› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Tysk udsalg
- Dette emne har 103 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jesper. This post has been viewed 3624 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. februar 2009 kl. 15:46 #9587
jeppeDeltager- Super Giant
http://www.rigorigo.dk wrote: Alle de EU grosister/mærker Jeppe skriver om, er de ikke meget ens i opbygning af forhandlernet, priser VS USA priser. Der vel ingen af dem der skiller sig ud at være meget billiger ??? Og de mærker der i EU (rigtig EU produceret) er de ikke mange gang dyre end de mærker Jeppe nævner
Jo, der er generelt 35-45% at spare ved at købe direkte i USA. Det svarer sådan cirka til moms (25%) og told (4,2%) sammen med generelt højere skat og udgifter til transport og opmagasinering.
Og jo, det er ikke fair at hænge Meade/2astro ud som værende specielt slemme. Som I kunne se i mit indlæg om opbygningen af distributionsnettet, gør stort set samtlige producenter det samme. Sådan er markedet for astroudstyr – og i øvrigt for stort set samtlige andre varer, man overhovedet kan komme i tanke om. Det er jo f.eks. heller ikke muligt som forbruger at henvende sig direkte til Arla for at købe mælk. Så vil man blive henvist til Kvickly, Føtex osv. Sådan fungerer distribution: der er mange led, alle beskytter sig selv, og alle tager en bid af kagen.
1. februar 2009 kl. 15:47 #9588
rigoDeltager- Super Nova
nå ja den med Lidel er rigtig god. De har hvis nok PT 1800 butikker i EU. sikke en ordre hvis de bare hjemtager 5stk. til hver butik. Så kan det godt være at grossisten/producenten lige tænker wow, og der gives rabater m.m. og fragt også meget billiger.
http://www.rigorigo.dk 2009-02-01 14:53:02 1. februar 2009 kl. 15:51 #9589
rigoDeltager- Super Nova
hehe ja vi bruger ca 10litter mælk om ugen her, hmm det bliver over 500litter om året, må da lige have ringet til arla for et direkte salg hehe nåå nej Arla er for dyre i forvejen, husker ikke lige hvad konen køber/hvor 🙂 Godt man er frit stillet som forbruger
http://www.rigorigo.dk 2009-02-01 14:53:13 1. februar 2009 kl. 15:53 #9590
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Jesper
Jo selvfølgelig er der etik og moral i forretning, men det har i mine øjne ikke noget med prisen at gøre.
Her taler vi om forurening, økologi, fair trade, arbejdsforhold, monopoler, karteller, svindel osv.
Jo det handler nemlig om at kunne få det bedst mulige pris for sit produkt, altså få flest mulige penge ud af køberen. Kort og godt. Det er det vi alle lever af også dig Jesper.
Det er det der giver motivation til producenter til opfinde nye produkter, fremstille dem og sælge dem.
Når du går ind til arbejdsgiver og forhandler løn, er det fuldstændig de samme mekanismer der går i gang. Du vil forsøge at få den bedst mulige betaling for dit arbejde.
Nightsky 2009-02-01 14:56:11 1. februar 2009 kl. 15:53 #9591
jesperDeltager- Neutron star
>Det er jo f.eks. heller ikke muligt som forbruger at henvende sig direkte til Arla for at købe
>mælk. Så vil man blive henvist til Kvickly, Føtex osv.Men på astromarkedet er der heldigvis snesevis af kvalitetsfabrikanter der gerne vil sælge direkte, så vi kan bare holde os fra dem med tre-fire led i kæden.Og nej, de Europæiske fabrikanter er ikke dyrere, i hvert fald ikke hvis man tager kvaliteten med ind i billedet. Jeg tænker på OO, Toscano, Artemis, Baader etc. etc.1. februar 2009 kl. 15:56 #9592
rigoDeltager- Super Nova
Men Jesper er det ikke ca samme pris for Europæiske fabrikanter ? Man kunne jo næsten tænke, at de tog overpris, da de ikke er billiger
1. februar 2009 kl. 15:57 #9593
Uha Jepser, den sidste med at købe direkte er jo en god kapitalistisk tankegang.
Du er ikke tvunget til at købe ved en bestemt, som man f.eks. var i det gamle USSR.
Nightsky 2009-02-01 14:58:28 1. februar 2009 kl. 16:04 #9594
Hej Lars,
De ting du nævner er jeg enig i, men jeg synes da også etik har noget med prisen at gøre. Jeg synes det er uetisk og jeg føler mig snydt ved at skulle betale til alle de unødvendige led i kæden. At alle andre brancher gør det samme bliver det da ikke bedre af, kun værre. Det er forbrugerne der betaler gildet, og den eneste måde det kan forandres på er ved at forbrugerne tvinger branchen til det. Sådan er mekanismerne i markedet, det ved jeg godt, men jeg behøver jo ikke være enig i at det er den rigtige måde at gøre det på.Økologi, fair trade, bedre arbejdsforhold i tridie verden osv. er alene på dagsordenen fordi forbrugerne kræver det. Så alt kan laves om, det er ikke en naturlov at tingene skal fortsætte som nu.1. februar 2009 kl. 16:09 #9595
Orv det går hurtigt det her, jeg kan næsten ikke følge med 🙂
He he jeg er blevet kaldt mange ting, men kapitalist. Nå det skal være en første gang til alting.Rigo, tag et firma som Baader. De laver ting som de fleste er enige om er blæandt de bedste i verden, men deres priser er alligevel yderst rimelige, og de sælger direkte 🙂 Det samme gælder mange andre Europæsiske producenter, efter min mening.1. februar 2009 kl. 16:12 #9596
rigoDeltager- Super Nova
Nightsky wrote: Hej Jesper
Jo selvfølgelig er der etik og moral i forretning, men det har i mine øjne ikke noget med prisen at gøre.
Her taler vi om forurening, økologi, fair trade, arbejdsforhold, monopoler, karteller, svindel osv.
Jo det handler nemlig om at kunne få det bedst mulige pris for sit produkt, altså få flest mulige penge ud af køberen. Kort og godt. Det er det vi alle lever af også dig Jesper.
Det er det der giver motivation til producenter til opfinde nye produkter, fremstille dem og sælge dem.
Når du går ind til arbejdsgiver og forhandler løn, er det fuldstændig de samme mekanismer der går i gang. Du vil forsøge at få den bedst mulige betaling for dit arbejde.
NICE! godt skrevet Lars, også det med at have “arbejdsgiver og forhandler løn” med ind, det var faktisk det jeg mente med at være selvstændig eller lønmodtager tanke gang, vi er entelige ikke forskelige1. februar 2009 kl. 16:18 #9598
rigoDeltager- Super Nova
Jesper wrote: Orv det går hurtigt det her, jeg kan næsten ikke følge med 🙂
He he jeg er blevet kaldt mange ting, men kapitalist. Nå det skal være en første gang til alting.Rigo, tag et firma som Baader. De laver ting som de fleste er enige om er blæandt de bedste i verden, men deres priser er alligevel yderst rimelige, og de sælger direkte 🙂 Det samme gælder mange andre Europæsiske producenter, efter min mening.Var jeg forhandler, ville jeg nok gå så meget uden om dem som mulige, med minder de har undværlige produkt, da de sælger selv. Det er ikke sjovt som forhandler at have en grossist der gør sådan. Vi har faktisk et amerikansk tøj mærke der også har åbnet deres egen webshop, og her stopper vi bare med at sælge det mærke, da vi ikke kan hamle op med deres udsalg og udvalg, men vi har ca i 10år gjort deres mærke kendt osv. Syndes ikke om dem. Sådan skal man lige prøve på sin egen krop, men det tænker private folk ikke på…1. februar 2009 kl. 16:19 #9599
holmDeltager- Super Giant
Jeg vil gerne tillade mig at ridse mit første indlæg op i denne tråd, fordi der er nok ikke så meget mere at koge hønen af på:
Indenfor musikbranchen(udstyr), er markedet nu tilpasset konkurrencen sådan, at hvis ikke priserne er “rigtige” så køber kunderne varen i udlandet, f.eks.i tyskland (som tidligere har været et stort problem for branchen) og det er der som regel IKKE nogen problemer i. Heller ikke varer som er brands i vores branche…
Hele min pointe er; jeg kan købe en Celestron focal reducer i UK til under 1100 kr , en vare som koster 1695 hos Lyra – hvis jeg ellers får lov…det er da utroligt.. Men nu må vi se om også den faktisk kommer eller om der pludselig dukker problemer op..
Og så lige en ting: Fordi man er selvstændig behøver man jo ikke nødvendigvis at have ret..
1. februar 2009 kl. 16:26 #9600
Var jeg forhandler, ville jeg nok gå så meget uden om dem som mulige, med minder de har undværlige produkt, da de sælger selv. Det er ikke sjovt som forhandler at have en grossist der gør sådan. Vi har faktisk et amerikansk tøj mærke der også har åbnet deres egen webshop, og her stopper vi bare med at sælge det mærke, da vi ikke kan hamle op med deres udsalg og udvalg, men vi har ca i 10år gjort deres mærke kendt osv. Syndes ikke om dem. Sådan skal man lige prøve på sin egen krop, men det tænker private folk ikke på…Men Rigo, det er da bare de frie markedskræfter og rå kapitalisme når det er bedst!!! Det troede jeg du var tilhænger af hæ hæ.1. februar 2009 kl. 16:28 #9602
Hej Jesper, nej nej jeg kaldte dig ikke kapitalist…
Tænk lige over at alle de forbrugere du taler om, som betaler gildet, med overvejende sandsynlighed er ansat i et af de led i kæden.
Hvis vi alle købte vores produkter direkte ved producenten, var det nok kun landbruget og Kineserne der fik løn og dermed ingen forbrugere til at købe produkterne.
Du har jo også til en hvis grad ret. Hvis et led i kæden ikke bidrager med værdi, bør det fjernes. Som forbruger kan man bare ikke altid se, hvilken værdi en led bidrager med. Der er mange skjulte ting, f.eks. fragt, papirarbejde, administration osv.
Heldigvis er det normalt sådan, at det sker helt af sig selv via markedsmekanismerne.
Indenfor næsten alle brancher er det globale marked så hårdt at alle overflødige led i kæden er væk.
Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at astro markedet er anderledes, snarere tværtimod. Se lige bundlinien hos Celestron, Meade, Syntha, GSO, Canon, Nikon osv.
Baader sælger kvalitetsprodukter, ingen tvivl om dette. Men de tjerner også kassen på mange af deres produkter. Man skal ikke være blå-øjet og tro at der ikke ligger gode anvancer på deres produkter. Produktfremstillingen af deres produkter er ofte out-sourcet til andre og dermed er er Baader også et led i kæden, lige som alle andre.
Hvorfor er det de må tjene penge, mens andre ikke må? Du kunne jo lige så godt købe deres filtre eller optik direkte hos producenten.
1. februar 2009 kl. 16:30 #9603
rigoDeltager- Super Nova
Jesper wrote:
Var jeg forhandler, ville jeg nok gå så meget uden om dem som mulige, med minder de har undværlige produkt, da de sælger selv. Det er ikke sjovt som forhandler at have en grossist der gør sådan. Vi har faktisk et amerikansk tøj mærke der også har åbnet deres egen webshop, og her stopper vi bare med at sælge det mærke, da vi ikke kan hamle op med deres udsalg og udvalg, men vi har ca i 10år gjort deres mærke kendt osv. Syndes ikke om dem. Sådan skal man lige prøve på sin egen krop, men det tænker private folk ikke på…Men Rigo, det er da bare de frie markedskræfter og rå kapitalisme når det er bedst!!! Det troede jeg du var tilhænger af hæ hæ.Det er jeg også 🙂 men man kan ikke blæse og have mel i munden på samme tid. Nu er jeg langt fra den eneste der stoppet i dette tilfælde. Tror også jeg kan se der ikke mange der vildt meget Baader dimser tilsalg, sikkert derfor da de sælger selv -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Tysk udsalg' er lukket for nye svar.