fra ccd’en. Og den er ikke stor! Men det skulle jo gerne være readnoise du laver FFT på. Også kan det være kabel, PC og eller andet. Men ikke CCD’en. Så noget er galt et eller andet sted, og det første sted er masters der ikke er average.
Men det ser som sagt ud til at det meste kommer fra forkerte lavet masters.
Det er meget vigtigt at man følger guiden til punkt og prikke. Ellers giver det et misvisnede FFT. Må vi se en masterbias, samt en singel? Husk at det er readnoise vi kikker på her, så en readnosie frame ville også være godt.MStauning 2009-02-06 12:16:21 6. februar 2009 kl. 13:24 #9957
Får det samme med average- sender en master +single
Hilsen Mogens B.
6. februar 2009 kl. 13:53 #9961
Hmm, prøv med et andet usb kabel. Og hvis det ikke hjælper så ville jeg lige teste den på en anden PC hvis du har muligheden. Nu er det ikke meget udlæsnings støj der er, men det ligner at der er mere, end Sbig plejer at have.
6. februar 2009 kl. 13:57 #9962
Jeg har i øjeblikket problemer med upload af frames? Vender tilage når det fungerer.
OK, jeg prøver på en ande PC
Hilsen Mogens B.
6. februar 2009 kl. 14:16 #9966
Hermed de lovede master+single frames:Først en enkelt single:HermedOg så master:OK?
Hilsen Mogens B.
6. februar 2009 kl. 15:30 #9969
gais- Main Sequence
Här kommer en på Atik 4022
6. februar 2009 kl. 15:34 #9970
gais- Main Sequence
Atik.. märklig upplösning det blev vid uppladdningen. Kolla här istället:
6. februar 2009 kl. 16:10 #9971
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Okay, så vil jeg også være med
Kamera Starlight Xpress SXV-M7C.Har fulgt opskriften:50 bias frames averaged stacked til en master frame.
Master frame trukket fra bias frame 25.Offset er øget med 50 ADU for at undgå 0 og negative ADU værdierHar brugt Astroart 4.0.
Prikken som på andre billeder ligger i midten, ligger hos mig centreret i bunden af billedet.
Aner ikke om det gør nogen forskel.Hos mig gør det i øvrigt ingen forskel om billederne er rekangulere eller beskåret så de er kvadratiske med lige lange sider.MvhMogensMvh
Mogens6. februar 2009 kl. 17:52 #9974
Mattias, tak for linket- har ikke helt styr på, hvordan du har lavet den første dark? Har du fulgt den metode, som Michael beskriver i de foregående indlæg?Mogens, en formiddabel ccd- sikker på, du har kørt en FFT på readnoise ;-)? Hvordan ser histogrammet ud?
Hilsen Mogens B.
6. februar 2009 kl. 18:34 #9979
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Mogens B,
Jo, jeg har gjort det rigtigt.Kan dog ikke udelukke at der kan være forskel i FFT funktionen i Astroart sammenlignet med andre programmer.Du spurgte til histogram.Går ud fra at det var histogrammet af FFT billedet.Det kan du se her:M.h.t. til dit FFT billede:Huskede du at tjekke ADU værdierne ?Iflg. Michael Staunings opskrift må der ikke være ADU værdi på 0 eller derunder før FFT funktionen.Mogens Zachariasen 2009-02-06 17:35:11 Mvh
Mogens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Udlæsnings støj.' er lukket for nye svar.