Ude at kigge i okular…

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ude at kigge i okular…

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 45 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Hej med jer

Som mange af jer ved så er jeg astrofotograf med stort A, og i aften er ingen undtagelse.

Fsq-85’eren står ude i haven og tager lidt eksponeringer til mit billede af NGC6820.

Altså ingen overraskelser der…

Men så skete der noget da jeg lige skulle ud og kigge til teleskopet (og ryge..) jeg stod som jeg plejer og kiggede lidt op og så fik jeg lyst til at…. kigge igennem et okular

Nå men ind til konen og høre hvor håndkikkerten var blevet af, intet svar

Så fandt jeg en WO72fd kikkert og et baader 8-24mm okular frem + et kamera stativ, monteringen var jo optaget.

Jeg startede med et kig på M31, så gik turen forbi M27 prøvede at finde M57 men det lykkedes ikke. Sluttede af med at kigge lidt på månen, smuk som altid. Det er svært med et vakkelvornt kamerastativ

Ville egentlig gerne have haft en større kikkert til visuelt i aften men med den lysforurening jeg har her er det ikke sikkert det ville hjælpe meget.

Nå men det var en lang smøre om (næsten) ingenting, men dejligt og hyggeligt var det derude.

hoest
      Deltager
        • Nova

Hej Jacob
        Pas lige på med det , det er svært vanedanneneWink

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Ja, det kan være vanedannende, på linje med kaffe og den slags!

Ang. lysforurening og teleskopstørrelse, så vil et større teleskop, alt andet lige, altid vise svagere objekter. Nu er alting jo desværre ikke altid lige, så det afhænger af en del forskellige faktorer, om man får mere ud af en større åbning. Selv er jeg stor tilhænger af, at et teleskop også skal være let at bruge, så en lille refraktor til “mellemsekvenserne” når kameraet på fototeleskopet snurrer løs, er bestemt ikke noget dårligt valg. En 8″ dobsonian havde måske heller ikke været noget dårligt valg. Jeg vil dog fraråde større, mere komplicerede visuelle teleskoper, medmindre man vælger det visuelle som hovedretning og så måske har et temmelig stærkt automatiseret fototeleskop som “bibeskæftigelse”.

Thomas, BornholmAstrojensen2013-09-25 09:41:20

jacobb
            • Nova

Tak for svarene

Jeg har et C11 stående til planetfoto, det ville nok også gå som visuelt men mangler lige en ekstra montering… En 8″ sammenklappelig dobson skulle måske stå på ønskesedlen til julemanden i år??

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Til 3500 – 4500 kr er en 8″ dobson jo næppe noget man går fejl af, til visuel observation. Overvejer selv temmelig kraftigt en 8″, til når det godt må være lidt enklere end med en 12″.

Jeg har bare ingen penge…

Thomas, Bornholm

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Ude at kigge i okular…' er lukket for nye svar.