› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Ude i nat for at kigge på Jupiter
- Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 7 måneder siden af kimmerrild. This post has been viewed 100 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. juli 2010 kl. 03:39 #41244
mikael_joeDeltager- Super Nova
Har ikke været ude og obs i meget land tid så jeg smed min 10″ flextube udenfor en til to timer for jeg gik ud. Jeg koliminerede dob’en og svingede den over imod jupiter (kl 2:00) og kiggede i søgeren, den var helt off selvfølelig.
Nå men, først skulle jeg lige justere fokus på dob’en så jeg kunne se stjerner og vupti så fløj der en satellit på tværs af synsfeltet. Jeg havde lige sat mig og der kom den. Jeg kiggede op for at se om jeg kunne se den med det blotte øje, kun lige, den var ret lyssvag og kun fordi jeg vidste hvilken retning jeg skulle så. Ok, så tilbage til dob’en og vupti der kom en anden satellit på langs lige som da jeg satte øjet til okularet. Det var da godt nok lige satans.Jeg fik rettet søgeren på plads da jeg fandt Jupiter med dob’en. Det var forresten første gang jeg så Jupiter med den dob så var ret overrasket over hvor lysstærk den var, jeg kunne se spikes! Jupiter stod ret skarpt og de 4 måner kunne ses some bitte små diske. Kunne dog ikke helt se andet end de tydeligste bælter. Kun et hoved bælte (ja det er så lang tid siden jeg sidst så på jupiter).
I med binovieweren, det fik Jupiter til at se dobbelt så stor ud og synsfeltet blev om til widescreen. Men jeg havde en del problemer med at blande det sammen til et synsfelt med de 2 x 19mm Panoptics. Det sad jeg og rodede med i en del tid. Så begyndte mine øjne at skelne de to billeder fra hinanden hele tiden så jeg fik et tydeligt dobbelt syn.Jeg ville så lige se på andromeda galaksen før det blev alt for lyst. Dob’en blev så drejet over i den retning og blev rettet hen imod området med øjemål, finjusterede med søgeren og så øjet smækket ned i okularet. Bum, endnu en satellit fløj forbi. Nå men andromeda var bare en lille tåget klat uden struktur. Må se at få den dob ud på et darksite en af disse dage. Så var det slut for den nat.
For et par dage siden havde jeg min 15×70 kikkert ude at kigge på cassiopeia området hvor jeg så en satellit der var lige så kraftig som de stjerne i selve det stjerne tegn.
Igår var ude for at se på himlen omkring området ved Jupiter med det blotte øje. Jeg så en lysstærk stjerne der var klarere end de andre stjerne men svagere end Jupiter, kunne ikke lige huske den var der dagen før. Den bevægede sig så, endnu en satellit men den forsvandt ret hurtigt efter 5-10 sekunder. Normalt kan man følge sådanne lystærke satelliter over det meste af himlen.
Kan det virkelig passe at der er så meget “space junk” deroppe i disse tider?
21. juli 2010 kl. 19:40 #41280
kimmerrildDeltager- Main Sequence
Her var det overskyet da jeg tossede i seng, kl 00.30, såe ingen kikkeri for mit vedkommende. Også godt andet, for mine øjne har sviet hele dagen, og jeg sidder og gaber nu – Er jeg ved at være gammel? Naaa, men her er hvad wiki havde at sige om space debris. Jeg ledte efter et desederet kort og tal over hvad der er deroppe, men det er ustyrligt meget.
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_debris -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ude i nat for at kigge på Jupiter' er lukket for nye svar.