› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › ud- og genindførsel af brugt fotoudstyr af EU
- Dette emne har 8 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 771 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. august 2017 kl. 14:46 #162768
Frank LarsenModerator- Super Nova
Kryptisk overskrift – men helt reel problemstilling.
Ved rejse til USA her i forbindelse med solformørkelsen har jeg det problem at jeg ikke er i besiddelse af original kvittering for alt mit foto- og astrogrej. Dels fordi kvitteringer er blevet borte, dels er noget købt brugt.
Hvordan dokumenterer/godtgører jeg overfor de danske toldere når jeg kommer retur, at jeg var i besiddelse af udstyret ved udrejse fra Danmark?
Nogen der har erfaring med dette?
7. august 2017 kl. 15:09 #162771
lindhardDeltager- Super Nova
Du skal kunne dokumentere, at der er betalt moms mv. af udstyret, hvis de spørger, når du kommer hjem fra et ikke-EU land. Ellers kan Told beslaglægge udstyret. til der er dokumentation eller betalt.
Jeg har hørt om en, der lavede en liste med billeder af udstyret og angivelse af serie/fabrikationsnumre. Så fik han udstyret gennemgået og listen underskrevet af told ved udrejsen, så han kunne vise den ved indrejsen.
Det var ok, men det er mange år siden, og om den går i dag, ved jeg ikke. Ring til told og spørg.
mvh
Lars7. august 2017 kl. 15:34 #162773
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Er der ikke noget med, at brugt udstyr købt i udlandet, ikke fortoldes?
Jakob A.
7. august 2017 kl. 20:05 #162788
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Frank,
rolig nu, kun 2m30s!
Husk det nu, der må ikke gå teknik-roderi i det, mens formørkelsen overstås bag dig
Keep it simple!Bortset fra det, så har jeg aldrig hørt om problemer med udstyr, der bæres i håndbagagen.
Ellers tænker jeg udprintet fotodokumentation af hver enkelt enhed, f.eks. med dansk avis med d.d. som baggrund på billedet.PS
Min leverandør udsætter hele tiden leveringsdatoen for mit kommende kamera, nu d. 11. sep !!
Så er der nogen, der kender til en fotobutik, som har et Fujifilm X-T20 kamera stående på hylden (til salg selvfølgelig).
Jeg kan ikke bruge lovord om, at butikkens leverandør kan levere lynhurtigt til så meget, for det passer nok ikke her.
Det er Fuji fabrikken, som ikke kan producere hurtigt nok, desværre…7. august 2017 kl. 22:23 #162798
jonas.cDeltager- Super Giant
Jag tror inte heller du behöver vara orolig Frank,
Jag har åkt fram och tillbaka till USA ett antal gånger med foto- och astronomisk utrustning och aldrig har man ifrågasatt detta.
/Jonas7. august 2017 kl. 23:20 #162811
Frank LarsenModerator- Super Nova
Lars Malmgren wrote: Frank,rolig nu, kun 2m30s!Husk det nu, der må ikke gå teknik-roderi i det, mens formørkelsen overstås bag dig Keep it simple!
HAhaha – ja ja ja jeg har hørt dig – det bliver dig der bander og svovler og render rundt mens jeg nyder en flok kolde Budweiser i liggestolen i de 3 timer fordi jeg er _forberedt_. point, press go and forget. – hah maybe not – Det skal nok gå – har ikke de store ambitioner. Eneste der skal forsøges er en selfie af min ryg mens vi ser totaliteten og en timelapse af landskabet i wideangle. hvad der ellers kommer er ren bonus.
Bortset fra det, så har jeg aldrig hørt om problemer med udstyr, der bæres i håndbagagen.Ellers tænker jeg udprintet fotodokumentation af hver enkelt enhed, f.eks. med dansk avis med d.d. som baggrund på billedet.
Det har jeg så hørt om mere end én gang – men det har mest været næsten nyt udstyr der blev tilbageholdt i stikprøver.
Det er mest min kun 2 år gamle Tamron linse til 5000+kr som jeg har mistet kvitteringen på som jeg er noget urolig for samt min TAK rejsemontering der fremstår ny og ubrugt.
Men god ide med billederne – men avisen er vist ikke gyldig dokumentation – avisen kan du jo tage med til USA hvis du _vil_ snyde.
Men – det skulle være muligt at lave en liste og få den stemplet på toldkontoret i lufthavnen inden udrejse.
7. august 2017 kl. 23:53 #162812
JuliusDeltager- Nova
Lars Malmgren wrote: Frank,rolig nu, kun 2m30s!Husk det nu, der må ikke gå teknik-roderi i det, mens formørkelsen overstås bag dig Keep it simple!Bortset fra det, så har jeg aldrig hørt om problemer med udstyr, der bæres i håndbagagen.Ellers tænker jeg udprintet fotodokumentation af hver enkelt enhed, f.eks. med dansk avis med d.d. som baggrund på billedet.PS Min leverandør udsætter hele tiden leveringsdatoen for mit kommende kamera, nu d. 11. sep !!Så er der nogen, der kender til en fotobutik, som har et Fujifilm X-T20 kamera stående på hylden (til salg selvfølgelig).Jeg kan ikke bruge lovord om, at butikkens leverandør kan levere lynhurtigt til så meget, for det passer nok ikke her.Det er Fuji fabrikken, som ikke kan producere hurtigt nok, desværre…
Løp og kjøp fikk min x-t20 på 48 timer derfra. Men så kom jeg i skade for å prøve X-T2 hos en venn.https://www.scandinavianphoto.dk/produkt/1017108335/fujifilm/x-t20-sort-af-16-50-3-5-5-6-xc-ois-ii
8. august 2017 kl. 15:36 #162841
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Tak for tippet Julius
Jeg måtte dog opgradere til X-T2 for at få den rette kit-linse…8. august 2017 kl. 22:30 #162857
Anonym- Nova
Første gang jeg skulle til Kompedal på Astroparty, gikk jeg til tolden her i Norge og fikk et skjema for “midlertidig utførsel av varer”. Her skrev jeg ned alt hva jeg skulle ha med til Danmark. Med serienummer eller eventuelt så god beskrivelse som mulig.
Dette skjema stemplet så tolden og ønsket meg god tur, de sa også at jeg kunne bruke det samme skjema neste år, såfremt det ikke var gjort store forandringer ! -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ud- og genindførsel af brugt fotoudstyr af EU' er lukket for nye svar.