› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Ud med Zeiss'en
- Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af lindhard. This post has been viewed 44 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. oktober 2013 kl. 17:05 #108428
outlookDeltager- Super Nova
Hej
Altså ud i marken, forstås. Det har været et par fremragende aftener og i går var ingen undtagelse, dog med en tiltagende dis. Man forbavses til stadighed, når man er i marken med en Telementor. De cirkelrunde stjerner formet som små bolde med svage airy diske er ganske vanedannende. Jeg slæbte i aftes Giro mini monteringen og Zeiss’en ud for at se på stjerner i go optik og første konstellation var Lyren og omegn.Double-doublen Epsilon Lyra blev spittet med space. Det var ikke en gang nødvendigt at se ordentlig efter. Det berømte doublepar blev splittet på et split sekund fristes man til at sige. Og det selv om parret er hhv 2,8 og 2,6 buesek fra ledsageren og og den ene er næsten en størrelsesklasse mindre end den anden.Den relativt høje fugtighed gjorde nemlig seeingen gavn og jeg blev fornøjet med et par timers observation førend disen indfandt sig og kulden mere og mere kunne mærkes. Men inden da var bl.a. også Cygnus besøgt med Albireo.Jeg scannede Mælkevejen derfra med et 24,5mm Meade 4000 Super Wide okular i den goe gamle serie. Interessante emner blev nærmere studeret med et 82 gr Ultrawide 6,7mm okular i samme serie. Disse goe gamle, men stadig kapable okularer matchede Zeiss’en fint.M27 i området omkring Pilen er et godt objekt for 63mm’eren med en udstrækning på 8 bueminutter så absolut en af favoriterne blandt DSO’erne. En ca. 5 gr under finder man så M71, en kompakt åben hob eller måske en løs kuglehob. M31 med vidvinkel okularet er naturligvis et oplagt emne i Andromeda og samtidig det fjerneste objekt man kan se med det blotte øje.Almach, den yderste stjerne i Andromeda er en dejlig dobbeltstjerne og let at se. Ligesom Plejaderne også kiggede op over nogle trætoppe og blev til funklende juveler i teleskopet. Sjovt var også gensynet med Mizar i Store Bjørn, men naturligvis ingen udfordring.Ejendommeligt var det som om Himlen blev lysere som tiden gik, men det var blot fordi disen mere og mere tog over og spredte lyset ligesom det diffuse lys fra en glødepære. Agern fra de omgivende træer ramte undertiden bliktaget på skuret og kunne høres som små dumpe smæld i aftenmørket.Meteorer sønderrev ind imellem himlen og flyenes navigationslys blinkede med. Jeg optog igen observationen af himlen med Zeiss’en men kunne blot konstatere, at stjernerne nu var mere blege som følge af disens overtag og at det nu var på tide at sige godnat.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. oktober 2013 kl. 17:16 #108430
astrojensenDeltager- Neutron star
Oooh!
Kunne være en af mine egne beretninger. Jeg glæder mig især over, at du bruger vidvinkelokularer af god kvalitet, der yder Telementoren retfærdighed og lader objektivets kvalitet komme til sin ret. Og ja, optikken i en Zeiss er vanedannende!
Har man mørk himmel, så kan man i øvrigt se M33 med det blotte øje, og den ligger lidt fjernere end M31. Men man skal se godt efter, for at se den. Den popper ikke frem, som M31 gør det.
Thomas, Bornholm
8. oktober 2013 kl. 21:38 #108450
tom.aDeltager- Super Giant
Smukt skrevet!
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/8. oktober 2013 kl. 22:38 #108454
lindhardDeltager- Super Nova
outlook wrote: …..Meteorer sønderrev ind imellem himlen og flyenes navigationslys blinkede med. Jeg optog igen observationen af himlen med Zeiss’en men kunne blot konstatere, at stjernerne nu var mere blege som følge af disens overtag og at det nu var på tide at sige godnat.
En skabsvisuel er sprunget ud
mvh
Lars9. oktober 2013 kl. 16:13 #108488
Tak, og ja, jeg er med tiden blevet mere og mere visuel. Sådan starter det nok for de fleste som novice ved teleskopet, så sker der det, at nogle bliver fotofreaks og aldrig kommer over det. Men en tilværelse ved skærmen kan aldrig erstatte okularet. Det er som dag og nat. To vidt forskellige ting.
Med erhvervelsen af et andet ikon med mindst lige så god optik (må jeg håbe), så forpligter det jo en næsten selvanskreven tilværelse ved okularet. Og med den apertur bliver det lidt at et magnitudespring i forhold til den mindre Zeiss. Men som man siger: “Enhver kikkert sin himmel”.outlook 2013-10-12 08:37:09
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting12. oktober 2013 kl. 08:38 #108556
Lige nu er der en Zeiss AS130 f15 til salg for 3450 Euro på det tyske eBay:Til trods for den noget pebrede pris var der 31 besøgende på siden på dette tidspkt. Man kan dog indsende et prisforslag.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting12. oktober 2013 kl. 10:10 #108557
lindhardDeltager- Super Nova
outlook wrote: Lige nu er der en Zeiss AS130 f15 til salg for 3450 Euro på det tyske eBay:
Til trods for den noget pebrede pris var der 31 besøgende på siden på dette tidspkt. Man kan dog indsende et prisforslag.
Og så er den oven i købet hjemmebygget. Det er kun objektivet, der er fra Zeiss.
mvh
Lars -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ud med Zeiss'en' er lukket for nye svar.